Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 4, 346 - 358, 01.12.2021
https://doi.org/10.17275/per.21.94.8.4

Öz

Kaynakça

  • Akçay, D. & Özcebe, H. (2012). Televizyonun okul öncesi dönemdeki çocukların saldırganlık davranışına etkisi, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 55, 82-87.
  • Akkuş, S. Y., Yılmazer, Y., Şahinöz, A. & Sucaklı, İ. A. (2015). 3-60 ay arası çocukların televizyon izleme alışkanlıklarının incelenmesi. Hacettepe University of Health Journal 1(2), 351-360.
  • Ayan, S. & Baş, B. (2015). Çizgi filmlerdeki söz varlığıyla ilkokul öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 3(4), 84-99.
  • Aydoğan, Y. (2006). Ev ortamının çocuğun gelişimine göre düzenlenmesi, Aile ve Toplum, 3(10), 27-34.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi (DEUHFED), 9(1), 23-28.
  • Büyükbakkal, G. (2007). Televizyonun Çocuklar Üzerindeki Etkisi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 28, 31-44.
  • Coşkun, Y. & Arslantaş, H. (2016). Okul öncesi eğitime devam eden çocukların televizyon izlemelerine yönelik anne görüşlerinin incelenmesi, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 1-16.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları. İstanbul: Eğiten Kitap.
  • Çelebi, E. (2014). 4-6 yaş arası çocukların televizyon izleme alışkanlıkları üzerine okulöncesi öğretmenlerin görüş ve tutumları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 476-485.
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, çocuk gelişimi ve öğrenme, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-8.
  • Çukur, D. & Güller-Delice, E. (2011). Erken çocukluk döneminde görsel algı gelişimine uygun mekân tasarımı, Aile ve Toplum, 7(24), 25-36.
  • Dere, H. & Temel, F. (1999). Okul öncesi eğitimde yaklaşımlar, gazi üniversitesi anaokulu/anasınıfı öğretmeni el kitabı. İstanbul: Ya-Pa.
  • Elbir M. (2011). Televizyon ve sosyalleşme arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Elibol, C., Kılıç, Y. & Burdurlu, E. (2006). Okul öncesi çocuk oyuncaklarında malzeme kullanımı ve 4-6 yaş çocuklarının renk tercihleri, Aile ve Toplum, 3(9), 35-44.
  • Erdoğan, S. (2010). Erken Çocukluk Döneminde Televizyonun Sosyal Gelişime Ve Değerler Eğitimine Etkisi, International Conference On New Trends In Education And Their Implications “In honor of Prof. Dr. Özcan Demirel in his 50th year of service in Education”, Ayrıntı Matbaası, Vol I, 894-902. (11-13 November), Antalya/Turkey.
  • Erkuş, A. (2019). Bilimsel araştırma sarmalı 6. Baskı. Ankara: Seçkin.
  • Grotewell, P. & Burton R. Y., (2008). Early childhood education, issues and developments, New York: Nova Science.
  • Güngör, M. (2014). Okulöncesi dönem çocuklarının televizyon izleme alışkanlıkları ve anne baba tutumları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 199-216.
  • Işık, M., Erdem, A., Güllüoğlu, Ö. & Akbaba, E. (2007). Televizyon ve çocuk. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler, Ankara: Nobel.
  • Kırık, A. M. (2013). Televizyonun gelişim çağı çocukları üzerindeki olumsuz etkileri ve ebeveynlerin kontrol sorunu, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum 2(4), 189-198.
  • Küçükturan, A., Altun, A. & Altun Akbaba, S. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimin geliştirilmesine yönelik uygulamalar. The Journal of Academic Social Science Studies 6(7), 783-801.
  • Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z. & Özdinçler Razak, A. (2018). Dijital Teknoloji Kullanımının Çocukların Gelişimi ve Sağlığı Üzerine Olumsuz Etkileri, ADDICTA: THE TURKISH JOURNAL ON ADDICTIONS 5(2),227‒247.
  • Öztürk, C. & Karayağız, G. (2007). Çocuk ve televizyon, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(2), 81-85.
  • Postman, N. (2016). Televizyon: öldüren eğlence, (Çev. O. Akınhay), İstanbul: Ayrıntı. (Orijinal yayın tarihi, 1999).
  • Sayar K. & Bağlan, F. (2010). Koruyucu psikoloji, çocuk eğitiminde duygusal rehberlik, İstanbul: Timaş.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information, 22(2), 63-75.
  • Temel, M., Kostak, M. A. & Çelikalp Ü. (2014). Çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerdeki şiddetin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 7(3), 199-205.
  • Temizyürek, F. & Acar, Ü. (2014). Çizgi filmlerdeki subliminal mesajların çocuklar üzerindeki etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE 3(3), 25-39.
  • Ünal, N. & Durualp, E. (2012). Televizyonun okul öncesi çocuklar üzerindeki etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(2), 93-104.
  • Üstün, E. & Akman, B., (2003). Üç yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 137-141.
  • Yaşar, M. & Paksoy, İ. (2011). Çizgi filmlerdeki saldırgan içerikli görüntülerin, çocukların serbest oyunları sırasındaki saldırganlık düzeylerine etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20( 2), 279-298.
  • Yavuzer, H. (2019). Çocuk psikolojisi 34. basım. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.

