Mobbing; iş hayatında bir kişiye veya bir gruba yönelik düşmanca tavırları
içeren yıldırma, sindirme, bastırma, dışlama gibi tutumlar ve davranışlar
olarak tanımlanmaktadır. Psikolojik taciz, kamu ve özel sektörde çalışanları
işten yıldırmaya çalışan bir psikoloji oluşturmaya yönelik her türlü davranışı
içermektedir. Fiziksel olabileceği gibi duygusal saldırı olarak da
nitelendirilebilen mobbing, saldırıya hedef olan kişi üzerinde psikolojik bir
baskı yaratarak, çalışanı, sürekli ve ısrarcı saldırılarla işten soğutmaya ve
ayırmaya çalışmaktadır. Bu çalışmanın amacı, mobbingin nedenlerini,
çalışanlar üzerindeki olumsuz etkilerini ve mobbing ile mücadele yöntemlerini
ortaya koymaktır. Çalışma kapsamında mobbing kavramını ve çalışanların
mobbing davranışlarına maruz kalma durumlarını değerlendirmek üzere
Türkiye’de bilişim sektöründe ampirik bir araştırma yapılarak araştırma
kapsamında 120 kişiye anket uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Aiello, Deitinger, Nardella ve Bonafede (2008) tarafından geliştirilen
Laleoğlu, A., ve Özmete, E. (2013) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Mobbing
Ölçeği (Vol. Mob. Scale) kullanılarak sonuçlar SPSS-24’de yorumlanmıştır. Bu
çalışmada, öncelikle mobbinge genel bir teorik çerçeve oluşturulduktan sonra,
insan kaynakları departmanının mobbing ile mücadelede işletme içindeki rolü
ve önemi açıklanarak, işyerinde psikolojik taciz üzerine yapılan araştırmanın
sonuçlarına ve iş yerinde mobbingi azaltmaya ve engellemeye yönelik önerilere
yer verilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 3 |