Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 6, 1 - 18, 01.11.2022
https://doi.org/10.17275/per.22.126.9.6

Öz

Kaynakça

  • Adamış, A., Deviren, G., Acar, H., Taruk, M., Gümüş, M. M. & Demir, Y. (2021). Yöneticilerin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi [The relationship between administrators 'organizational power sourcesand teachers' organizational commitment]. Teacher Education and Instruction, 2(1), 1-16.
  • Ahmad, M. S., Malik, M. I., Sajjad, M., Hyder, S., Hussain, S. &Ahmed, J. (2014). Linking teacher empowerment with organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior. Life Science Journal, 11(4), 105-108.
  • Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2012). Okul yöneticilerinin kullandığı güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki [Relationship between school administrators’ organizational power sources and teachers’ organizational citizenship behaviors]. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(3), 1833-1852.
  • Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2013). Okullarda örgütsel güç ölçeği'nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of organizational power scale at schools: A reliability and validity study]. e-International Journal of Educational Research, 4(4), 1-17. Retrieved from: http://www.e-ijer.com/en/download/article-file/89795
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., Evrim, E. & Salalı, E. T. (2014). Okul müdürlerinin kullandığı güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları arasındaki ilişki [Relationship between school principals’ use of power sources and teachers’ organizational cynicism perceptions]. Journal of Teacher Education and Educators, 3(1), 25-52.
  • Arı, M. (2003). Türkiye’de erken çocukluk eğitimi ve kalitenin önemi [Early childhood education and the importance of quality in Turkey]. In M. Sevinç (Ed.), Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar [New approaches to early childhood development and education] (31-35). İstanbul: Morpa Kültür Publications.
  • Aslanargun, E. (2009). İlköğretim ve lise müdürlerinin okul yönetiminde kullandığı güç türleri [The power sources that principals handle in Turkish public elementary and secondary school administration]. (Unpublished doctoral thesis). Ankara University, Ankara.
  • Aşan, Ö. & Aydın, E. M. (2006). Güç ve politika. In H. Can (Ed.). Örgütsel davranış (328-358). İstanbul: Arıkan Publications.
  • Ataç, İ. & Özgenel, M. (2021). Öğretmenlerin denetim odakları ile mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki [The relationship between teachers’ locus of control and their occupational commitment]. National Journal of Education Academy, 5(1), 160-174. https://doi.org/10.32960/uead.888845
  • Atmaca, T. (2014). Okul yöneticilerinin kullandıkları güç türleri ile öğretmenlerin yaşadıkları yıldırma, örgütsel bağlılık ve örgütsel sinizm arasındaki ilişki [Relationship among the power types of school principals' and teachers' mobbing, organizational commitment and organizational cynicism perception]. (Unpublished master's thesis). Gazi University, Ankara.
  • Aydınol, P. & Üredi, L. (2020). Sınıf öğretmenlerinin mesleki aidiyet duyguları ile mesleki doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Mersin ili örneği [Investigation of the relationship between the primary school teachers' feelings of professional belonging and their satisfaction levels: Mersin province case]. International Journal of Society Researches, 16(Education and Society Special Issue), 5681-5703. doi: 10.26466/opus.755487
  • Bakan, İ. & Büyükbeşe, T. (2010). Liderlik ‘türleri’ ve ‘güç kaynakları’na ilişkin mevcut-gelecek durum karşılaştırması: Eğitim kurumu yöneticilerinin algılarına dayalı bir alan araştırması [Leadership “types” and “power supplies” on the current-prospective status comparison: A case study based on perceptions of educational instituion managers]. KMU Journal of Social and Economic Research, 12(19), 73-84.
  • Baumeister, R. F. & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497-529.
  • Bayrak, S. (2001). Yönetimde bir ihmal konusu olarak güç ve güç yönetimi-II [ Power and power management in organizations as a neglected subject-II]. Journal of the Faculty of Economics and Administrative Sciences of Süleyman Demirel University, 6(1), 23-42.
  • Bayrak, C., Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2014). The relationship between school principals’ power sources and school climate. The Anthropologist, 17(1), 81-91.
  • Bogler, R. & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20(3), 277-289.
