BibTex RIS Kaynak Göster

Anadolu Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 1, 20 - 25, 01.06.2014

Öz

Giriş: Bu araştırma Bursa Anadolu Sağlık Meslek Lisesi’nin 9. ve 12. sınıflarında öğrenimgören öğrencilerinin iletişimbeceri düzeyini ve etkileyen sosyodemografik faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma grubunu 218 öğrenci oluşturmuştur. Veriler iletişim becerileri envanteri ile öğrencilerin demografik özelliklerini içeren anket formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik, Kruskal Wallis, korelasyon, t testi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin iletişim beceri envanteri puan ortalaması toplamda 164,61±17,20 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin cinsiyetleri, kardeş sayıları, okul başarısı ile iletişim becerileri arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğrencilerin boş zaman etkinliklerinden TV izleme ile iletişim becerileri arasında fark bulunmaz iken bilgisayar kullanma alışkanlığı ile iletişim becerileri toplam puanı ve alt ölçekleri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Sonuç: Kız öğrencilerin iletişim beceri puanları erkeklere nazaran daha yüksek bulunmuş, okul başarı puanları ve kardeş sayısının artışına paralel iletişim beceri puanları da yükselmiştir. Kitap okuma alışkanlığı zihinsel iletişim becerileri puanını olumlu etkiler iken, öğrencilerin bilgisayar kullanma zamanının fazlalığı tüm iletişim beceri puanlarını olumsuz etkilemektedir. Öğrencinin okuduğu sınıfın iletişim becerileri puanlarını etkilemediği sonucu doğrultusunda iletişim becerilerini artırıcı derslerin konulması, nitelik ve saatlerinin arttırılması önerilebilir

Kaynakça

  • 1. Ergin A. Sağlık Hizmetlerinde İletişim. 1.baskı. Ankara. Anı yayıncılık. 2011;20-48.
  • 2. Korkut F. Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara. Anı Yayıncılık. 2004.
  • 3. Aebersold M, Tschannen D, Sculli G. Improving nursing students’ communication skills using crew resource management strategies. J Nurs Educ 2013;52:125-30.
  • 4. Terakye G. Hasta Hemşire İlişkileri, 5. Baskı. Ankara. Zirve Ofset Ltd. Şti. 1998;34-6.
  • 5. Korkut F. Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları 1997;208-18.
  • 6. Tepeköylü Ö, Soytürk M, Çamlıyer H. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (BESYO) öğrencilerinin iletişim becerisi algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2009;7:115-24.
  • 7. Görür D. Lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Adana 2001.
  • 8. Karcı Y. İletişim Meslek Lisesi öğrencilerinin empatik iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi (Ankara ili örneği). Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi 2011;6:155-67.
  • 9. Karatekin K, Sönmez ÖF. Kuş Z. İlköğretim öğrencilerinin iletişim becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies 2012;7:1695-708.
  • 10. Ersanlı K, Balcı S. İletişim becerileri envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 1998;2:7-12.
  • 11. Bingöl G, DemirA.Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri Göztepe Tıp Dergisi 2011;26:152-9.
  • 12. Erözkan A. Lise öğrencilerinde kişilerarası ilişki tarzlarının yordayıcıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2009;21:543-51.
  • 13. Pehlivan BK. Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. Online 2005;4:17-23.
  • 14. Tutuk A, Al D, Doğan S. “Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi”. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2002;6:36-41.
  • 15. Baltaş Z, Baltaş A. İletişim Becerinizin Anahtarı Sessiz Diliniz, Beden Dili, On Beşinci Baskı, İstanbul, Remzi Kitapevi, 1997;158-60
  • 16. Yörükoğlu A. Gençlik Çağı. Ruh sağlığı ve ruhsal sorunlar. 12rd ed. İstanbul: Özgür Yayınları; 2004:47-50.
  • 17. Gölönü S, Karcı Y. İletişim meslek lisesi öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 2010;31:123-40.
  • 18. Mchale SM, Kim J, Whiteman SD. Sibling influences on child and adolescent development. In: Noller P, Feeney JA, (eds). Close Relationships: Functions, Forms and Processes. New York: Taylor Francis Group-Psychology Press; 2006:127-50.
  • 19. Dalkılıç M. Lise öğrencilerinin anne baba ve ergen ilişkilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı. İzmir, 2006.
  • 20. Schmitt TL, Sims-Giddens SS, Booth RG. Social media use in nursing education. Online J Issues Nurs 2012;17:2.

