Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Karayolu Ulaşımında Farklı Yol Kaplamalarının Çevresel Gürültü Seviyesine Katkılarının İncelenmesi: Adana Örneği

Yıl 2019, , 415 - 429, 01.06.2019
https://doi.org/10.2339/politeknik.417762

Öz

Bu çalışmada, karayolu
kaplamalarından kaynaklanan gürültünün etkileri incelenmiştir.  NMPB Routes 96 karayolu gürültü tahmin modeli
kullanılarak yapılan hesaplamalar SoundPLAN 6.4 programında, gerçekleştirilmiş,
araç hızı, trafik yükü değiştirilerek farklı senaryolar oluşturulmuştur.
Senaryolarda, parke taşı kaplama (PTK), düz asfalt kaplama (DAK) ve gözenekli
asfalt kaplama (GAK) olmak üzere üç farklı yol kaplaması ele alınmış ve
değerlendirilmiştir. Üç farklı yol kaplaması için, ülkemiz ve Avrupa Birliği
mevzuatında belirlenen gündüz-akşam-gece gürültü göstergelerinde ve <55,
55-65, 65-75 ve >75 dBA gürültü seviyelerinde birbirlerine göre durumları,
maruz kalınan alan açısından değerlendirilmiştir. Çalışma, Adana il merkezinde
bulunan üç farklı bulvar güzergâhında yapılmıştır. Maruz kalınan alan açısından
tüm zaman dilimlerinde 55 dBA’nın altında olan gürültü seviyelerinde PTK toplam
hesaplama alanı içerisinde en düşük yüzdeye sahip olduğu görülmüştür. Nüfus
açısından ise 55 dBA’dan daha düşük gürültü seviyelerinde DAK ve GAK
kaplamalarda PTK’ya göre hesaplama alanlarındaki nüfusun daha fazlası maruz
kaldığı görülmüştür. Hesaplama alanlarında 55 dBA gürültü seviyesinin altında
kalan konutlar değerlendirildiğinde PTK gündüz-akşam-gece zaman dilimlerinde diğer
iki yol kaplamasına göre daha düşük bir yüzdeye sahip olduğu görülmüştür. Aşırı
gürültü seviyelerine (>75 dBA) maruz kalınan alanlar ve maruz kalınan nüfus
tahmin edilerek bu alanlarda bulunan duyarlı yapıların (konut, hastane vb.) ve
bu yapılara maruz kalan kişi sayısı belirlenmiştir.  