  • Buettner, C. K., Jeon, L., Hur, E. & Garcia, R. E. (2016). Teachers’ social–emotional capacity: Factors associated with teachers’ responsiveness and professional commitment. Early Education and Development, 27(7), 1018-1039. doi:10.1080/10409289.2016.1168227
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [Manual of data analysis for social sciences]. Ankara: Pegem Academy.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. & Köklü, N. (2010). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for the social sciences]. Ankara: Pegem Academy.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Ankara: Pegem Academy.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi [Quantitative data analysis in scientific research process with SPSS]. Ankara: Pegem Academy.
  • Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J. & Hofman, A. (2012). Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: Exploring the relationships between indicators of teachers’ professional identity. European Journal of Psychology of Education, 27(1), 115-132. doi: 10.1007/s10212-011-0069-2
  • Celep, C. (2000). Teachers' organizational commitment in educational organizations. National Forum of Teacher Education Journal, 10E(3), 1-22. Retrieved from: Retrihttps://files.eric.ed.gov/fulltext/ED452179.pdf
  • Collie, R. J., Shapka, J. D. & Perry, N. E. (2011). Predicting teacher commitment: The impact of school climate and social–emotional learning. Psychology in the Schools, 48(10), 1034-1048. doi: 10.1002/pits.20611
  • Cömert, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ile okul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Analysis of relation between teacher's organizational commitment level and principals's power sources]. (Unpublished master's thesis). Sütçü İmam University, Kahramanmaraş.
  • Deviren, İ. & Okçu, V. (2020). İlkokul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Investigation of the relationship between organizational power resources the primary school managers use and teachers’ organizational silence and motivation levels]. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(52), 915-932. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.1841
  • Doğan, H. & Çelik, K. (2019). Okul yöneticilerinin gücü kullanma stillerinin öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ve iş performansları ile ilişkisi [The relation between school administrators’ use of power styles and teachers’ organizational commitment and their job performance]. Education and Science, 44(198), 37-55. doi: 10.15390/EB.2019.7943
  • Duru, E. (2015). Genel aidiyet ölçeğinin psikometrik özellikleri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [The psychometric properties of the general belongingness scale: A study of reliability and validity]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(44), 125-135.
  • Ersanlı, K. & Koçyiğit, M. (2013). Ait olma ölçeği'nin psikometrik özellikleri [Psychometric properties of the belonging scale]. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 751-764.
  • Ferguson, E. D. (2010). Adler's innovative contributions regarding the need to belong. The Journal of Individual Psychology, 66(1), 1-7.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: Sage Publications.
  • French, J. R. P. & Raven, B. (1959). The bases of social power. In D. Cartwright (Ed.). Studies in social power (150-167). Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
  • Greenhaus, J. H. (1971). An investigation of the role of career salience in vocational behavior. Journal of Vocational Behavior, 1(3), 209-216.
  • Güler, G., Çıkrıkçı, R. N. & Akçay, P. (2020). Öğretmenlerin etkili okul algıları ve mesleki aidiyet düzeyleri arasındaki ilişki [The relationship between teachers' effective school perceptions and professional belonging levels]. Bolu Abant İzzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 20(3), 1499-1511.
  • Güney, S. (2004). Açıklamalı yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış terimler sözlüğü [An explanatory glossary of management-organization and organizational behavior terms]. Ankara: Siyasal Bookstore.
  • Güney, S. (2015). Örgütsel davranış [Organizational behaviour]. Ankara: Nobel Publications.
  • Helvacı, A. M. & Kayalı, M. (2011). Okul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Uşak ili örneği) [Investigation The Sources of Organizational Power Which School’s Managers Use in Terms of Some Variables (Usak Sample)]. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 11(22), 255-279.
  • Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (2012). Educational administration: Theory, research, and practice. (Translation Editor: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Publications.
  • Karaman, A. (1999). Profesyonel yöneticilerde güç kullanımı [Use of power in professional managers]. İstanbul: Türkmen.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Ankara: Nobel Publications.
  • Keskin, R. & Pakdemirli, M. N. (2016). Mesleki aidiyet ölçeği: Bir ölçek geliştirme, geçerlilik ve güvenirlik çalışması [Vocational belonging scale: A study of developing a valid and reliable scale]. The Journal of International Social Research, 9(43), 2580-2587.
