Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜSTÜNCÜ BEYAZ İNGİLİZLİĞİN ZENOFOBİK YANSIMASI: BEYAZ CADI AVI

Yıl 2024, Sayı: 62, 173 - 281, 16.05.2024
https://doi.org/10.30794/pausbed.1430277

Öz

Kendinden olmayandan korkma ve nefret etme içgüdüleri taşıyan zenofobi terimi toplumların ve insanların sınırlarını belirlemede ve sınır koymada oldukça etkin bir araç haline gelmiştir. Bu ayrımcı ve yaftalayıcı tutum kendine en çok sömürgecilik, sömürgecilik sonrası ve de kültürel çalışmalarda yer bulmaktadır. Bu alanların edebi eserlerinde örtülü ya da açık bir şekilde kendini gösteren zenofobik tutum günümüz eserlerinde sıkça görülmektedir. Özellikle, göç, göçmenlik ve savaşlar bu durumu daha da körüklemiş ve bir devletin, ırkın ya da milletin diğerine karşı üstünlüğünden doğan nefret olarak eserlerde resmedilmeye başlamıştır. İngiliz milliyetçiliği ve yabancılardan nefret eden (zenofobik) söylem, geçmişinde göçmenlik barındıran tüm yazarlar için yeniden kurgu konusu haline gelmiştir. Bu bağlamda, Nijerya asıllı İngiliz yazar Helen Oyeyemi’nin zenofobik söylemi beyaz İngiliz ol(a)mama ile birleştirdiği eseri Beyaz Cadı Avı (White is for Witching) bu çalışmanın ana amacı olup eleştirel beyaz çalışmaları çerçevesinde ele alınarak beyaz İngilizlik söylemi tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Bhabha, Homi. (1992). “The World and the Home”. Social Text 31/32. S.: 141-153. JSTOR.
  • .................................(1990). Nation and Narration. London: Routledge.
  • Cousins, Helen. (2012). “Helen Oyeyemi and The Yoruba Gothic: White is for Witching”. Journal of Commonwealth Literature. 47.1. S.: 277-86.
  • Ekmekçi, Çelik. (2021). “Angela Carter’ın Heroes and Villains Adlı Eserinde Marianne’nin Beden Politikası”. Folklor Edebiyat. 27(2). 106 Ek. S.: 267-284.
  • Gilroy, Paul. (2005). Postcolonial Melancholia. New York: Colombia UP.
  • ............................(1991). “There Ain’t No Black in the Union Jack”: The Cultural Politics of Race and Nation. Chicago: Univerisity of Chicago.
  • McIntosh, Peggy. (2007). “White Privilege and Male Privilege: A Personal Account of Coming to See Correspondences Through Work in Women’s Studies.” Intersections of Gender, Race, and Class edt M. T. Segal and T.A. Martínez. Los Angeles: Roxbory.
  • Oyeyemi, Helen. (2009). White is For Withcing. New York: Penguin Group.
  • Satkunananthan, Anita. (2011). “Textual Transgressions and Consuming the Self in the Fiction of Helen Oyeyemi and Chimamanda Adichie.” Hecate 37.2: S.: 41-69.
  • Stephanou, Aspasia. (2014). “Helen Oyeyemi’s White is for Witching and the Discourse of Consumption” Callaloo 37.5: S.: 1245-259.

XENOPHOBIC REFLECTION OF WHITE ENGLISH SUPREMACY: WHITE IS FOR WITCHING

Yıl 2024, Sayı: 62, 173 - 281, 16.05.2024
https://doi.org/10.30794/pausbed.1430277

Öz

The term xenophobia, which carries instincts of fear and hatred of what is not oneself, has become a very effective tool in determining and setting boundaries of societies and people. This discriminatory and stigmatizing attitude finds its place mostly in colonial, post-colonial and cultural studies. The xenophobic attitude, which manifests itself implicitly or explicitly in the literary works of these fields, is frequently seen in today's works. In particular, migration, immigration and wars further fueled this situation and began to be depicted in works as hatred arising from the superiority of one state, race or nation over another. British nationalism and foreigner-hating discourse have become the subject of re-fiction for all writers who have an immigration background. In this context, the main purpose of this study is White is for Witching, a work by Nigerian-British writer Helen Oyeyemi, which combines xenophobic discourse with (not being) white British, and the discourse of white Britishness will be discussed within the framework of critical white studies.

