This research aims to evaluate the psycho-education and therapy programs prepared for children and adolescents with the Cognitive Behavioral Therapy approach and implemented between 2001-2021 in terms of parental involvement. This research, which was carried out in the descriptive model, is a review study. The articles covered in the research were accessed through Web of Science, ERIC, PubMed, Google Scholar, and ScienceDirect academic databases and were determined to be by the inclusion and exclusion criteria determined by the researchers, 10 of which were quasi-experimental with a control group and 7 in a randomized controlled study design. 17 articles were reviewed. Fifteen of the studies included child and adolescent sessions, while 2 included only children's sessions. According to the findings, it was determined that parent participation was used in all of the studies, the number of therapy sessions was between 8-30, and the session durations varied between 20 minutes and 1.5 hours in total, including the child/adolescent and parents It was stated that children and adolescents included in the treatment experienced various psychological disorders such as anxiety disorder, depression, obsessive-compulsive disorder, anger control disorder, attention deficit, and hyperactivity disorder, and eating disorder. These findings show that Cognitive Behavioral Therapy practices for different psychological disorders for children and adolescents benefit from parental involvement in 82% of the studies. The fact that the types of parental involvement and the presence of parental pathologies are not detailed in the studies constitute the shortcomings of parent involvement studies..
Adolescent child parent involvement cognitive behavioral therapy psychoeducation family
Bu araştırmanın amacı Bilişsel Davranışçı Terapi yaklaşımıyla çocuklara ve ergenlere yönelik hazırlanan ve 2001-2021 yılları arasında uygulanan psiko-eğitim ve terapi programlarını ebeveyn katılımı yönünden değerlendirmektir. Betimsel modelde gerçekleştirilen bu araştırma bir gözden geçirme çalışmasıdır. Araştırmada ele alınan makalelere Web of Science, ERIC, PubMed, Google Scholar, ScienceDirect akademik veri tabanları aracılığıyla ulaşılmış ve araştırmacılar tarafından belirlenen içerleme ve dışarlama kriterlerine uygun olduğu belirlenen, 10’u kontrol gruplu yarı deneysel, 7’si randomize kontrollü araştırma deseninde olmak üzere 17 makale incelenmiştir. Çalışmaların 15 tanesi çocuk ve ergen oturumlarını içerirken, 2 çalışma sadece çocuk oturumlarını içermektedir. Bulgulara göre çalışmaların tamamında ebeveyn katılımını kullandığı, terapi oturum sayılarının 8-30 arasında olduğu, oturum sürelerinin çocuk/ergen ve ebeveynler dahil toplam 20 dakika ile 1.5 saat arasında değiştiği belirlenmiştir. Tedaviye dahil edilen çocuk ve ergenlerin kaygı bozukluğu, depresyon, obsesif kompulsif bozukluk, öfke kontrol bozukluğu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, yeme bozukluğu gibi çeşitli psikolojik bozukluklar yaşadığı belirtilmiştir. Bu bulgular, çocuk ve ergenlere yönelik farklı psikolojik bozukluklara ilişkin Bilişsel Davranışçı Terapi uygulamalarının ebeveyn katılımından yararlandığını ve çalışmaların %82’sinde ebeveyn katılımının terapinin faydasını arttırdığını ortaya koymaktadır. Ebeveyn katılımının türlerinin ve ebeveyn patolojilerinin varlığının çalışmalarda detaylandırılmamış olması, ebeveyn katılımı çalışmalarının eksikliklerini oluşturmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 3 |