Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zihinsel Engelli 3-7 Yaş Arasındaki Çocuklarda Sesletim (Artikülasyon) Bozukluklarının Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 15 Sayı: 3, 17 - 25, 01.12.2017

Öz

GİRİŞ ve
AMAÇ: Bu çalışmanın amacı; zihinsel engelli çocuklarda görülen artikülasyon
bozukluklarını normal çocuklar ile karşılaştırıp zihinsel yetersizliğin
artikülasyon bozukluğuna etkisini tespit etmektir. 

YÖNTEM ve GEREÇLER: Bu çalışmaya özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam
eden 3-7 yaş arasında 30 (23 erkek,7 kız) hafif düzey zihinsel engelli ve
normal zihinsel gelişime sahip 30 (13 erkek, 17 kız) çocuk dahil edilmiştir.
Her iki gruba Ankara Artikülaston Testi (AAT) uygulanmıştır. Ailenin gelir
durumu, ebeveynlerin öğrenim durumu, cinsiyet ve yaş faktörlerinin artikülasyon
bozukluğuna olan etkileri incelenmiştir. AAT testinden yüksek puan alınması
artikülasyon bozukluğunu göstermektedir. 

BULGULAR: Zihinsel engelli çocuklar normal çocuklara göre yüksek puan
almışlardır (p=0,000). Her iki grup cinsiyete göre incelendiğinde artikülasyon
puanı yönüyle anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Gruplar ekonomik
duruma göre incelendiğinde, orta ve altı gelir seviyesine sahip zihinsel
engelli çocukların üst gelir grubundaki zihinsel engellilere göre daha az
artikülasyon bozukluğu göstermiştir (p<0,05). Gruplar ebeveynlerin öğrenim
durumuna göre incelendiğinde, lise altı anne ve babanın öğrenim durumuna göre
gruplar karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı farklılık elde edilmezken
(p>0,05), lise üstü öğrenim durumuna göre gruplar arasında zihinsel engelli
grup leyhine  anlamlı fark görülmüştür (p<0,05).
Her iki grup yaşa göre incelendiğinde artikülasyon puanı yönüyle 3,4 yaşta
anlamlı bir fark görülmezken, (p>0,05) 5,6,7 yaşta normal zekalı çocuklar
leyhine anlamlı bir fark saptanmıştır (p<0,05).

TARTIŞMA ve SONUÇ: Artikülasyon bozukluğu hafif derecede zihinsel engeli olan
çocuklarda normal gelişim gösteren çocuklara göre daha sıktır. 


Evaluation
of articulation disorder in mentally disabled children between 3-7 years old

INTRODUCTION:
The aim of this study is to investigatet the effects of mental deficiency on
articulation disorders by comparing  mentally retarded children with normal
children. 

METHODS: The sample group consists of 30 children (23 male and 7 female) with
mild mental retardation whose ages range from 3 to 7 years and 30 children
(13male and 17 female) with normal mental development. The participants received
education in a special education and rehabilitation centre. Both groups were
examined by Ankara Articulation Test (AAT) developed by Ege, Acarlar and Turan
(2004). The effects of family income, educational background of the family,
gender and age factors on articulation disorders were examined. A high score in
AAT test shows articulation disorder.

RESULTS: Mentally retarded children got higher scores than the children with
normal development (p=0,000). When these two groups were analysed separately in
male and female children, a huge difference was identified between the groups in
favor of children with normal mental development  (p<0,05). When the groups were analysed
according to their economic situation, mentally retarded children coming from
low and lower-middle income families had less articulation problems than those
who were in the high- income group (p<0,05). When the groups were analysed
according to educational backgrounds of the parents, there was no statistical
difference in lower than high school education (p>0,05),  while there was a noticeable difference in
higher than high school education in favor of children with mild mental
retardation (p<0,05). When the groups were analysed according to the age
factor,articulation points were similar in 3-4 year-old children (p>0,05),
but the groups at 5-6-7 years of age were significantly different in favor of
children with normal mental development (p<0,05).

DISCUSSION AND CONCLUSION: Articulation disorders are more common in children
with mild mental disabilities in comparison to normal children.



Keywords: Mental disability, language development, speech
disorder, articulation disorder

Kaynakça

  • KAYNAKÇA 1. Ceyhan A. Çocuk Gelişimi ve Psikolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2006.
  • 2. Yavuzer H. Bedensel,Zihinsel ve Sosyal Gelişimiyle Çocuğunuzun İlk 6 Yılı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2011.
  • 3. Topbaş, Seyhun. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: Kök Yayıncılık, 2011.
  • 4. Baykoç N. Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Ankara: Eğiten Kitap, 2011.
  • 5. Akoğlu G, Turan F. Phonological Awareness as an Educational Intervention Approach: Effects on Reading Skills with Mentally Retarded Children. HU J of Education, 2012; 42: 11-22.
  • 6. Kulaksızoğlu, A. 2003. Farklı gelişen çocuklar. Epsilon Yayıncılık, 358s., İstanbul.
  • 7. Özalp A. Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Epsilon Yayın, 2005.
  • 8. Ege P, Acarlar F, Turan F. Ankara Artikülasyon Testi El Kitabı. Ankara, 2004.
  • 9. Eripek S. Zihinsel Engelli Çocuklar, Anadolu Üni., Eskişehir. 1993.
  • 10. Gander&Gardiner. Çocuk ve Ergen Gelişimi (Çev. Bekir Onur), Ankara. 1998.
  • 11. Yalçınkaya F, Bayar Muluk N, Budak B. Speech Sounds Acquisition Evaluated by Speech Sound Development Test (SSDT) in Turkish-Speaking Children. J Int Advanced Otology 2010; 6: 60-6.
Yıl 2017, Cilt: 15 Sayı: 3, 17 - 25, 01.12.2017

