Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2016, Special Issue 2016 II, 89 - 99, 01.02.2016
https://doi.org/10.17275/per.16.spi.2.10

Abstract

References

  • Asoko, H., & deBoo, M. (2001). Analogies and illustrations: representing ideas in primary science. Hatfield: The Association for Science Education.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar.[Metaphors of secondary Education Students About Geography]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 10(3) . Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi.[Analysis of Primary School Students' and Teachers' School Perceptions and Ideal School Perceptions]. (Unpublished master’s thesis). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Eskişehir
  • Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school: School perceptions of students, teachers and parents from four selected schools.(Unpublished master’s thesis). ODTÜ. Board of Education. (2004). Fen ve Teknoloji Dersi Programı. [Cirruculum of Science and Technology Course] Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri.[Opinions of Students', Teachers' and Administrators' on Metaphors About Teacher]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 6(4), 693-712.
  • Cerrah, L., Özsevgeç, T., & Ayas, A. (2005). Biyoloji öğretmen adaylarının lise 1 öğretim programı konusundaki bilgi düzeyleri: Trabzon örneklemi. [Information levels of Biology Teachers' About First Grade of High School Cirriculum ]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 15-25.
  • Güngör, B., & Özgür, S. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sindirim Sistemi Konusundaki Didaktik Kökenli Kavram Yanılgılarının Nedenleri. [The Causes of the Fifth Grade Students Misconceptions Originated From Didactic About Digestive System]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(2), 149-177.
  • Hançer, A., Şensoy, Ö., & Yıldırım, H. (2003). İlköğretimde Çağdaş Fen Bilgisi Öğretiminin Önemi ve Nasıl Olması Gerektiği Üzerine Bir Değerlendirme. [An Evalation About The Importance of Contemporary Science Education at Elemantary Schools and How This Kind of Science Teaching Must Be]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,, 80-88.
  • Kesercioğlu, T., Yılmaz, H., Çavaş, P., & Çavaş, B. (2004). İlköğretim Fen Bilgisi Öğretiminde Analojilerin Kullanımı:“Örnek Uygulamalar. [The Usage of Analogies in Teaching Primary Science Education: “Examples”]. Ege Eğitim Dergisi, 5(1).
  • Küçükturan, G. (2003). Okul Öncesi Fen Öğretiminde Bir Teknik: Analoji. [A Technique in Secondary School Science Teaching: Analogies]. Milli Eğitim Dergisi(157).
  • Kwen, B. H. (2005). Teachers' misconceptions of biological science concepts as revealed in science examination papers. International Education Research Conference.
  • Meriç, G., & Ersoy, E. (2007). Sınıf öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin fen öğretiminde yeterlilik düzeyi algıları. [Perceptions of the Fourth Class Students of Classroom Teachers Education Program at Science Instruction Related to the Proficiency Levels]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ‘Coğrafya’ Kavramına Yönelik Metafor Durumları. [Metaphor Status About the Concept of ‘Geography’ of Prospective Social Science, Science And Classroom Teachers]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 55-69.
  • Saban, A. (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. [Metaphors of Entry Level Prospective Classroom Teachers' about the Concept of "Teacher"]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu zihinsel imgeler. [Metaphorical Images of Prospective Teachers' on the Concept of Students]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A., Koçbeker, B., & Saban, A. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. [An Investigation of the Concept of the Teacher among Prospective Teachers through Metaphor Analysis]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.
  • Semerci, Ç. (2007). Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. [A View to the New Primary School Curricula With the Metaphors Relating to "Curriculum Development"]. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 125-140.
  • Şeyihoğlu, A., & Gencer, G. (2011). Hayat Bilgisi öğretiminde “metafor” tekniğinin kullanımı. [Using Metaphor Technique In Teaching of Life Sciences]. Türk Fen Eğitimi Dergisi (TÜFED), 8(3), 69-79.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y., & Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. [Misconceptions of Prospective Biology Teachers' about General Biology Concepts]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 140-147.
  • Yaylagül, Ö. (2010). Divânu Lugâti’t-Türk’te Yer Alan Atasözlerindeki Metaforlar. [Metaphors in Proverbs of Dîvânu Lugâti’t-Turk]. Millî Folklor, 22(85), 112-121.
  • Yılmaz, Ö. (1998). The effects of conceptual change text accompanied with concept mapping on understanding of cell division unit.(Unpublished master’s thesis). METU Ankara.

