Productivity growth is associated with competitiveness, profitability and sustainability in the construction sector, whereas studies underline that poor supervisory characteristics and training resources are the leading causes of construction productivity loss. This study employs a case study to evaluate the capabilities of construction supervisors to apply planning and management approaches for enhancing the effectiveness of construction operations. A new training programme for construction supervisors was designed using meticulous sequential methods, and 59 construction supervisors were trained and assessed under seven elements of competencies and the relevant learning domains. An assessment guide with varying degrees of descriptions and criteria was accomplished through literature reviews and professional interviews. The study has produced a new generalised guideline that shows the cross-section of what levels of skill/ability can be taken into account in supervisory attributes as a result. Using pertinent statistical evaluations and expert assessments, the reliability of the results, as well as the generalisation of the study’s applications and outcomes, were guaranteed. The study has opened a valve that allows new values of highly practicable supervision features to flow into the site management structures, filling the industry’s knowledge vacuum in the methodical execution of apprenticeships. Though the study’s conclusions/findings are particularly applicable to a developing country's construction environment analogous to the Sri Lankan context, they will have a significant impact on current/future industrial practices in a variety of other countries and rising industries.
Competence development construction supervision performance assessment planning and management productivity enhancement training
Verimlilik artışı inşaat sektöründe rekabet gücü, kârlılık ve sürdürülebilirlik ile ilişkilendirilirken, araştırmalar inşaat verimliliği kaybının başlıca nedenlerinin zayıf denetim özellikleri ve eğitim kaynakları olduğunun altını çiziyor. Bu çalışma, inşaat operasyonlarının etkinliğini artırmak için inşaat denetçilerinin planlama ve yönetim yaklaşımlarını uygulama yeteneklerini değerlendirmek için bir vaka çalışması kullanmaktadır. İnşaat denetçileri için titiz ardışık yöntemler kullanılarak yeni bir eğitim programı tasarlandı ve 59 inşaat denetçisi, yedi yeterlilik unsuru ve ilgili öğrenme alanları kapsamında eğitildi ve değerlendirildi. Literatür taramaları ve profesyonel görüşmeler yoluyla, farklı derecelerde açıklamalar ve kriterler içeren bir değerlendirme kılavuzu oluşturuldu. Çalışma, sonuç olarak denetleyici niteliklerde hangi beceri/yetenek seviyelerinin dikkate alınabileceğinin kesitini gösteren yeni bir genelleştirilmiş kılavuz üretmiştir. İlgili istatistiksel değerlendirmeler ve uzman değerlendirmeleri kullanılarak sonuçların güvenilirliği ve çalışmanın uygulamalarının ve sonuçlarının genelleştirilmesi garanti altına alındı. Çalışma, son derece uygulanabilir denetim özelliklerinin yeni değerlerinin saha yönetim yapılarına akmasına olanak tanıyan bir yol açtı ve çıraklık eğitimlerinin metodik yürütülmesinde endüstrinin bilgi boşluğunu doldurdu. Çalışmanın sonuçları/bulguları Sri Lanka bağlamına benzer şekilde gelişmekte olan bir ülkenin inşaat ortamına özellikle uygulanabilir olsa da, diğer çeşitli ülkelerdeki ve yükselen endüstrilerdeki mevcut/gelecekteki endüstriyel uygulamalar üzerinde önemli bir etkiye sahip olacaktır.
Yetkinlik geliştirme inşaat denetimi performans değerlendirmesi planlama ve yönetim verimliliğin artırılması eğitim
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimarlık (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License