Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

“Yuli” Filminin Travma, Büyüme ve Yaratıcılık Kavramları Açısından İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 14 Sayı: 2, 255 - 263, 30.06.2022
https://doi.org/10.18863/pgy.985507

Öz

Sinema filmleri kültür içinde ve kültürler arasında bilgi aktarımı sağlayan, insanları toplumsal roller ile ilgili bilgilendiren ve bu bilgiler ışığında yönlendiren güçlü bir araç olarak nitelendirilmektedir. Sinemanın türlerinden biri olan biyografi, yaşanmış hayat hikayelerini gerçeğe en yakın haliyle anlatmakta ve anlatılan kişilerin yaşam süreçlerinin; bu süreçlerdeki olayların ve duyguların aktarılmasına yardımcı olmaktadır. Bu bağlamda bu yazıda böylesi bir hayat hikayesinin ele alındığı “Yuli” filmi incelenmiştir. Yuli filmi, izleyiciye ünlü dansçı Carlos Acosta’nın gerçek yaşam öyküsünü anlatan; duygusal ve sanatsal yönden doyurucu bir yapıt sunmaktadır. Bu çalışmada “Yuli” filmi, kimi yaşam süreçlerinde maruz kalınan travmalar, bu travmalara bağlı gelişen büyüme ve travmatik büyüme sonrasında ortaya çıkması mümkün olan yaratıcılık kavramları açısından literatür bilgileri doğrultusunda ele alınmıştır.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Altın M, Saracaloğlu AS (2018) Yaratıcı, eleştirel ve yansıtıcı düşünme: benzerlikler-farklılıklar. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1):1-9.
  • Aral N (1997) Fiziksel İstismar ve Çocuk. Ankara, Tekışık Veb Ofset Tesisleri.
  • Beyazperde (2021) Yuli. http://www.beyazperde.com/filmler/film-259459/ (Accessed 18.08.2021)
  • Bhugra D (2003) Teaching psychiatry through cinema. Psychiatric Bulletin, 27:429-430.
  • Büyükcebeci A (2019) Çocukluk çağı örselenme yaşantılarının yaratıcı kişilik özellikleri ve aleksitimi ile ilişkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4):3187-3213.
  • Carpenter LL, Tyrka AR, Ross NS, Khoury L, Anderson GM, Prince LH (2009) Effect of childhood emotional abuse and age on cortisol responsivity in adulthood. Biol Psychiatry, 66(1): 69-75.
  • Christopher M (2004) A broader view of trauma: a biopsychosocial-evolutionary view of the role of the traumatic stress response in the emergence of pathology and/or growth. Clin Psychol Rev, 24(1):75-98.
  • Çam MO, Öztürk Turgut E (2015) Yaratıcılık. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 31(2):78-85.
  • Çimen S (2020) Öldürmeyen acı güçlendirir mi? travma sonrası büyüme ve kolektivistik başa çıkma stillerinin ilişkisi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 3(5):158-174.
  • Çeçen F (2018) Çocuğun gelişim basamaklarına göre figürleri ele alma biçimleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(10):60-63.
  • Dereboy İF (1990) Aleksitimi: bir gözden geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 1(3):157-165.
  • Dursun P, Söylemez İ (2020) Travma sonrası büyüme: gözden geçirilmiş son model ile kapsamlı bir değerlendirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 31(1):57-68.
  • Ersanlı K, Yılmaz M, Özcan K (2013) Algılanan duygusal istismar ölçeği (adiö): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1):147-164.
  • Erten R, Kocakaya R (2020) Travma sonrası büyüme ve anlam: bir vaka örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31:189-204.
  • Esteban EJ (2006) Parental verbal abuse: culture-specific coping behavior of college students in the Philippines. Child Psychiatry Hum Dev, 36(3):243-59.
  • Gabalda MK, Broth MR, Thompson MP, Kaslow NJ (2009) Children’s emotional abuse and relational functioning: social support and internalizing symptoms as moderators. Journal of Child & Adolescent Trauma, 2(3):179-197.
  • Geçkil E (2017) Çocuklarda fiziksel istismar ve hemşirelik yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1):129-139.
  • Güneri Yöyen E (2017) Çocukluk çağı travması ve benlik saygısı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1):267-282.