Kaynakça

  • Bhabha, Homi. (1992). “The World and the Home”. Social Text 31/32. S.: 141-153. JSTOR.
  • .................................(1990). Nation and Narration. London: Routledge.
  • Cousins, Helen. (2012). “Helen Oyeyemi and The Yoruba Gothic: White is for Witching”. Journal of Commonwealth Literature. 47.1. S.: 277-86.
  • Ekmekçi, Çelik. (2021). “Angela Carter’ın Heroes and Villains Adlı Eserinde Marianne’nin Beden Politikası”. Folklor Edebiyat. 27(2). 106 Ek. S.: 267-284.
  • Gilroy, Paul. (2005). Postcolonial Melancholia. New York: Colombia UP.
  • ............................(1991). “There Ain’t No Black in the Union Jack”: The Cultural Politics of Race and Nation. Chicago: Univerisity of Chicago.
  • McIntosh, Peggy. (2007). “White Privilege and Male Privilege: A Personal Account of Coming to See Correspondences Through Work in Women’s Studies.” Intersections of Gender, Race, and Class edt M. T. Segal and T.A. Martínez. Los Angeles: Roxbory.
  • Oyeyemi, Helen. (2009). White is For Withcing. New York: Penguin Group.
  • Satkunananthan, Anita. (2011). “Textual Transgressions and Consuming the Self in the Fiction of Helen Oyeyemi and Chimamanda Adichie.” Hecate 37.2: S.: 41-69.
  • Stephanou, Aspasia. (2014). “Helen Oyeyemi’s White is for Witching and the Discourse of Consumption” Callaloo 37.5: S.: 1245-259.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Reyhan Özer Taniyan 0000-0002-0285-1787

Erken Görünüm Tarihi 16 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 16 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2024
Kabul Tarihi 1 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Özer Taniyan, R. (2024). ÜSTÜNCÜ BEYAZ İNGİLİZLİĞİN ZENOFOBİK YANSIMASI: BEYAZ CADI AVI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(62), 173-281. https://doi.org/10.30794/pausbed.1430277
AMA Özer Taniyan R. ÜSTÜNCÜ BEYAZ İNGİLİZLİĞİN ZENOFOBİK YANSIMASI: BEYAZ CADI AVI. PAUSBED. Mayıs 2024;(62):173-281. doi:10.30794/pausbed.1430277
Chicago Özer Taniyan, Reyhan. “ÜSTÜNCÜ BEYAZ İNGİLİZLİĞİN ZENOFOBİK YANSIMASI: BEYAZ CADI AVI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 62 (Mayıs 2024): 173-281. https://doi.org/10.30794/pausbed.1430277.
EndNote Özer Taniyan R (01 Mayıs 2024) ÜSTÜNCÜ BEYAZ İNGİLİZLİĞİN ZENOFOBİK YANSIMASI: BEYAZ CADI AVI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 62 173–281.
IEEE R. Özer Taniyan, “ÜSTÜNCÜ BEYAZ İNGİLİZLİĞİN ZENOFOBİK YANSIMASI: BEYAZ CADI AVI”, PAUSBED, sy. 62, ss. 173–281, Mayıs 2024, doi: 10.30794/pausbed.1430277.
ISNAD Özer Taniyan, Reyhan. “ÜSTÜNCÜ BEYAZ İNGİLİZLİĞİN ZENOFOBİK YANSIMASI: BEYAZ CADI AVI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 62 (Mayıs 2024), 173-281. https://doi.org/10.30794/pausbed.1430277.
JAMA Özer Taniyan R. ÜSTÜNCÜ BEYAZ İNGİLİZLİĞİN ZENOFOBİK YANSIMASI: BEYAZ CADI AVI. PAUSBED. 2024;:173–281.
MLA Özer Taniyan, Reyhan. “ÜSTÜNCÜ BEYAZ İNGİLİZLİĞİN ZENOFOBİK YANSIMASI: BEYAZ CADI AVI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 62, 2024, ss. 173-81, doi:10.30794/pausbed.1430277.
Vancouver Özer Taniyan R. ÜSTÜNCÜ BEYAZ İNGİLİZLİĞİN ZENOFOBİK YANSIMASI: BEYAZ CADI AVI. PAUSBED. 2024(62):173-281.