Online
shopping behavior, which is an integral part of the daily life of the
postmodern consumer, and the use of smartphones and mobile channels are
becoming widespread especially among young people who closely follow technology
and online shopping platforms. On the other hand, mobile phone and internet
addiction and compulsive buying behavior exist in the dark side of the
consumption negatively affect individuals. In this study, the young college
students’ online compulsive buying behavior and and life satisfaction,
self-esteem and problematic mobile phone usage, which are the factors affecting
this behavior, are examined. The sample of the study consists of 450 students
and the data obtained through the survey is analyzed by using SPSS and AMOS
programs and with structural equation modeling. According to the results of the
research, satisfaction with life, self-esteem and problematic mobile phone usage
have a significant effect on online compulsive buying behavior. Self-esteem
also has a partial mediating effect in the relationship between satisfaction
with life and online compulsive buying behavior.
Satisfaction with life Self-respect Problematic mobile phone usage Online buying Compulsive buying
Postmodern
tüketicinin günlük hayatının ayrılmaz bir parçası haline gelen çevrimiçi
alışveriş yapma davranışı, akıllı telefon ve mobil kanalların kullanımı
özellikle teknolojiyi ve çevrimiçi alışveriş platformlarını yakından takip eden
gençler arasında yaygınlaşmaktadır. Öte yandan tüketimin karanlık kısmında yer
alan cep telefonu ve internet bağımlılığı ile kompülsif satın alma davranışları
ise bireyleri negatif anlamda etkilemektedir. Bu çalışmada üniversiteli
gençlerin çevrimiçi kompülsif satın alma davranışı ve bu davranışa etki eden
faktörlerden olan yaşam doyumu, öz-saygı ve problemli cep telefonu kullanımı
incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini 450 öğrenci oluşturmuş olup anket yoluyla
elde edilen veriler SPSS ve AMOS programları ve yapısal eşitlik modeli kullanılarak
analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yaşam doyumu, öz-saygı ve
problemli cep telefonu kullanımının çevrimiçi kompülsif satın alma davranışı
üzerinde anlamlı etkisi vardır. Ayrıca öz-saygı yaşam doyumu ve çevrimiçi
kompülsif satın alma davranışı arasındaki ilişkide kısmi aracılık etkisine
sahiptir.
Yaşam doyumu Öz-saygı Problemli cep telefonu kullanımı Çevrimiçi satın alma Kompülsif satın alma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 3 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 40 |