  • Güneş M (2020) Caryl Phillips’in Cambridge romanında kölelik, ırkçılık ve travma deneyimleri. Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16):231-248.
  • Helgeson VS, Reynolds KA, Tomich PL (2006) A meta-analytic review of benefit finding and growth. J Consult Clin Psychol 74(5):797-816.
  • İnci F, Boztepe H (2013) Travma sonrası büyüme: öldürmeyen acı güçlendirir mi?. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 4(2):80-84.
  • Janoff-Bulman R (2004) Posttraumatic growth: three explanatory models. Psychological Inquiry 15(1):30-34.
  • Jeon, SW, Han C, Choi J, Pae C-U, Chae, J-H, Ko YH et al. (2015) Posttraumatic growth and resilience: assessment and clinical implications. Journal of Korean Neuropsychiatric Association, 54(1):32-39.
  • Kairys SW, Johnson CF (2002) The psychological maltreatment of children-technical report. American Academy of Pediatrics, 109(4):1-3.
  • Koçak R, İçmenoğlu E (2012) Üstün yetenekli öğrencilerin duygusal zekâ ve yaratıcılık düzeylerinin yaşam doyumlarını yordayıcı rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37):73-85.
  • Kültürservisi (2021) Kübalı balet Carlos Acosta’nın hayatı ‘Yuli’ filmiyle beyazperdede. https://www.kulturservisi.com/p/kubali-balet-carlos-acostanin-hayati-yuli-filmiyle-beyazperdede/ (Accessed 18.08.2021)
  • MacKinnon DW (1962) The nature and nurture of creative talent. American Psychologist, 17(7):484-495.
  • Malaga RA (2000) The effect of stimulus modes and associative distance in individual creativity support systems. Decision Support Systems, 29(2):125-141.
  • Morsünbül Ü (2015) Bal, süt ve yumurta filmlerinin Erikson’un psikososyal gelişim kuramı açısından analizi. İlköğretim Online, 14(1):181-187.
  • Onur D, Zorlu T (2017) Yaratıcılık kavramı ile ilişkili kuramsal yaklaşımlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3):1535-1552.
  • Park CL (2010) Making sense of the meaning literature: an integrative review of meaning making and its effects on adjustment to stressful life events. Psychol Bull, 136(2):257-301.
  • Pelendecioğlu B, Bulut S (2009) Çocuğa yönelik aile içi fiziksel istismar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(1):49-62.
  • Stewart AE, Neimeyer R (2001) Emplotting the traumatic self: narrative revision and the construction of coherence. The Humanistic Psychologist, 29(1-3):8-39.
  • Şenkal İ (2013) Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları ve bağlanma biçiminin depresyon ve kaygı belirtileri ile ilişkisinde aleksitiminin aracı rolünün incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Şimşir Z (2017) Savaş travma sonrası büyüme, değerler ve algılanan sosyal destek arasındaki yordayıcı ilişkiler (Yüksek lisans tezi). Konya, Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Tedeschi RG, Calhoun LG (2004) Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15(1):1-18.
  • Tedeschi G, Calhoun G (1996) The posttraumatic growth inventory: measuring the positive legacy of trauma. J Trauma Stress, 9(3):455-471.
  • Torrance EP (1988) The nature of creativity as manifest in its testing. In The Nature of Creativity: Contemporary Psychological Perspectives, 1st ed. (Ed RJ Sternberg):43-75. Cambridge University Press.
  • Uhrlass D, Gibb BF (2007) Childhood emotional maltreatment and the stress generation model of depression. Journal of Social and Clinical Psychology, 26(1):119-130.
  • Uludağ E, Uzun S (2018) Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin yaratıcı düşünce becerilerinin incelenmesi (Gümüşhane ili örneği). Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3):63-70.
  • Weiser JC (1970) Personality variables associated with creativity in prospective female teachers. Student Personnel Association for Teacher Education (SPATE) Journal, 8:77-84.
  • Weiss FA (1964) Dreaming- a creative process. The American Journal of Psychoanalysis, 24(1):17-26.

