Revealing ridiculous parts of life and approaching to social reality amusingly, it is possible to say that the beginning of
humor dates back to ancient period comedies. It is doubles that humor, named as “humor” in English and French and
“gülmece” in Turkish, holds not only a humorous but also a critical manner. It can’t be said that humor has a generally
accepted definition though it is mostly used in daily life. Even if theoretical studies of humor exert definitions within different
contexts, it is seen that most of the researchers define humor not as something naturally produced from ridiculous situations
of life, but something starting with ridiculous events generated and processed by a person with a conscious deed. Inseparable
relation of humor notion with ridicule – thus, with laugh- problematizes laugh notion on the theoretical ground. However, it
is not possible to claim that it brings a valid definition to laugh notion.
In this study after focusing on important theoretical approaches about laugh and humor, in the light of Romain Gary’s novel
understanding, we aim to examine with what sort of perspectives humor notion take part in the novel called “La Danse de
Gengis Cohn”.
Laugh humor Romain Gary Subconscious Possession Spiritual division
Yaşamın gülünç yanlarını ortaya çıkaran, toplumsal gerçekliğe eğlenceli bir biçemle yaklaşan mizahın başlangıcını antik dönem
komedyalarına kadar geri götürmek olasıdır. İngilizce ve Fransızca “humour”, Türkçe “gülmece” olarak adlandırılan mizahın,
güldürücü olduğu kadar eleştirel bir tutuma iye olduğu da kuşkusuzdur. Gündelik yaşamda sık kullanılmasına karşın bilimsel
alanda mizahın genel kabul görmüş bir tanımının olduğu söylenemez. Konu üzerine yapılmış olan kuramsal çalışmalar farklı
bağlamlarda tanımlamalar ortaya koysa da, araştırmacıların büyük bir çoğunluğunun, mizahı içinde yaşanılan çevrede doğal
olarak bulunan gülünç durumlardan değil; bir kişi tarafından bilinçli bir edimle işlenerek ortaya konan gülünç olgusundan
hareketle tanımladıkları görülür. Mizah kavramının gülünçle –dolayısıyla da gülmeyle- olan bu ayrılmaz ilişkisi kuramsal
düzlemde gülme kavramını sorunsallaştırır. Ancak, gülme kavramına da geçerli bir tanım getirilebildiğini söylemek olası
değildir
Bu çalışmada gülme ve mizah konusundaki önemli kuramsal yaklaşımlara değindikten sonra, Romain Gary’nin roman anlayışı
ışığında, mizah kavramının “La Danse de Gengis Cohn” adlı yapıtında ne tür görünümlerle yer aldığını incelemeyi amaçlıyoruz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fransız Dili, Edebiyatı ve Kültürü |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 8 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 29 |