  • Kılınç, A. Ç., Araşkal, S. & Kutlu, H. (2018). Okul yöneticilerinin yönetiminde gücü kullanma stilleri ile öğretmen liderliği arasındaki ilişki [The relationship between school administrators’ power styles and teacher leadership]. The Journal of International Education Science, 5(15), 214-234. doi: 10.16991/INESJOURNAL.1563
  • Kırdök, O. & Doğanülkü, H. A. (2018). Öğretmenlerin mesleki bağlılıklarının yordayıcısı olarak kişilik özellikleri [Personality traits as predictor of teachers’ occupational commitment]. Educational Sciences, 13(19), 1163-1175. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13781
  • Koçak, N. & Alakoç Pirpir, D. (2012). Okul öncesi öğretmeni [Pre-school teacher]. In. N. Avcı & M. Toran (Ed.). Okul öncesi eğitime giriş [Introduction to pre-school education] (77-103). Ankara: Eğiten Book.
  • Koçel, T. (2011). İşletme yöneticiliği [Business management]. İstanbul: Beta Edition.
  • Koşar, S. & Çalık, T. (2011). Okul yöneticilerinin yönetimde gücü kullanma stilleri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki [The relationship between primary school administrators’ styles of using power in management and organizational culture]. Educational Administration: Theory and Practice, 4(4), 581-603.
  • Koşar, S. & Pehlivan, Ü. (2020). İlköğretim kurumu yöneticilerinin kullandıkları etkileme taktikleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki [The relationship between the influence tactics primary school principals use and teachers’ organizational commitment]. Education and Science, 45(201), 293-311. doi: 10.15390/EB.2020.8392
  • Lee, K., Carswell, J. J. & Allen, N. J. (2000). A meta-analytic review of occupational commitment: Relations with person- and work- related variables. Journal of Applied Psychology, 85(5),799-811. doi: 10.1037/0021-9010.85.5.799
  • Lee, T. W., Mitchell, T. R., Sablynski, C. J., Burton, J. P. & Holtom, B. C. (2004). The effects of job embeddedness on organizational citizenship, job performance, volitional absences and voluntary turnover. Academy of Management Journal, 47(5), 711-722. doi.org/10.5465/20159613
  • Lord, A. T. & DeZoort, F. T. (2001). The impact of commitment and moral reasoning on auditors' responses to social influence pressure. Organizations and Society, 26(3), 215-235. https://doi.org/10.1016/S0361-3682(00)00022-2
  • Ministry of Education (MEB). (2013). Okul öncesi eğitim programı [Pre-school education program]. Ankara: MEB.
  • Ministry of Education (MEB). (2020). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim 2019-2020 [National education statistics formal education 2019-2020]. Retrieved from: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/04144812_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2019_2020.pdf
  • Munduate, L. & Bennebroek Gravenhorst, K. M. (2003). Power dynamics and organizational change: An introduction. Applied Psychology, 52(1), 1-13. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00120
  • Nartgün, Ş. S., Nartgün, Z. & Arıcı, D. (2016). Okul yöneticilerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile otantik liderlik düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers’ opinions in relation to school principals’ organizational power sources and authentic leadership levels]. Journal of Contemporary Administrative Science, 2(2), 1-26.
  • Osterman, K. F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Research of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Özgenel, M. (2019). An antecedent of teacher performance: Occupational commitment. International Journal of Eurasian Education and Culture, 4(7), 100-126. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.19
  • Özgenel, M. & Koç. M. H. (2020). An investigation on the relationship between teachers' occupational commitment and school effectiveness. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(8), 494-530. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.77
  • Özhan, T. (2016). Okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel güven düzeylerine yönelik görüşleri arasındaki ilişki [The relation between power sources used by school principals and opinions of teachers regarding organizational trust levels]. (Unpublished master’s thesis). Düzce University, Düzce.
  • Peker, Ö. & Aytürk, N. (2000). Etkili yönetim becerileri [Effective management skills]. Ankara: Yargı Publisher.
  • Riasi, A. & Asadzadeh, N. (2016). How coercive and legitimate power relate to different conflict management styles: A case study of Birjand high schools. Journal of Studies in Education, 6(1), 147-159. http://dx.doi.org/10.5296/jse.v6i1.8946
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2013). Organizational behaviour. Boston: Pearson.
  • Sezgin, F. & Koşar, S. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin güç stilleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki [Relationship between primary school principals’ power styles and teacher organizational commitment]. The Journal of Turkish Educational Sciences, 8(2), 273-296.
  • Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education, 27(6), 1029-1038. doi:10.1016/j.tate.2011.04.001
  • Somech, A. & Bogler, R. (2002). Antecedents and consequences of teacher organizational and professional commitment. Educational Administration Quarterly, 38(4), 555-577. doi: 10.1177/001316102237672
  • Sorensen, T. J. & McKim, A. J. (2014). Perceived work-life balance ability, job satisfaction, and professional commitment among agriculture teachers. Journal of Agricultural Education, 55(4), 116-132. doi: 10.5032/jae.2014.04116
  • Şahin, F. (2013). Özel eğitim okullarında çalışan kadrolu, emekli ücretli ve ücretli öğretmenlerin mesleki aidiyet duygularının değerlendirilmesi [The assessment of the emotions of teachers on the state of belonging to their profession according to the status as permanent, retired casual and casual teaching, who work at the special education scholls]. (Unpublished master’s thesis). Yeditepe University, İstanbul.
  • Şimşek, Ş. M. (1999). Yönetim ve organizasyon [Management and organization]. Ankara: Nobel Publications.
  • Titrek, O. & Zafer, D. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarına ilişkin öğretmen görüşleri [Elementary teachers’ opinions about organizational power sources used by school administrators]. Educational Administration: Theory and Practice, 60(60), 657-674.
  • Uludağ Kodal, D. (2019). Okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin kullandıkları güç türleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki [The relationship between power types that pre-school administrators use and organizational commitment level of teachers]. (Unpublished master’s thesis). Pamukkale University, Denizli.
  • Uştu, H. & Tümkaya, S. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mesleki bağlılık, işten ayrılma niyeti ve bazı sosyo-demografik özelliklerinin örgütsel bağlılığı yordama düzeylerinin incelenmesi [Predictors of primary school teachers’ organizational commitment and detecting teachers’ organizational commitment, occupational commitment and intent to leave levels]. Elementary Education Online, 16(3), 1262-1274. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330256
  • Utkan, Ç. & Kırdök, O. (2018). Dört boyutlu mesleki bağlılık ölçeği uyarlama çalışması [The adaptation study of four-dimensional occupational commitment scale]. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(2), 230-244. https://doi.org/10.24289/ijsser.407961
  • Uzun, M. & Köse, A. (2020). Örgütsel güç kaynakları ile öğretmenlerin kendini işe vermeleri arasındaki ilişki [The relationship between organizational power sources and teachers’ work engagement]. Hacettepe University Journal of Education. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2020060127
  • Ward, E. A. (1998). Managerial power bases and subordinates' manifest needs as influences on psychological climate. Journal of Business and Psychology, 12(3), 361-378.
  • Ware, H. & Kitsantas, A. (2007). Teacher and collective efficacy beliefs as predictors of professional commitment. The Journal of Educational Research, 100(5), 303-310. https://doi.org/10.3200/JOER.100.5.303-310
  • Yeşilbaş, Y. & Akyol, B. (2019). Power sources used by school principals: A mixed-method study. Journal of History Culture and Art Research, 8(3), 17-31. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2201
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2012). Okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki [Relationship between school administrators’ power sources and teachers’ job satisfaction]. Kastamonu Education Journal, 20(2), 385-402.
  • Yılmaz Doğan, M. & Şahin Fırat, N. (2018). Ortaokul öğretmen ve yöneticilerinin örgütsel bağlılık düzeyleri [Organizational commitment levels of the secondary school teachers and administrators]. Turkish Studies, 13(4), 1361-1383. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12568

The Relationship between School Principals' Sources of Power and Preschool Teachers' Occupational Sense of Belonging Levels

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 6, 1 - 18, 01.11.2022
https://doi.org/10.17275/per.22.126.9.6

Öz

This study aims to examine the effect of sources of power used by school principals on preschool teachers' occupational sense of belonging level. Correlational survey model was used in this quantitative study. The participants of the research consisted of 396 volunteering preschool teachers currently working in 53 different cities in Turkey. 'Organizational Sources of Power Scale' and 'Occupational Sense of Belonging Scale' were used as data collection tools. Data were analysed in software package program. Pearson correlation analysis was performed to determine the relationships between sources of power and occupational sense of belonging levels. It was determined whether sources of power were predictors of occupational sense of belonging level through regression analysis. The results of the study show that school principals use legitimate power most frequently and preschool teachers have a high level of professional belonging. There is a significant and positive relationship between referent power, expert power, reward power and legitimate power used by school principals and preschool teachers' occupational sense of belonging levels. There is a significant and negative relationship between the coercive power used by school principals and preschool teachers' occupational sense of belonging levels. Referent power and reward power, which are sources of power used by school principals, are significant predictors of preschool teachers' occupational sense of belonging levels. The findings were discussed and recommendations were presented in relation to the relevant literature.