A Review of the Film “Yuli” In Terms of Trauma, Growth and Creativity

Yıl 2022, Cilt: 14 Sayı: 2, 255 - 263, 30.06.2022
https://doi.org/10.18863/pgy.985507

Öz

Cinema films are characterized as a powerful tool that provides information transfer within a culture and between cultures, informs people about social roles and directs them in the light of this information. Biography, which is one of the types of cinema, tells the life stories that have been lived in its closest form to the truth and helps to convey the life processes of the people who are told; the events and emotions in these processes. In this context, this article examines the film “Yuli”, in which such a life story is discussed. Yuli film that tells the real life story of the famous dancer Carlos Acosta, offers the audience an emotionally and artistically satisfying piece. In this review, the film “Yuli” is considered in accordance with the information of the literature in terms of the traumas suffered in some life processes, the posttraumatic growth that develops due to these traumas, and creativity that is possible to occur as a result of posttraumatic growth.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Altın M, Saracaloğlu AS (2018) Yaratıcı, eleştirel ve yansıtıcı düşünme: benzerlikler-farklılıklar. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1):1-9.
  • Aral N (1997) Fiziksel İstismar ve Çocuk. Ankara, Tekışık Veb Ofset Tesisleri.
  • Beyazperde (2021) Yuli. http://www.beyazperde.com/filmler/film-259459/ (Accessed 18.08.2021)
  • Bhugra D (2003) Teaching psychiatry through cinema. Psychiatric Bulletin, 27:429-430.
  • Büyükcebeci A (2019) Çocukluk çağı örselenme yaşantılarının yaratıcı kişilik özellikleri ve aleksitimi ile ilişkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4):3187-3213.
  • Carpenter LL, Tyrka AR, Ross NS, Khoury L, Anderson GM, Prince LH (2009) Effect of childhood emotional abuse and age on cortisol responsivity in adulthood. Biol Psychiatry, 66(1): 69-75.
  • Christopher M (2004) A broader view of trauma: a biopsychosocial-evolutionary view of the role of the traumatic stress response in the emergence of pathology and/or growth. Clin Psychol Rev, 24(1):75-98.
  • Çam MO, Öztürk Turgut E (2015) Yaratıcılık. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 31(2):78-85.
  • Çimen S (2020) Öldürmeyen acı güçlendirir mi? travma sonrası büyüme ve kolektivistik başa çıkma stillerinin ilişkisi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 3(5):158-174.
  • Çeçen F (2018) Çocuğun gelişim basamaklarına göre figürleri ele alma biçimleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(10):60-63.
  • Dereboy İF (1990) Aleksitimi: bir gözden geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 1(3):157-165.
  • Dursun P, Söylemez İ (2020) Travma sonrası büyüme: gözden geçirilmiş son model ile kapsamlı bir değerlendirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 31(1):57-68.
  • Ersanlı K, Yılmaz M, Özcan K (2013) Algılanan duygusal istismar ölçeği (adiö): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1):147-164.
  • Erten R, Kocakaya R (2020) Travma sonrası büyüme ve anlam: bir vaka örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31:189-204.
  • Esteban EJ (2006) Parental verbal abuse: culture-specific coping behavior of college students in the Philippines. Child Psychiatry Hum Dev, 36(3):243-59.
  • Gabalda MK, Broth MR, Thompson MP, Kaslow NJ (2009) Children’s emotional abuse and relational functioning: social support and internalizing symptoms as moderators. Journal of Child & Adolescent Trauma, 2(3):179-197.
  • Geçkil E (2017) Çocuklarda fiziksel istismar ve hemşirelik yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1):129-139.
  • Güneri Yöyen E (2017) Çocukluk çağı travması ve benlik saygısı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1):267-282.
  • Güneş M (2020) Caryl Phillips’in Cambridge romanında kölelik, ırkçılık ve travma deneyimleri. Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16):231-248.
  • Helgeson VS, Reynolds KA, Tomich PL (2006) A meta-analytic review of benefit finding and growth. J Consult Clin Psychol 74(5):797-816.