Kaynakça

  • [1] Still, H., “Zn Quest of Quiet. Stackpole Books”,. Harrisburg: , PA,. (1970.).
  • [2] Nelson, P.M., “Transportation Noise Refenece Book”, Butterworths veCo. (Puplishers) Ltd., (1987).
  • [3] Berglund, B., and Lindvall, T., Community Noise, , “Archives of the Center for Sensory Research”, . Dünya Sağlık Teşkilatı İçin Hazırlanmış Rapor, (1995).
  • [4] ÇGDYY, “Çevresel Gürültünün Değrlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği”, Ankara: Çevre ve Orman Bakanlığı, (2010).
  • [5] Wolde, T., “European Commission’s Future Noise Policy”,: Internoise 98 Congress, Christchurch, New Zeland, (1998).
  • [6] Irmer, V.K., “Assesment of Conflict Plans on the Basis of Noise Mapping in Germany”, Internoise 2000 Congress,., France, 23-29, (2000)
  • [7] Ho, K. Y., Hung, W. T., Fai, N. G., Lam, Y. K., Leung, R., and Kamc, E., “The effects of road surface and tyre deterioration on tyre/road noise emission”, Applied Acoustics ,74: 921–925, (2013).
  • [8] Freitas, E., Mendonça, C., Santos, J. A., and Murteira, C., “Traffic noise abatement: How different pavements, vehicle speeds and traffic densities affect annoyance levels”, Transportation Research Part D, 17: 321–326, (2012).
  • [9] Praticòa, F.G., and Lédéeb, F.A., “Trends And Issues In Mitigating Traffic Noise Through Quiet Pavements”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 53: 203–212, (2012)..
  • [10] Donavan, P. “Effect of porous pavement on wayside traffic noise levels.” Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2403:, 28-36, (2014).
  • [11] Chu, L., Fwa, T., and Tan, K. “Evaluation of wearing course mix designs on sound absorption improvement of porous asphalt pavement.” Construction and Building Materials, 141: 402-409. (2017).
  • [12] Ding, Y., and Wang, H. “FEM-BEM analysis of tyre-pavement noise on porous asphalt surfaces with different textures.” International Journal of Pavement Engineering, 1-8, (2017).
  • [13] Kurra, S., “Köprüler, Yollar ve Çevre Kirliliği”, İstanbul: 5. Ulusal Akustik Kongresi, İstanbul, 95-104, (2000).
  • [14] Akdağ, N., “Kent Planlamada Gürültü Haritalarının Önemi: Barbaros Bulvarı Çevresi Örneği”,. TMMOB Mimarlık Dergisi, 311,(2003).
  • [15] İşler, E., ve Akdağ, N., “Gürültü Denetlenmesinde Engel Etkinliği: Bağdat Caddesi Örneği”, 7. Ulusal Akustik Kongresi Kapadokya, 16–17 Kasım, 72-80, (2004)
  • [16] Aşcıgil, M., “Karayolu Gürültü Haritalarının Hazırlanması: İstanbul Zincirlikuyu-Maslak Ulaşım Hattı Örneği”, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul Teknik Üniversitesi, (2009).
  • [17] Bıçakcı, T. and Z. Selek, “Trafikten Kaynaklanan Çevresel Gürültü Haritaları ve Çukurova Üniversitesi Kampüsü Örneği”, Fen Bilimleri Enstitüsü Çevre Mühendisliği Anabilim Dalı, Çukurova Üniversitesi: Adana, (2011)
  • [18] Maraş, E.E., “Coğrafi bilgi sistemi desteğinde kentlerin Avrupa Birliği standartlarında gürültü haritalarının üretimi: Samsun ili örneği”, YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, (2011)
  • [19] İmamoğlu, C.T., “Atık Lastik Katkılı Asfalt Kaplamaların Trafik Gürültü Sönümlemesindeki Etkileri”, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı İstanbul Teknik Üniversitesi, (2012).
  • [20] Bozkurt, Z., “Tarsus-Adana-Gaziantep (TAG) Otoyolunun Adana Şehir Merkezinden Geçen Bir Kesitinde Ulaşımdan Kaynaklanan Gürültünün Azaltılması İçin Geliştirilen Çözüm Önerileri”, Çevre ve Ulaşım İlişkileri, M. Yücel and D. Çolakkadıoğlı, Editors. Karahan Kitapevi: Adana. p. 103-114, (2015)
  • [21] Maraş, E.E., G. Uslu, and A. Uslu, “Effects of Noise Barriers on Reducing Highway Traffic Noise”. International Refereed Journal of Engineering and Science, 5(2): 01-11, (2016).
  • [22] Özer, S.S. “The effect of ground characteristics on optimum road-building distance for motorway noise control”. INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings. Institute of Noise Control Engineering, (2016).
  • [23] Maraş, E.E. and F.A. Sesli, “Karayolu Trafik Gürültü Değerlerinin Uygulama İmar Planlarına Entegrasyonu”. Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 6(2): 430-441, (2017).
  • [24] Öngel, A. and F. Sezgin, “Trafik Gürültüsünü Etkileyen Faktörlerin SoundPlan 6.5 Programı ile İncelenmesi”. Teknik Dergi, 7669(7684): 466, (2017).
  • [25] Directive 2002/49/EC. of the European Parliament and of Council of June 25 2002 relating to the assessment and management of Environmental noise, Official Journal of the European Communities, L189/12-25,18.7, (2002).
  • [26] Centre D'Études Des Transports Urbains (Cetur), “Guide du bruit des transports terrestres, fascicule prévision des niveaux sonores”, (1980).
  • [27] QuartieriI, J. M., “A Review of Traffic Noise Predictive Models”, Proceedings of the 5th WSEAS International Conference on Applied and Theoretical Mechanics, Puerto De La Cruz, Tenerife, Canary Islands, Spain, December 14-16,: WSEAS Press, 72-80, (2009).
  • [28] Bozkurt, Z., “Karayolu Ulaşımından Kaynaklanan Çevresel Gürültü ve Bu Gürültüye Yol Kaplamalarının Etkilerinin İncelenmesi”, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, (2013),
  • [29] EGM, & TÜİK, “Motorlu Kara Taşıtları İstatistikleri” Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası, (2012).
  • [30] EU, GREEN PAPER, “Future Noise Policy, Commission of the European Communities”, ISBN 92-78-10730-1 Brussels, (1996).

