In 1921, Anatolia hosted two important congresses concerning education. One of these congresses is the Greek Teachers' Congress held in Izmir and the other is the Education Congress held in Ankara. When these two congresses are compared, they differ from each other in terms of content, purpose of meeting and decisions taken. For this reason, it is seen that the relevant congresses do not correspond to each other in terms of comparison. However, when viewed from a wider perspective, it is seen that many of the decisions taken at the Izmir Greek Teachers' Congress bear similarities with the education system practices implemented or to be implemented by the Ankara Ministry of Education. Within the scope of the subject, the content of the Greek Teachers' Congress and the Education Congress will be mentioned and the points where these two congresses differ from each other will be revealed. In addition, attention is drawn to the similarity between the Ankara Ministry of Education practices and the decisions of the Izmir Greek Teachers' Congress. In this way, it is focused on how the perspectives of different fronts on education in the same period were similar.
Greek Teachers Congress National Struggle Education School Education Congress
1921 senesinde Anadolu, eğitimi ilgilendiren iki önemli kongreye ev sahipliği yapmıştır. Bu kongrelerden birisi İzmir’de gerçekleştirilen Rum Öğretmenler Kongresi diğeri ise Ankara’da gerçekleştirilen Maarif Kongresidir. Söz konusu iki kongre kıyaslandığında içerik, toplanış amacı ve aldığı kararlar bakımından birbirinden farklılaşmaktadır. Bu nedenle ilgili kongrelerin kıyas bakımından birbirini karşılar durumda olmadığı görülmektedir. Ancak büyüteci biraz geriye çekip daha genel bir çerçeveden bakıldığında, İzmir Rum Öğretmenler Kongresi’nde alınan birçok kararın, Ankara Maarif Vekaleti tarafından hayata geçirilen ya da geçirilecek olan eğitim sistemi uygulamaları ile benzerlikler taşıdığı görülmektedir. Konu kapsamında, Rum Öğretmenler Kongresi ve Maarif Kongresi içeriğine değinilerek bu iki kongrenin birbirinden farklılaştığı noktalar gözler önüne serilirken, Ankara Maarif Vekaleti uygulamaları ile İzmir Rum Öğretmenler Kongresi kararları arasındaki benzerliğe de dikkat çekilmektedir. Bu sayede aynı dönemde farklı cephelerin eğitime bakışının nasıl benzeştiği üzerinde durulmaktadır.
Rum Öğretmenler Kongresi Millî Mücadele Eğitim Okul Maarif Kongresi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 56 |