Kaynakça

  • Adamış, A., Deviren, G., Acar, H., Taruk, M., Gümüş, M. M. & Demir, Y. (2021). Yöneticilerin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi [The relationship between administrators 'organizational power sourcesand teachers' organizational commitment]. Teacher Education and Instruction, 2(1), 1-16.
  • Ahmad, M. S., Malik, M. I., Sajjad, M., Hyder, S., Hussain, S. &Ahmed, J. (2014). Linking teacher empowerment with organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior. Life Science Journal, 11(4), 105-108.
  • Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2012). Okul yöneticilerinin kullandığı güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki [Relationship between school administrators’ organizational power sources and teachers’ organizational citizenship behaviors]. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(3), 1833-1852.
  • Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2013). Okullarda örgütsel güç ölçeği'nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of organizational power scale at schools: A reliability and validity study]. e-International Journal of Educational Research, 4(4), 1-17. Retrieved from: http://www.e-ijer.com/en/download/article-file/89795
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., Evrim, E. & Salalı, E. T. (2014). Okul müdürlerinin kullandığı güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları arasındaki ilişki [Relationship between school principals’ use of power sources and teachers’ organizational cynicism perceptions]. Journal of Teacher Education and Educators, 3(1), 25-52.
  • Arı, M. (2003). Türkiye’de erken çocukluk eğitimi ve kalitenin önemi [Early childhood education and the importance of quality in Turkey]. In M. Sevinç (Ed.), Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar [New approaches to early childhood development and education] (31-35). İstanbul: Morpa Kültür Publications.
  • Aslanargun, E. (2009). İlköğretim ve lise müdürlerinin okul yönetiminde kullandığı güç türleri [The power sources that principals handle in Turkish public elementary and secondary school administration]. (Unpublished doctoral thesis). Ankara University, Ankara.
  • Aşan, Ö. & Aydın, E. M. (2006). Güç ve politika. In H. Can (Ed.). Örgütsel davranış (328-358). İstanbul: Arıkan Publications.
  • Ataç, İ. & Özgenel, M. (2021). Öğretmenlerin denetim odakları ile mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki [The relationship between teachers’ locus of control and their occupational commitment]. National Journal of Education Academy, 5(1), 160-174. https://doi.org/10.32960/uead.888845
  • Atmaca, T. (2014). Okul yöneticilerinin kullandıkları güç türleri ile öğretmenlerin yaşadıkları yıldırma, örgütsel bağlılık ve örgütsel sinizm arasındaki ilişki [Relationship among the power types of school principals' and teachers' mobbing, organizational commitment and organizational cynicism perception]. (Unpublished master's thesis). Gazi University, Ankara.
  • Aydınol, P. & Üredi, L. (2020). Sınıf öğretmenlerinin mesleki aidiyet duyguları ile mesleki doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Mersin ili örneği [Investigation of the relationship between the primary school teachers' feelings of professional belonging and their satisfaction levels: Mersin province case]. International Journal of Society Researches, 16(Education and Society Special Issue), 5681-5703. doi: 10.26466/opus.755487
  • Bakan, İ. & Büyükbeşe, T. (2010). Liderlik ‘türleri’ ve ‘güç kaynakları’na ilişkin mevcut-gelecek durum karşılaştırması: Eğitim kurumu yöneticilerinin algılarına dayalı bir alan araştırması [Leadership “types” and “power supplies” on the current-prospective status comparison: A case study based on perceptions of educational instituion managers]. KMU Journal of Social and Economic Research, 12(19), 73-84.
  • Baumeister, R. F. & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497-529.
  • Bayrak, S. (2001). Yönetimde bir ihmal konusu olarak güç ve güç yönetimi-II [ Power and power management in organizations as a neglected subject-II]. Journal of the Faculty of Economics and Administrative Sciences of Süleyman Demirel University, 6(1), 23-42.