Investigation of Contribution of Various Road pavements to Environmental Noise Level on Highways: Adana Example

Yıl 2019, , 415 - 429, 01.06.2019
https://doi.org/10.2339/politeknik.417762

Öz

In this study, the noise effects caused by roadway
pavement were examined. The calculations made using the NMPB Routes 96 roadway
noise estimation model were made in SoundPLAN 6.4 program, vehicle speed and
traffic load were changed to create different scenarios. In the scenario, three
different road coverings were evaluated and evaluated, including cobblestone
paving (PTK), flat asphalt pavement (DAK) and porous asphalt pavement (GAK).
For three different road coverage, in daytime-evening-night noise indicators as
specified both in our country and the European Union legislation, and at noise
levels of <55, 55-65, 65-75 and 75 dBA according to each other, housing. The
study was conducted on three different boulevard routes in Adana province center.
From the point of view of the exposed area, it has been found that the noise
level of less than 55 dBA in all time periods has the lowest percentage of the
total calculation area of PTK. In terms of population, noise levels of less
than 55 dB A were found to be more exposed in the calculation areas than in the
PTC for DAK and GAK coverage. When the residences below the noise level of 55
dBA were evaluated in the calculation areas, PTK was found to have a lower
percentage in the daytime-evening-night time period than the other two roads.
The areas exposed to extreme noise levels (> 75 dBA) and the exposed
population were estimated and the number of sensitive structures (housing,
hospitals, etc.) and the number of people exposed to this structure were determined.
In addition, the data obtained in the study are mapped.

