This research aims to examine the change in the attitudes of architectural students on their
understanding of the principles of visual design that they have acquired in basic design education.
Within the scope of the study, (1) the level of understanding of design principles regarding
the perceptions of architecture students before they enrolled basic design education is examined,
and (2) it is questioned that which design principles change in students’ perceptions after they
completed basic design education. Furthermore, this research is also based on the measurement
of the perception levels of the architectural students' before they do not have the knowledge
of the theoretical qualities of the basic design principles are compared with the perception levels
formed after the visual design principles theories, they acquired with design education. As a
method in the research, two-stage questionnaires were conducted with architecture students.
The results show that before being introduced to the concepts of visual design principles, architectural
students have a clear understanding of the symmetry principle; additionally, there is a
strong possibility that they have already begin their design education with cognitive schemes
regarding the principles of repetition, rhythm, and movement. On the other hand, after learning
about the visual principles of design, architectural students add the principle of harmony to their
visual repertoire.
Basic design composition visual cognition visual design principles visual perception
Bu araştırma, mimarlık öğrencilerinin temel tasarım eğitiminde kuramsal olarak edindikleri görsel tasarım ilkelerini anlamlandırma tutumlarındaki değişimi incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında, (1) mimarlık öğrencilerinin temel tasarım eğitimi almadan önceki algıla- rına ilişkin tasarım ilkelerini anlamlandırma tutumlarının ne düzeyde olduğu irdelenmekte ve (2) temel tasarım eğitimini aldıktan sonraki algılarında tasarım ilkelerine dair anlamlandırma tutum- larının hangi tasarım ilkeleri bağlamında değişiklik gösterdiği sorgulanmaktadır. Bu doğrultuda öğrencilerin temel tasarım ilkelerinin kuramsal niteliklerine vakıf olmadan önceki algı düzeyleri ile tasarım eğitimi ile edindikleri görsel tasarım ilkeleri kuramlarından sonra oluşan algı düzeyleri kıyaslanmaktadır. Araştırmada yöntem olarak mimarlık öğrencileriyle iki aşamadan oluşan anket- ler gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar değerlendirildiğinde, öğrencilerin görsel tasarım ilkelerine ilişkin kavramlarla tanıştırılmadan önce; simetri ilkesine dair net bir anlamlandırma tutumuna sahip ola- rak tasarım eğitimlerine başladıklarını; ilaveten tasarım eğitimine başlamadan önce tekrar, ritim ve hareket ilkelerine dair bilişsel şemalara sahip olma ihtimallerinin kuvvetli olduğunu, öte yandan tasarım ilkelerine dair bilgi edindikten sonra ise ahenk ilkesini görsel repertuvarlarına ekleyebildik- lerini söylemek mümkündür
Temel tasarım kompozisyon görsel biliş görsel tasarım ilkeleri görsel algı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License