  • Bayrak, C., Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2014). The relationship between school principals’ power sources and school climate. The Anthropologist, 17(1), 81-91.
  • Bogler, R. & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20(3), 277-289.
  • Buettner, C. K., Jeon, L., Hur, E. & Garcia, R. E. (2016). Teachers’ social–emotional capacity: Factors associated with teachers’ responsiveness and professional commitment. Early Education and Development, 27(7), 1018-1039. doi:10.1080/10409289.2016.1168227
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [Manual of data analysis for social sciences]. Ankara: Pegem Academy.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. & Köklü, N. (2010). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for the social sciences]. Ankara: Pegem Academy.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Ankara: Pegem Academy.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi [Quantitative data analysis in scientific research process with SPSS]. Ankara: Pegem Academy.
  • Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J. & Hofman, A. (2012). Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: Exploring the relationships between indicators of teachers’ professional identity. European Journal of Psychology of Education, 27(1), 115-132. doi: 10.1007/s10212-011-0069-2
  • Celep, C. (2000). Teachers' organizational commitment in educational organizations. National Forum of Teacher Education Journal, 10E(3), 1-22. Retrieved from: Retrihttps://files.eric.ed.gov/fulltext/ED452179.pdf
  • Collie, R. J., Shapka, J. D. & Perry, N. E. (2011). Predicting teacher commitment: The impact of school climate and social–emotional learning. Psychology in the Schools, 48(10), 1034-1048. doi: 10.1002/pits.20611
  • Cömert, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ile okul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Analysis of relation between teacher's organizational commitment level and principals's power sources]. (Unpublished master's thesis). Sütçü İmam University, Kahramanmaraş.
  • Deviren, İ. & Okçu, V. (2020). İlkokul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Investigation of the relationship between organizational power resources the primary school managers use and teachers’ organizational silence and motivation levels]. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(52), 915-932. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.1841
  • Doğan, H. & Çelik, K. (2019). Okul yöneticilerinin gücü kullanma stillerinin öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ve iş performansları ile ilişkisi [The relation between school administrators’ use of power styles and teachers’ organizational commitment and their job performance]. Education and Science, 44(198), 37-55. doi: 10.15390/EB.2019.7943
  • Duru, E. (2015). Genel aidiyet ölçeğinin psikometrik özellikleri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [The psychometric properties of the general belongingness scale: A study of reliability and validity]. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(44), 125-135.
  • Ersanlı, K. & Koçyiğit, M. (2013). Ait olma ölçeği'nin psikometrik özellikleri [Psychometric properties of the belonging scale]. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 751-764.
  • Ferguson, E. D. (2010). Adler's innovative contributions regarding the need to belong. The Journal of Individual Psychology, 66(1), 1-7.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: Sage Publications.
  • French, J. R. P. & Raven, B. (1959). The bases of social power. In D. Cartwright (Ed.). Studies in social power (150-167). Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
  • Greenhaus, J. H. (1971). An investigation of the role of career salience in vocational behavior. Journal of Vocational Behavior, 1(3), 209-216.
  • Güler, G., Çıkrıkçı, R. N. & Akçay, P. (2020). Öğretmenlerin etkili okul algıları ve mesleki aidiyet düzeyleri arasındaki ilişki [The relationship between teachers' effective school perceptions and professional belonging levels]. Bolu Abant İzzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 20(3), 1499-1511.
  • Güney, S. (2004). Açıklamalı yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış terimler sözlüğü [An explanatory glossary of management-organization and organizational behavior terms]. Ankara: Siyasal Bookstore.
  • Güney, S. (2015). Örgütsel davranış [Organizational behaviour]. Ankara: Nobel Publications.
  • Helvacı, A. M. & Kayalı, M. (2011). Okul müdürlerinin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Uşak ili örneği) [Investigation The Sources of Organizational Power Which School’s Managers Use in Terms of Some Variables (Usak Sample)]. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 11(22), 255-279.
  • Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (2012). Educational administration: Theory, research, and practice. (Translation Editor: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Publications.
  • Karaman, A. (1999). Profesyonel yöneticilerde güç kullanımı [Use of power in professional managers]. İstanbul: Türkmen.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Ankara: Nobel Publications.
