GİRİŞ ve AMAÇ: Bu araştırmada okul
öncesi dönemdeki çocukların akran ilişkilerinin ve belirleyicilerinin
saptanması amaçlanmıştır.
YÖNTEM ve GEREÇLER: Kesitsel tipteki
araştırma Mart-Mayıs 2018 tarihleri arasında 432 çocuk ile yürütülmüştür.
Veriler Kişisel Bilgi Formu, Ladd ve Profilet Çocuk Davranış Ölçeğiyle
toplanmıştır. Değerlendirmede tanımlayıcı istatistikler, Kolmogorov-Smirnov
testi, t testi, tek yönlü varyans analizi ve post-hoc analizlerde Tukey’s-b
testi kullanılmıştır.
BULGULAR: Araştırmada öğretmen
bildirimine göre çocukların Ladd ve Profilet Çocuk Davranış Ölçeği saldırgan
davranış, sosyal davranış, asosyal davranış, korkulu/kaygılı davranış, dışlanma
ve aşırı hareketli olma alt boyutlarının puan ortalamaları sırasıyla 2.38±2.20,
11.26±4.54, 3.54±2.38, 4.33±2.61, 2.93±2.79, 2.79±1.92’dir. Cinsiyet, kardeş
sayısı, doğum sırası, fiziksel hastalık varlığı, anne-babanın eğitim düzeyi,
anne-babanın çalışma durumu, aile tipi, anne-babanın tutumu ve gelir düzeyi
değişkenlerinin akran ilişkilerinin belirleyicileri olduğu saptanmıştır
(p<0.05).
TARTIŞMA ve SONUÇ: Çocukların
saldırgan davranış, asosyal davranış, korkulu/kaygılı davranış, dışlanma, aşırı
hareketli olma düzeylerinin düşük, sosyal davranış düzeyinin ise orta düzeyde
olduğu, akran ilişkilerinin çocukların bireysel ve aile özelliklerinden
etkilendiği belirlenmiştir. Bu doğrultuda okul-aile işbirliği içinde çocukların
akran ilişkilerini geliştirmeye yönelik sosyal beceri programlarının
düzenlenmesi, sorun yaşayan çocukların belirlenerek sağlık kuruluşuna ya da
rehberlik merkezine yönlendirilmesi önerilebilir.
INTRODUCTION: In this study, it was
aimed to determine peer relations in preschool children and determinants of
these relations.
METHODS: The cross-sectional study
was conducted between March and May 2018 with 432 4–6 year-old children. Data
were collected using the Personal Information Form and the Ladd and Profilet
Child Behavior Scale. In the analysis, descriptive statistics,
Kolmogorov-Smirnov test, t-test, one-way analysis of variance and the post-hoc
Tukey's-b test were used.
RESULTS: According to the teachers’
statements, the children’s mean scores calculated for the aggressive behavior,
social behavior, asocial behavior, anxious-fearful behavior, exclusion and
hyperactivity subscales of the Child Behavior Scale were 2.38±2.20, 11.26±4.54,
3.54±2.38, 4.33±2.61, 2.93±2.79, 2.79±1.92 respectively. The variables such as
gender, number of siblings, birth order, presence of physical illness, parental
education level, parental employment status, family type, parental attitude and
income level were the determinants of peer relations (p <0.05).
DISCUSSION AND CONCLUSION: The
participating children’s aggressive behavior, asocial behavior, fearful/anxious
behavior, exclusion, hyperactivity levels were low, whereas their social
behavior levels were moderate. The children’s peer relations were affected by
their individual and family characteristics. Thus, it may be recommended that
to improve children's peer relations, social skills programs should be
organized through cooperation between school and family, and children having
problems should be identified and referred to health centers or guidance
centers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 1 |