An Analysis of Cartoons Prepared for Early Childhood Period in Terms of Child Development

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 4, 346 - 358, 01.12.2021
https://doi.org/10.17275/per.21.94.8.4

Öz

Preschool education encompasses a period when children are at their highest capacity of learning, and when their lives are being shaped. Today, television plays an important role in child's development. Numerous studies reveal that the content of the programs watched by children are as important as determining the time spent by the children for televiewing. The purpose of this research is to examine the effects of cartoons, intended for preschoolers, on the children’s development under the predetermined criteria. The research was carried out by descriptive scanning method based on document review. The study material of this research consisted of randomly selected episodes of 71 cartoons claimed to have been prepared for early childhood. The data collection tool was the Cartoon Checklist which was developed by the researcher. According to the data obtained from the research it is seen that the graphics, sound and music used in 66 of the cartoons are completely or partially appropriate. However, it is seen that the dialogues used in 65 cartoons, content used in 57 cartoons, objects used in 55 cartoons, and elements of Turkish culture in 26 cartoons are completely or partially suitable for the child

Teşekkür

Part of this study was presented orally at the 5th International Preschool Education Congress.

Kaynakça

  • Akçay, D. & Özcebe, H. (2012). Televizyonun okul öncesi dönemdeki çocukların saldırganlık davranışına etkisi, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 55, 82-87.
  • Akkuş, S. Y., Yılmazer, Y., Şahinöz, A. & Sucaklı, İ. A. (2015). 3-60 ay arası çocukların televizyon izleme alışkanlıklarının incelenmesi. Hacettepe University of Health Journal 1(2), 351-360.
  • Ayan, S. & Baş, B. (2015). Çizgi filmlerdeki söz varlığıyla ilkokul öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 3(4), 84-99.
  • Aydoğan, Y. (2006). Ev ortamının çocuğun gelişimine göre düzenlenmesi, Aile ve Toplum, 3(10), 27-34.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi (DEUHFED), 9(1), 23-28.
  • Büyükbakkal, G. (2007). Televizyonun Çocuklar Üzerindeki Etkisi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 28, 31-44.
  • Coşkun, Y. & Arslantaş, H. (2016). Okul öncesi eğitime devam eden çocukların televizyon izlemelerine yönelik anne görüşlerinin incelenmesi, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 1-16.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları. İstanbul: Eğiten Kitap.
  • Çelebi, E. (2014). 4-6 yaş arası çocukların televizyon izleme alışkanlıkları üzerine okulöncesi öğretmenlerin görüş ve tutumları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 476-485.
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, çocuk gelişimi ve öğrenme, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-8.
  • Çukur, D. & Güller-Delice, E. (2011). Erken çocukluk döneminde görsel algı gelişimine uygun mekân tasarımı, Aile ve Toplum, 7(24), 25-36.
  • Dere, H. & Temel, F. (1999). Okul öncesi eğitimde yaklaşımlar, gazi üniversitesi anaokulu/anasınıfı öğretmeni el kitabı. İstanbul: Ya-Pa.