Kaynakça

  • [1] Still, H., “Zn Quest of Quiet. Stackpole Books”,. Harrisburg: , PA,. (1970.).
  • [2] Nelson, P.M., “Transportation Noise Refenece Book”, Butterworths veCo. (Puplishers) Ltd., (1987).
  • [3] Berglund, B., and Lindvall, T., Community Noise, , “Archives of the Center for Sensory Research”, . Dünya Sağlık Teşkilatı İçin Hazırlanmış Rapor, (1995).
  • [4] ÇGDYY, “Çevresel Gürültünün Değrlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği”, Ankara: Çevre ve Orman Bakanlığı, (2010).
  • [5] Wolde, T., “European Commission’s Future Noise Policy”,: Internoise 98 Congress, Christchurch, New Zeland, (1998).
  • [6] Irmer, V.K., “Assesment of Conflict Plans on the Basis of Noise Mapping in Germany”, Internoise 2000 Congress,., France, 23-29, (2000)
  • [7] Ho, K. Y., Hung, W. T., Fai, N. G., Lam, Y. K., Leung, R., and Kamc, E., “The effects of road surface and tyre deterioration on tyre/road noise emission”, Applied Acoustics ,74: 921–925, (2013).
  • [8] Freitas, E., Mendonça, C., Santos, J. A., and Murteira, C., “Traffic noise abatement: How different pavements, vehicle speeds and traffic densities affect annoyance levels”, Transportation Research Part D, 17: 321–326, (2012).
  • [9] Praticòa, F.G., and Lédéeb, F.A., “Trends And Issues In Mitigating Traffic Noise Through Quiet Pavements”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 53: 203–212, (2012)..
  • [10] Donavan, P. “Effect of porous pavement on wayside traffic noise levels.” Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2403:, 28-36, (2014).
  • [11] Chu, L., Fwa, T., and Tan, K. “Evaluation of wearing course mix designs on sound absorption improvement of porous asphalt pavement.” Construction and Building Materials, 141: 402-409. (2017).
  • [12] Ding, Y., and Wang, H. “FEM-BEM analysis of tyre-pavement noise on porous asphalt surfaces with different textures.” International Journal of Pavement Engineering, 1-8, (2017).
  • [13] Kurra, S., “Köprüler, Yollar ve Çevre Kirliliği”, İstanbul: 5. Ulusal Akustik Kongresi, İstanbul, 95-104, (2000).
  • [14] Akdağ, N., “Kent Planlamada Gürültü Haritalarının Önemi: Barbaros Bulvarı Çevresi Örneği”,. TMMOB Mimarlık Dergisi, 311,(2003).
  • [15] İşler, E., ve Akdağ, N., “Gürültü Denetlenmesinde Engel Etkinliği: Bağdat Caddesi Örneği”, 7. Ulusal Akustik Kongresi Kapadokya, 16–17 Kasım, 72-80, (2004)
  • [16] Aşcıgil, M., “Karayolu Gürültü Haritalarının Hazırlanması: İstanbul Zincirlikuyu-Maslak Ulaşım Hattı Örneği”, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul Teknik Üniversitesi, (2009).
  • [17] Bıçakcı, T. and Z. Selek, “Trafikten Kaynaklanan Çevresel Gürültü Haritaları ve Çukurova Üniversitesi Kampüsü Örneği”, Fen Bilimleri Enstitüsü Çevre Mühendisliği Anabilim Dalı, Çukurova Üniversitesi: Adana, (2011)
  • [18] Maraş, E.E., “Coğrafi bilgi sistemi desteğinde kentlerin Avrupa Birliği standartlarında gürültü haritalarının üretimi: Samsun ili örneği”, YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, (2011)
  • [19] İmamoğlu, C.T., “Atık Lastik Katkılı Asfalt Kaplamaların Trafik Gürültü Sönümlemesindeki Etkileri”, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı İstanbul Teknik Üniversitesi, (2012).
  • [20] Bozkurt, Z., “Tarsus-Adana-Gaziantep (TAG) Otoyolunun Adana Şehir Merkezinden Geçen Bir Kesitinde Ulaşımdan Kaynaklanan Gürültünün Azaltılması İçin Geliştirilen Çözüm Önerileri”, Çevre ve Ulaşım İlişkileri, M. Yücel and D. Çolakkadıoğlı, Editors. Karahan Kitapevi: Adana. p. 103-114, (2015)
  • [21] Maraş, E.E., G. Uslu, and A. Uslu, “Effects of Noise Barriers on Reducing Highway Traffic Noise”. International Refereed Journal of Engineering and Science, 5(2): 01-11, (2016).
  • [22] Özer, S.S. “The effect of ground characteristics on optimum road-building distance for motorway noise control”. INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings. Institute of Noise Control Engineering, (2016).
  • [23] Maraş, E.E. and F.A. Sesli, “Karayolu Trafik Gürültü Değerlerinin Uygulama İmar Planlarına Entegrasyonu”. Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 6(2): 430-441, (2017).
  • [24] Öngel, A. and F. Sezgin, “Trafik Gürültüsünü Etkileyen Faktörlerin SoundPlan 6.5 Programı ile İncelenmesi”. Teknik Dergi, 7669(7684): 466, (2017).
  • [25] Directive 2002/49/EC. of the European Parliament and of Council of June 25 2002 relating to the assessment and management of Environmental noise, Official Journal of the European Communities, L189/12-25,18.7, (2002).
  • [26] Centre D'Études Des Transports Urbains (Cetur), “Guide du bruit des transports terrestres, fascicule prévision des niveaux sonores”, (1980).
  • [27] QuartieriI, J. M., “A Review of Traffic Noise Predictive Models”, Proceedings of the 5th WSEAS International Conference on Applied and Theoretical Mechanics, Puerto De La Cruz, Tenerife, Canary Islands, Spain, December 14-16,: WSEAS Press, 72-80, (2009).
  • [28] Bozkurt, Z., “Karayolu Ulaşımından Kaynaklanan Çevresel Gürültü ve Bu Gürültüye Yol Kaplamalarının Etkilerinin İncelenmesi”, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, (2013),
  • [29] EGM, & TÜİK, “Motorlu Kara Taşıtları İstatistikleri” Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası, (2012).
  • [30] EU, GREEN PAPER, “Future Noise Policy, Commission of the European Communities”, ISBN 92-78-10730-1 Brussels, (1996).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeki Bozkurt Bu kişi benim