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇA 1. Ceyhan A. Çocuk Gelişimi ve Psikolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2006.
  • 2. Yavuzer H. Bedensel,Zihinsel ve Sosyal Gelişimiyle Çocuğunuzun İlk 6 Yılı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2011.
  • 3. Topbaş, Seyhun. Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: Kök Yayıncılık, 2011.
  • 4. Baykoç N. Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Ankara: Eğiten Kitap, 2011.
  • 5. Akoğlu G, Turan F. Phonological Awareness as an Educational Intervention Approach: Effects on Reading Skills with Mentally Retarded Children. HU J of Education, 2012; 42: 11-22.
  • 6. Kulaksızoğlu, A. 2003. Farklı gelişen çocuklar. Epsilon Yayıncılık, 358s., İstanbul.
  • 7. Özalp A. Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Epsilon Yayın, 2005.
  • 8. Ege P, Acarlar F, Turan F. Ankara Artikülasyon Testi El Kitabı. Ankara, 2004.
  • 9. Eripek S. Zihinsel Engelli Çocuklar, Anadolu Üni., Eskişehir. 1993.
  • 10. Gander&Gardiner. Çocuk ve Ergen Gelişimi (Çev. Bekir Onur), Ankara. 1998.
  • 11. Yalçınkaya F, Bayar Muluk N, Budak B. Speech Sounds Acquisition Evaluated by Speech Sound Development Test (SSDT) in Turkish-Speaking Children. J Int Advanced Otology 2010; 6: 60-6.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular İç Hastalıkları
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Selim Ünsal

Meryem Merve Uçak Bu kişi benim

Fatih Bal Bu kişi benim

Ahmet Yasin Sarıgül Bu kişi benim

Deniz Uğur Cengiz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ünsal, S., Uçak, M. M., Bal, F., Sarıgül, A. Y., vd. (2017). Zihinsel Engelli 3-7 Yaş Arasındaki Çocuklarda Sesletim (Artikülasyon) Bozukluklarının Değerlendirilmesi. Güncel Pediatri, 15(3), 17-25.
AMA Ünsal S, Uçak MM, Bal F, Sarıgül AY, Cengiz DU. Zihinsel Engelli 3-7 Yaş Arasındaki Çocuklarda Sesletim (Artikülasyon) Bozukluklarının Değerlendirilmesi. Güncel Pediatri. Aralık 2017;15(3):17-25.
Chicago Ünsal, Selim, Meryem Merve Uçak, Fatih Bal, Ahmet Yasin Sarıgül, ve Deniz Uğur Cengiz. “Zihinsel Engelli 3-7 Yaş Arasındaki Çocuklarda Sesletim (Artikülasyon) Bozukluklarının Değerlendirilmesi”. Güncel Pediatri 15, sy. 3 (Aralık 2017): 17-25.
EndNote Ünsal S, Uçak MM, Bal F, Sarıgül AY, Cengiz DU (01 Aralık 2017) Zihinsel Engelli 3-7 Yaş Arasındaki Çocuklarda Sesletim (Artikülasyon) Bozukluklarının Değerlendirilmesi. Güncel Pediatri 15 3 17–25.
IEEE S. Ünsal, M. M. Uçak, F. Bal, A. Y. Sarıgül, ve D. U. Cengiz, “Zihinsel Engelli 3-7 Yaş Arasındaki Çocuklarda Sesletim (Artikülasyon) Bozukluklarının Değerlendirilmesi”, Güncel Pediatri, c. 15, sy. 3, ss. 17–25, 2017.
ISNAD Ünsal, Selim vd. “Zihinsel Engelli 3-7 Yaş Arasındaki Çocuklarda Sesletim (Artikülasyon) Bozukluklarının Değerlendirilmesi”. Güncel Pediatri 15/3 (Aralık 2017), 17-25.
JAMA Ünsal S, Uçak MM, Bal F, Sarıgül AY, Cengiz DU. Zihinsel Engelli 3-7 Yaş Arasındaki Çocuklarda Sesletim (Artikülasyon) Bozukluklarının Değerlendirilmesi. Güncel Pediatri. 2017;15:17–25.
MLA Ünsal, Selim vd. “Zihinsel Engelli 3-7 Yaş Arasındaki Çocuklarda Sesletim (Artikülasyon) Bozukluklarının Değerlendirilmesi”. Güncel Pediatri, c. 15, sy. 3, 2017, ss. 17-25.
Vancouver Ünsal S, Uçak MM, Bal F, Sarıgül AY, Cengiz DU. Zihinsel Engelli 3-7 Yaş Arasındaki Çocuklarda Sesletim (Artikülasyon) Bozukluklarının Değerlendirilmesi. Güncel Pediatri. 2017;15(3):17-25.