  • Keskin, R. & Pakdemirli, M. N. (2016). Mesleki aidiyet ölçeği: Bir ölçek geliştirme, geçerlilik ve güvenirlik çalışması [Vocational belonging scale: A study of developing a valid and reliable scale]. The Journal of International Social Research, 9(43), 2580-2587.
  • Kılınç, A. Ç., Araşkal, S. & Kutlu, H. (2018). Okul yöneticilerinin yönetiminde gücü kullanma stilleri ile öğretmen liderliği arasındaki ilişki [The relationship between school administrators’ power styles and teacher leadership]. The Journal of International Education Science, 5(15), 214-234. doi: 10.16991/INESJOURNAL.1563
  • Kırdök, O. & Doğanülkü, H. A. (2018). Öğretmenlerin mesleki bağlılıklarının yordayıcısı olarak kişilik özellikleri [Personality traits as predictor of teachers’ occupational commitment]. Educational Sciences, 13(19), 1163-1175. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13781
  • Koçak, N. & Alakoç Pirpir, D. (2012). Okul öncesi öğretmeni [Pre-school teacher]. In. N. Avcı & M. Toran (Ed.). Okul öncesi eğitime giriş [Introduction to pre-school education] (77-103). Ankara: Eğiten Book.
  • Koçel, T. (2011). İşletme yöneticiliği [Business management]. İstanbul: Beta Edition.
  • Koşar, S. & Çalık, T. (2011). Okul yöneticilerinin yönetimde gücü kullanma stilleri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki [The relationship between primary school administrators’ styles of using power in management and organizational culture]. Educational Administration: Theory and Practice, 4(4), 581-603.
  • Koşar, S. & Pehlivan, Ü. (2020). İlköğretim kurumu yöneticilerinin kullandıkları etkileme taktikleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki [The relationship between the influence tactics primary school principals use and teachers’ organizational commitment]. Education and Science, 45(201), 293-311. doi: 10.15390/EB.2020.8392
  • Lee, K., Carswell, J. J. & Allen, N. J. (2000). A meta-analytic review of occupational commitment: Relations with person- and work- related variables. Journal of Applied Psychology, 85(5),799-811. doi: 10.1037/0021-9010.85.5.799
  • Lee, T. W., Mitchell, T. R., Sablynski, C. J., Burton, J. P. & Holtom, B. C. (2004). The effects of job embeddedness on organizational citizenship, job performance, volitional absences and voluntary turnover. Academy of Management Journal, 47(5), 711-722. doi.org/10.5465/20159613
  • Lord, A. T. & DeZoort, F. T. (2001). The impact of commitment and moral reasoning on auditors' responses to social influence pressure. Organizations and Society, 26(3), 215-235. https://doi.org/10.1016/S0361-3682(00)00022-2
  • Ministry of Education (MEB). (2013). Okul öncesi eğitim programı [Pre-school education program]. Ankara: MEB.
  • Ministry of Education (MEB). (2020). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim 2019-2020 [National education statistics formal education 2019-2020]. Retrieved from: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/04144812_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2019_2020.pdf
  • Munduate, L. & Bennebroek Gravenhorst, K. M. (2003). Power dynamics and organizational change: An introduction. Applied Psychology, 52(1), 1-13. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00120
  • Nartgün, Ş. S., Nartgün, Z. & Arıcı, D. (2016). Okul yöneticilerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile otantik liderlik düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers’ opinions in relation to school principals’ organizational power sources and authentic leadership levels]. Journal of Contemporary Administrative Science, 2(2), 1-26.
  • Osterman, K. F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Research of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Özgenel, M. (2019). An antecedent of teacher performance: Occupational commitment. International Journal of Eurasian Education and Culture, 4(7), 100-126. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.19
  • Özgenel, M. & Koç. M. H. (2020). An investigation on the relationship between teachers' occupational commitment and school effectiveness. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(8), 494-530. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.77
  • Özhan, T. (2016). Okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel güven düzeylerine yönelik görüşleri arasındaki ilişki [The relation between power sources used by school principals and opinions of teachers regarding organizational trust levels]. (Unpublished master’s thesis). Düzce University, Düzce.
  • Peker, Ö. & Aytürk, N. (2000). Etkili yönetim becerileri [Effective management skills]. Ankara: Yargı Publisher.