Communication Skills of Anatolian Vocational Health High School Students

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 1, 20 - 25, 01.06.2014

Öz

Introduction: This research is conducted to determine the level of communication and influencing skills students studying in classes 9 and 12 in Bursa Anatolian Vocational Health High School. Materials and Methods: The research group consisted of 218 students. Data communication with the inventory collected with a questionnaire containing demographic characteristics of the students. Percentile of the data analysis, Kruskal-Vallis, correlation test was used. Results: The mean score of students’ communicative skills inventory was 164.61+17.20. No significant difference was found between success in school and communication skills with the students’ gender, number of siblings. While there is no difference between free time activities watching TV and communication skills ofstudents, there is a significant difference between the habit of using the computer and communication skills of students between the total score and subscales. Conclusions: Students’ communication skills scores are higher in girls than in boys, school achievement and communication skills scores increased parallel to the increase number of siblings. The habit of reading a book, while the positive affect on the mental score communication skills, scores of all the communication skills of students negative affects the increase in computer usage time. Effect on student reading scores for class communication skills to improve communication skills courses put the quality and increasing the recommend hours

Kaynakça

  • 1. Ergin A. Sağlık Hizmetlerinde İletişim. 1.baskı. Ankara. Anı yayıncılık. 2011;20-48.
  • 2. Korkut F. Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara. Anı Yayıncılık. 2004.
  • 3. Aebersold M, Tschannen D, Sculli G. Improving nursing students’ communication skills using crew resource management strategies. J Nurs Educ 2013;52:125-30.
  • 4. Terakye G. Hasta Hemşire İlişkileri, 5. Baskı. Ankara. Zirve Ofset Ltd. Şti. 1998;34-6.
  • 5. Korkut F. Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları 1997;208-18.
  • 6. Tepeköylü Ö, Soytürk M, Çamlıyer H. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (BESYO) öğrencilerinin iletişim becerisi algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2009;7:115-24.
  • 7. Görür D. Lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Adana 2001.
  • 8. Karcı Y. İletişim Meslek Lisesi öğrencilerinin empatik iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi (Ankara ili örneği). Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi 2011;6:155-67.
  • 9. Karatekin K, Sönmez ÖF. Kuş Z. İlköğretim öğrencilerinin iletişim becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies 2012;7:1695-708.
  • 10. Ersanlı K, Balcı S. İletişim becerileri envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 1998;2:7-12.
  • 11. Bingöl G, DemirA.Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri Göztepe Tıp Dergisi 2011;26:152-9.
  • 12. Erözkan A. Lise öğrencilerinde kişilerarası ilişki tarzlarının yordayıcıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2009;21:543-51.
  • 13. Pehlivan BK. Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. Online 2005;4:17-23.
  • 14. Tutuk A, Al D, Doğan S. “Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi”. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2002;6:36-41.
  • 15. Baltaş Z, Baltaş A. İletişim Becerinizin Anahtarı Sessiz Diliniz, Beden Dili, On Beşinci Baskı, İstanbul, Remzi Kitapevi, 1997;158-60
  • 16. Yörükoğlu A. Gençlik Çağı. Ruh sağlığı ve ruhsal sorunlar. 12rd ed. İstanbul: Özgür Yayınları; 2004:47-50.
  • 17. Gölönü S, Karcı Y. İletişim meslek lisesi öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 2010;31:123-40.
  • 18. Mchale SM, Kim J, Whiteman SD. Sibling influences on child and adolescent development. In: Noller P, Feeney JA, (eds). Close Relationships: Functions, Forms and Processes. New York: Taylor Francis Group-Psychology Press; 2006:127-50.
  • 19. Dalkılıç M. Lise öğrencilerinin anne baba ve ergen ilişkilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı. İzmir, 2006.
  • 20. Schmitt TL, Sims-Giddens SS, Booth RG. Social media use in nursing education. Online J Issues Nurs 2012;17:2.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sevgi Gaskar Bu kişi benim

Nurcan Özyazıcıoğlu

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gaskar, S., & Özyazıcıoğlu, N. (2014). Anadolu Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Güncel Pediatri, 12(1), 20-25. https://doi.org/10.4274/jcp.80299­
AMA Gaskar S, Özyazıcıoğlu N. Anadolu Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Güncel Pediatri. Haziran 2014;12(1):20-25. doi:10.4274/jcp.80299­
Chicago Gaskar, Sevgi, ve Nurcan Özyazıcıoğlu. “Anadolu Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri”. Güncel Pediatri 12, sy. 1 (Haziran 2014): 20-25. https://doi.org/10.4274/jcp.80299­.
EndNote Gaskar S, Özyazıcıoğlu N (01 Haziran 2014) Anadolu Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Güncel Pediatri 12 1 20–25.
IEEE S. Gaskar ve N. Özyazıcıoğlu, “Anadolu Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri”, Güncel Pediatri, c. 12, sy. 1, ss. 20–25, 2014, doi: 10.4274/jcp.80299­.
ISNAD Gaskar, Sevgi - Özyazıcıoğlu, Nurcan. “Anadolu Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri”. Güncel Pediatri 12/1 (Haziran 2014), 20-25. https://doi.org/10.4274/jcp.80299­.
JAMA Gaskar S, Özyazıcıoğlu N. Anadolu Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Güncel Pediatri. 2014;12:20–25.
MLA Gaskar, Sevgi ve Nurcan Özyazıcıoğlu. “Anadolu Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri”. Güncel Pediatri, c. 12, sy. 1, 2014, ss. 20-25, doi:10.4274/jcp.80299­.
Vancouver Gaskar S, Özyazıcıoğlu N. Anadolu Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Güncel Pediatri. 2014;12(1):20-5.