  • Elbir M. (2011). Televizyon ve sosyalleşme arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Elibol, C., Kılıç, Y. & Burdurlu, E. (2006). Okul öncesi çocuk oyuncaklarında malzeme kullanımı ve 4-6 yaş çocuklarının renk tercihleri, Aile ve Toplum, 3(9), 35-44.
  • Erdoğan, S. (2010). Erken Çocukluk Döneminde Televizyonun Sosyal Gelişime Ve Değerler Eğitimine Etkisi, International Conference On New Trends In Education And Their Implications “In honor of Prof. Dr. Özcan Demirel in his 50th year of service in Education”, Ayrıntı Matbaası, Vol I, 894-902. (11-13 November), Antalya/Turkey.
  • Erkuş, A. (2019). Bilimsel araştırma sarmalı 6. Baskı. Ankara: Seçkin.
  • Grotewell, P. & Burton R. Y., (2008). Early childhood education, issues and developments, New York: Nova Science.
  • Güngör, M. (2014). Okulöncesi dönem çocuklarının televizyon izleme alışkanlıkları ve anne baba tutumları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 199-216.
  • Işık, M., Erdem, A., Güllüoğlu, Ö. & Akbaba, E. (2007). Televizyon ve çocuk. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler, Ankara: Nobel.
  • Kırık, A. M. (2013). Televizyonun gelişim çağı çocukları üzerindeki olumsuz etkileri ve ebeveynlerin kontrol sorunu, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum 2(4), 189-198.
  • Küçükturan, A., Altun, A. & Altun Akbaba, S. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimin geliştirilmesine yönelik uygulamalar. The Journal of Academic Social Science Studies 6(7), 783-801.
  • Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z. & Özdinçler Razak, A. (2018). Dijital Teknoloji Kullanımının Çocukların Gelişimi ve Sağlığı Üzerine Olumsuz Etkileri, ADDICTA: THE TURKISH JOURNAL ON ADDICTIONS 5(2),227‒247.
  • Öztürk, C. & Karayağız, G. (2007). Çocuk ve televizyon, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(2), 81-85.
  • Postman, N. (2016). Televizyon: öldüren eğlence, (Çev. O. Akınhay), İstanbul: Ayrıntı. (Orijinal yayın tarihi, 1999).
  • Sayar K. & Bağlan, F. (2010). Koruyucu psikoloji, çocuk eğitiminde duygusal rehberlik, İstanbul: Timaş.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information, 22(2), 63-75.
  • Temel, M., Kostak, M. A. & Çelikalp Ü. (2014). Çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerdeki şiddetin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 7(3), 199-205.
  • Temizyürek, F. & Acar, Ü. (2014). Çizgi filmlerdeki subliminal mesajların çocuklar üzerindeki etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE 3(3), 25-39.
  • Ünal, N. & Durualp, E. (2012). Televizyonun okul öncesi çocuklar üzerindeki etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(2), 93-104.
  • Üstün, E. & Akman, B., (2003). Üç yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 137-141.
  • Yaşar, M. & Paksoy, İ. (2011). Çizgi filmlerdeki saldırgan içerikli görüntülerin, çocukların serbest oyunları sırasındaki saldırganlık düzeylerine etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20( 2), 279-298.
  • Yavuzer, H. (2019). Çocuk psikolojisi 34. basım. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Suat Kol 0000-0002-8291-7546

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2021
Kabul Tarihi 4 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kol, S. (2021). An Analysis of Cartoons Prepared for Early Childhood Period in Terms of Child Development. Participatory Educational Research, 8(4), 346-358. https://doi.org/10.17275/per.21.94.8.4