  • Riasi, A. & Asadzadeh, N. (2016). How coercive and legitimate power relate to different conflict management styles: A case study of Birjand high schools. Journal of Studies in Education, 6(1), 147-159. http://dx.doi.org/10.5296/jse.v6i1.8946
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2013). Organizational behaviour. Boston: Pearson.
  • Sezgin, F. & Koşar, S. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin güç stilleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki [Relationship between primary school principals’ power styles and teacher organizational commitment]. The Journal of Turkish Educational Sciences, 8(2), 273-296.
  • Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education, 27(6), 1029-1038. doi:10.1016/j.tate.2011.04.001
  • Somech, A. & Bogler, R. (2002). Antecedents and consequences of teacher organizational and professional commitment. Educational Administration Quarterly, 38(4), 555-577. doi: 10.1177/001316102237672
  • Sorensen, T. J. & McKim, A. J. (2014). Perceived work-life balance ability, job satisfaction, and professional commitment among agriculture teachers. Journal of Agricultural Education, 55(4), 116-132. doi: 10.5032/jae.2014.04116
  • Şahin, F. (2013). Özel eğitim okullarında çalışan kadrolu, emekli ücretli ve ücretli öğretmenlerin mesleki aidiyet duygularının değerlendirilmesi [The assessment of the emotions of teachers on the state of belonging to their profession according to the status as permanent, retired casual and casual teaching, who work at the special education scholls]. (Unpublished master’s thesis). Yeditepe University, İstanbul.
  • Şimşek, Ş. M. (1999). Yönetim ve organizasyon [Management and organization]. Ankara: Nobel Publications.
  • Titrek, O. & Zafer, D. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarına ilişkin öğretmen görüşleri [Elementary teachers’ opinions about organizational power sources used by school administrators]. Educational Administration: Theory and Practice, 60(60), 657-674.
  • Uludağ Kodal, D. (2019). Okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin kullandıkları güç türleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki [The relationship between power types that pre-school administrators use and organizational commitment level of teachers]. (Unpublished master’s thesis). Pamukkale University, Denizli.
  • Uştu, H. & Tümkaya, S. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mesleki bağlılık, işten ayrılma niyeti ve bazı sosyo-demografik özelliklerinin örgütsel bağlılığı yordama düzeylerinin incelenmesi [Predictors of primary school teachers’ organizational commitment and detecting teachers’ organizational commitment, occupational commitment and intent to leave levels]. Elementary Education Online, 16(3), 1262-1274. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330256
  • Utkan, Ç. & Kırdök, O. (2018). Dört boyutlu mesleki bağlılık ölçeği uyarlama çalışması [The adaptation study of four-dimensional occupational commitment scale]. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(2), 230-244. https://doi.org/10.24289/ijsser.407961
  • Uzun, M. & Köse, A. (2020). Örgütsel güç kaynakları ile öğretmenlerin kendini işe vermeleri arasındaki ilişki [The relationship between organizational power sources and teachers’ work engagement]. Hacettepe University Journal of Education. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2020060127
  • Ward, E. A. (1998). Managerial power bases and subordinates' manifest needs as influences on psychological climate. Journal of Business and Psychology, 12(3), 361-378.
  • Ware, H. & Kitsantas, A. (2007). Teacher and collective efficacy beliefs as predictors of professional commitment. The Journal of Educational Research, 100(5), 303-310. https://doi.org/10.3200/JOER.100.5.303-310
  • Yeşilbaş, Y. & Akyol, B. (2019). Power sources used by school principals: A mixed-method study. Journal of History Culture and Art Research, 8(3), 17-31. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2201
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2012). Okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki [Relationship between school administrators’ power sources and teachers’ job satisfaction]. Kastamonu Education Journal, 20(2), 385-402.
  • Yılmaz Doğan, M. & Şahin Fırat, N. (2018). Ortaokul öğretmen ve yöneticilerinin örgütsel bağlılık düzeyleri [Organizational commitment levels of the secondary school teachers and administrators]. Turkish Studies, 13(4), 1361-1383. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12568
Toplam 77 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Serhat Gündoğdu 0000-0001-6841-8890

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2022
Kabul Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Gündoğdu, S. (2022). The Relationship between School Principals’ Sources of Power and Preschool Teachers’ Occupational Sense of Belonging Levels. Participatory Educational Research, 9(6), 1-18. https://doi.org/10.17275/per.22.126.9.6