Zeliha Selek

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Bozkurt, Z., & Selek, Z. (2019). Karayolu Ulaşımında Farklı Yol Kaplamalarının Çevresel Gürültü Seviyesine Katkılarının İncelenmesi: Adana Örneği. Politeknik Dergisi, 22(2), 415-429. https://doi.org/10.2339/politeknik.417762
AMA Bozkurt Z, Selek Z. Karayolu Ulaşımında Farklı Yol Kaplamalarının Çevresel Gürültü Seviyesine Katkılarının İncelenmesi: Adana Örneği. Politeknik Dergisi. Haziran 2019;22(2):415-429. doi:10.2339/politeknik.417762
Chicago Bozkurt, Zeki, ve Zeliha Selek. “Karayolu Ulaşımında Farklı Yol Kaplamalarının Çevresel Gürültü Seviyesine Katkılarının İncelenmesi: Adana Örneği”. Politeknik Dergisi 22, sy. 2 (Haziran 2019): 415-29. https://doi.org/10.2339/politeknik.417762.
EndNote Bozkurt Z, Selek Z (01 Haziran 2019) Karayolu Ulaşımında Farklı Yol Kaplamalarının Çevresel Gürültü Seviyesine Katkılarının İncelenmesi: Adana Örneği. Politeknik Dergisi 22 2 415–429.
IEEE Z. Bozkurt ve Z. Selek, “Karayolu Ulaşımında Farklı Yol Kaplamalarının Çevresel Gürültü Seviyesine Katkılarının İncelenmesi: Adana Örneği”, Politeknik Dergisi, c. 22, sy. 2, ss. 415–429, 2019, doi: 10.2339/politeknik.417762.
ISNAD Bozkurt, Zeki - Selek, Zeliha. “Karayolu Ulaşımında Farklı Yol Kaplamalarının Çevresel Gürültü Seviyesine Katkılarının İncelenmesi: Adana Örneği”. Politeknik Dergisi 22/2 (Haziran 2019), 415-429. https://doi.org/10.2339/politeknik.417762.
JAMA Bozkurt Z, Selek Z. Karayolu Ulaşımında Farklı Yol Kaplamalarının Çevresel Gürültü Seviyesine Katkılarının İncelenmesi: Adana Örneği. Politeknik Dergisi. 2019;22:415–429.
MLA Bozkurt, Zeki ve Zeliha Selek. “Karayolu Ulaşımında Farklı Yol Kaplamalarının Çevresel Gürültü Seviyesine Katkılarının İncelenmesi: Adana Örneği”. Politeknik Dergisi, c. 22, sy. 2, 2019, ss. 415-29, doi:10.2339/politeknik.417762.
Vancouver Bozkurt Z, Selek Z. Karayolu Ulaşımında Farklı Yol Kaplamalarının Çevresel Gürültü Seviyesine Katkılarının İncelenmesi: Adana Örneği. Politeknik Dergisi. 2019;22(2):415-29.
 
TARANDIĞIMIZ DİZİNLER (ABSTRACTING / INDEXING)
181341319013191 13189 13187 13188 18016 

download Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.