  • İnci F, Boztepe H (2013) Travma sonrası büyüme: öldürmeyen acı güçlendirir mi?. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 4(2):80-84.
  • Janoff-Bulman R (2004) Posttraumatic growth: three explanatory models. Psychological Inquiry 15(1):30-34.
  • Jeon, SW, Han C, Choi J, Pae C-U, Chae, J-H, Ko YH et al. (2015) Posttraumatic growth and resilience: assessment and clinical implications. Journal of Korean Neuropsychiatric Association, 54(1):32-39.
  • Kairys SW, Johnson CF (2002) The psychological maltreatment of children-technical report. American Academy of Pediatrics, 109(4):1-3.
  • Koçak R, İçmenoğlu E (2012) Üstün yetenekli öğrencilerin duygusal zekâ ve yaratıcılık düzeylerinin yaşam doyumlarını yordayıcı rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37):73-85.
  • Kültürservisi (2021) Kübalı balet Carlos Acosta’nın hayatı ‘Yuli’ filmiyle beyazperdede. https://www.kulturservisi.com/p/kubali-balet-carlos-acostanin-hayati-yuli-filmiyle-beyazperdede/ (Accessed 18.08.2021)
  • MacKinnon DW (1962) The nature and nurture of creative talent. American Psychologist, 17(7):484-495.
  • Malaga RA (2000) The effect of stimulus modes and associative distance in individual creativity support systems. Decision Support Systems, 29(2):125-141.
  • Morsünbül Ü (2015) Bal, süt ve yumurta filmlerinin Erikson’un psikososyal gelişim kuramı açısından analizi. İlköğretim Online, 14(1):181-187.
  • Onur D, Zorlu T (2017) Yaratıcılık kavramı ile ilişkili kuramsal yaklaşımlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3):1535-1552.
  • Park CL (2010) Making sense of the meaning literature: an integrative review of meaning making and its effects on adjustment to stressful life events. Psychol Bull, 136(2):257-301.
  • Pelendecioğlu B, Bulut S (2009) Çocuğa yönelik aile içi fiziksel istismar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(1):49-62.
  • Stewart AE, Neimeyer R (2001) Emplotting the traumatic self: narrative revision and the construction of coherence. The Humanistic Psychologist, 29(1-3):8-39.
  • Şenkal İ (2013) Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları ve bağlanma biçiminin depresyon ve kaygı belirtileri ile ilişkisinde aleksitiminin aracı rolünün incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Şimşir Z (2017) Savaş travma sonrası büyüme, değerler ve algılanan sosyal destek arasındaki yordayıcı ilişkiler (Yüksek lisans tezi). Konya, Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Tedeschi RG, Calhoun LG (2004) Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15(1):1-18.
  • Tedeschi G, Calhoun G (1996) The posttraumatic growth inventory: measuring the positive legacy of trauma. J Trauma Stress, 9(3):455-471.
  • Torrance EP (1988) The nature of creativity as manifest in its testing. In The Nature of Creativity: Contemporary Psychological Perspectives, 1st ed. (Ed RJ Sternberg):43-75. Cambridge University Press.
  • Uhrlass D, Gibb BF (2007) Childhood emotional maltreatment and the stress generation model of depression. Journal of Social and Clinical Psychology, 26(1):119-130.
  • Uludağ E, Uzun S (2018) Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin yaratıcı düşünce becerilerinin incelenmesi (Gümüşhane ili örneği). Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3):63-70.
  • Weiser JC (1970) Personality variables associated with creativity in prospective female teachers. Student Personnel Association for Teacher Education (SPATE) Journal, 8:77-84.
  • Weiss FA (1964) Dreaming- a creative process. The American Journal of Psychoanalysis, 24(1):17-26.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikiyatri
Bölüm Derleme
Yazarlar

Eda Mert 0000-0003-1677-2139

Hülya Arslantaş 0000-0002-3018-2314

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Kabul Tarihi 12 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Mert E, Arslantaş H. “Yuli” Filminin Travma, Büyüme ve Yaratıcılık Kavramları Açısından İncelenmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. Haziran 2022;14(2):255-263. doi:10.18863/pgy.985507

Creative Commons Lisansı
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.