Metaphors of 4th Grade Students about Organs

Year 2016, Special Issue 2016 II, 89 - 99, 01.02.2016
https://doi.org/10.17275/per.16.spi.2.10

Abstract

The
aim of this research is to determine metaphors of 4th grade students about some
of the organs which they come across in science courses. The research’s sample
consisted of a total of 215 students (108 girls and 107 boys) whom are 4th
grade student and studies at Afyonkarahisar city center. In order to determine
students’ ideas about organs in circulatory and respiratory systems, according
to expert opinions a data collection tool which had 7 questions has been
developed and has been used. The data collection tool contains concepts which
have been taught in science courses. Concepts have been chosen by considering
Ministry of Education’s primary school Science courses’ units and limitations.
Tool has been used after a pre study which has carried out with a group of 30
students. In order to define students’ ideas about organs, it is asked to all
of the students to complete sentences like “Hearth looks like …….., because
……”, “Blood looks like …….., because ………”. The students were asked to write
their thoughts by concentrating on the organs which were on the questionnaire
page. Students’ answers were the main source of this research. As a result of
this research, it can be observed that students use a lot of metaphors about
organs. Students formed metaphors about organs’ shapes, dimensions and
actions.  Also metaphors about organs
functions and colors were also determined. The developed metaphors were
generally concrete and positive

References

  • Asoko, H., & deBoo, M. (2001). Analogies and illustrations: representing ideas in primary science. Hatfield: The Association for Science Education.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar.[Metaphors of secondary Education Students About Geography]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 10(3) . Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi.[Analysis of Primary School Students' and Teachers' School Perceptions and Ideal School Perceptions]. (Unpublished master’s thesis). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Eskişehir
  • Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school: School perceptions of students, teachers and parents from four selected schools.(Unpublished master’s thesis). ODTÜ. Board of Education. (2004). Fen ve Teknoloji Dersi Programı. [Cirruculum of Science and Technology Course] Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri.[Opinions of Students', Teachers' and Administrators' on Metaphors About Teacher]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 6(4), 693-712.
  • Cerrah, L., Özsevgeç, T., & Ayas, A. (2005). Biyoloji öğretmen adaylarının lise 1 öğretim programı konusundaki bilgi düzeyleri: Trabzon örneklemi. [Information levels of Biology Teachers' About First Grade of High School Cirriculum ]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 15-25.
  • Güngör, B., & Özgür, S. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sindirim Sistemi Konusundaki Didaktik Kökenli Kavram Yanılgılarının Nedenleri. [The Causes of the Fifth Grade Students Misconceptions Originated From Didactic About Digestive System]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(2), 149-177.
  • Hançer, A., Şensoy, Ö., & Yıldırım, H. (2003). İlköğretimde Çağdaş Fen Bilgisi Öğretiminin Önemi ve Nasıl Olması Gerektiği Üzerine Bir Değerlendirme. [An Evalation About The Importance of Contemporary Science Education at Elemantary Schools and How This Kind of Science Teaching Must Be]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,, 80-88.
  • Kesercioğlu, T., Yılmaz, H., Çavaş, P., & Çavaş, B. (2004). İlköğretim Fen Bilgisi Öğretiminde Analojilerin Kullanımı:“Örnek Uygulamalar. [The Usage of Analogies in Teaching Primary Science Education: “Examples”]. Ege Eğitim Dergisi, 5(1).
  • Küçükturan, G. (2003). Okul Öncesi Fen Öğretiminde Bir Teknik: Analoji. [A Technique in Secondary School Science Teaching: Analogies]. Milli Eğitim Dergisi(157).
  • Kwen, B. H. (2005). Teachers' misconceptions of biological science concepts as revealed in science examination papers. International Education Research Conference.
  • Meriç, G., & Ersoy, E. (2007). Sınıf öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin fen öğretiminde yeterlilik düzeyi algıları. [Perceptions of the Fourth Class Students of Classroom Teachers Education Program at Science Instruction Related to the Proficiency Levels]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ‘Coğrafya’ Kavramına Yönelik Metafor Durumları. [Metaphor Status About the Concept of ‘Geography’ of Prospective Social Science, Science And Classroom Teachers]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 55-69.
  • Saban, A. (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. [Metaphors of Entry Level Prospective Classroom Teachers' about the Concept of "Teacher"]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu zihinsel imgeler. [Metaphorical Images of Prospective Teachers' on the Concept of Students]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A., Koçbeker, B., & Saban, A. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. [An Investigation of the Concept of the Teacher among Prospective Teachers through Metaphor Analysis]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.
  • Semerci, Ç. (2007). Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. [A View to the New Primary School Curricula With the Metaphors Relating to "Curriculum Development"]. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 125-140.
  • Şeyihoğlu, A., & Gencer, G. (2011). Hayat Bilgisi öğretiminde “metafor” tekniğinin kullanımı. [Using Metaphor Technique In Teaching of Life Sciences]. Türk Fen Eğitimi Dergisi (TÜFED), 8(3), 69-79.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y., & Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. [Misconceptions of Prospective Biology Teachers' about General Biology Concepts]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 140-147.
  • Yaylagül, Ö. (2010). Divânu Lugâti’t-Türk’te Yer Alan Atasözlerindeki Metaforlar. [Metaphors in Proverbs of Dîvânu Lugâti’t-Turk]. Millî Folklor, 22(85), 112-121.
  • Yılmaz, Ö. (1998). The effects of conceptual change text accompanied with concept mapping on understanding of cell division unit.(Unpublished master’s thesis). METU Ankara.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

İjlal Ocak This is me

Selcen Süheyla Ergün

Publication Date February 1, 2016
Acceptance Date January 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Special Issue 2016 II

Cite

APA Ocak, İ., & Ergün, S. S. (2016). Metaphors of 4th Grade Students about Organs. Participatory Educational Research, 3(5), 89-99. https://doi.org/10.17275/per.16.spi.2.10