Individuals spend more time in interiors, which affects their comfort, health, and well-being. It is known that coffee houses, which are increasing rapidly in line with various needs, are preferred for socializing and working in a new world. Creating a well-designed environment also positively impacts an individual’s social, psychological, and behavioral patterns. In this case, a salutogenic design creates interior environments promoting health and well-being. It is an evidence-based design strategy for improving human comfort, health, and well-being, including all environmental quality factors, such as natural and artificial lighting, color, acoustic, and thermal comfort. The lighting design can improve our performance, mood, focus, and overall well-being in an interior environment. A salutogenic design model, which is most prevalent in healthcare and workplace design and is supported by over three decades of research in the medical and design fields, provides an innovative design strategy to aid in comfort, health, and well-being. Based on this perspective, this study evaluates the health and well-being of the users in the selected coffee house with a salutogenic design approach by considering artificial lighting design. The differences between genders, age groups, and the adjectives measuring positive and negative subjective moods, and the correlation between the SOC-13 Scale and the Perceived Environmental Quality Index were analyzed. The “Results” section provides a thorough explanation of the test findings. While this study serve as an example of how individuals’ moods, feelings, health, and well-being can be linked to physical conditions in the space, it will also provide a better understanding of how a salutogenic design approach can be incorporated into coffee shops to improve user experience in various of aspects.
Interior environment coffee house health and well-being lighting salutogenic approach
Bireylerin iç mekânlarda daha fazla zaman geçirmesi, onların konforunu, performansını, sağlığını ve refahını etkilemektedir. Çeşitli ihtiyaçlar doğrultusunda sayıları hızla artan kahve evlerinin yeni dünyada sosyalleşmek ve çalışmak için tercih edildiği bilinmektedir. İyi tasarlanmış bir ortam yaratmak, bireyin sosyal, psikolojik ve davranışsal örüntülerini de olumlu yönde etkilemektedir. Bu durumda, salutojenik bir tasarım, sağlığı ve iyi oluşu teşvik eden iç ortamlar yaratmaya odaklanmaktadır. Doğal ve yapay aydınlatma, renk, akustik ve termal konfor gibi tüm çevresel kalite faktörleri dahil olmak üzere insan konforunu, sağlığını ve refahını iyileştirmek için kanıta dayalı bir tasarım stratejisidir. Aydınlatma tasarımı, kapalı bir ortamda performansımızı, ruh halimizi, odaklanmamızı ve genel refahımızı artırabilir. Sağlık ve ofis tasarımı alanlarında en yaygın olan, tıp ve tasarım alanlarında otuz yılı aşkın bir süredir devam eden araştırmalarla desteklenen salutojenik tasarım modeli, konfor, sağlık ve esenliğe yardımcı olmak için yenilikçi bir tasarım stratejisi sunmaktadır. Bu bakış açısına dayanan bu çalışma, yapay aydınlatma tasarımını göz önünde bulundurarak seçilen kahve evindeki kullanıcıların sağlık ve iyi oluşunu salutojenik bir tasarım yaklaşımıyla değerlendirmektedir. Cinsiyetler, yaş grupları ve pozitif ve negatif öznel ruh hallerini ölçen sıfatlar arasındaki farklar ve SOC-13 Ölçeği ile Algılanan Çevresel Kalite Endeksi arasındaki korelasyon analiz edildi. "Sonuçlar" bölümü test bulgularının kapsamlı bir açıklamasını sunmaktadır. Bu çalışma bireylerin ruh hallerinin, hislerinin, sağlıklarının ve iyi oluşlarının mekandaki fiziksel koşullarla nasıl ilişkilendirilebileceğine dair bir örnek teşkil ederken, aynı zamanda kullanıcı deneyimini çeşitli yönlerden iyileştirmek için salutojenik bir tasarım yaklaşımının kahve evlerine nasıl dahil edilebileceğinin daha iyi anlaşılmasına olanak sağlayacaktır.
İç mekân kahve evi sağlık ve iyi oluş aydınlatma salutojenik yaklaşım
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İç Mimarlık |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 8 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License