Petrol kaynaklı yakıt kullanan araçların doğaya saldıkları zararlı gazlar son yıllarda oldukça gündeme gelmiştir. Bu nedenle taşıt teknolojisinde sera gazı etkisi daha düşük olan motor tiplerinin kullanılacağı araçlara yönelim başlamıştır. Elektrik motorlu araçlar, içten yanmalı motorlu araçlarla kıyaslandığında kontrol açısından daha kompleks yapıda olsalar da temizlik, bakım ve onarım gibi başlıca ihtiyaçlarda çok daha rahat bir kullanım sunmaktadırlar.Literatürde elektrikli taşıtlar için elektronik diferansiyel sistemi (EDS) matematiksel simülasyonları ve laboratuvar ölçekli EDS denemeleri üzerine birçok çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmada elektrikli bir taşıt için matematik modeli oluşturulan EDS ‘nin simülasyonu yapılmıştır. Önceki çalışmalardan farklı olarak EDS için kullanılan matematik model bir mikroişlemci üzerine gömülerek prototip bir elektrikli taşıtın kontrolü için kullanılmıştır. Prototip elektrikli araç ile gerçek yol testleri gerçekleştirilmiştir. Simülasyon ve yol testleri 3 farklı yol şartında (kuru, ıslak ve kaygan) ve 3 farklı direksiyon açısında ( , , ve ) gerçekleştirilmiştir. Sonuçların yorumlanabilmesi için prototip araç üzerindeki sağ ve sol tekerleklerden akım ve hız bilgisi anlık olarak alınmıştır. Sonuçlar aracın farklı yol şartlarında dönerken kaymadığını doğrulamaktadır.
elektronik diferansiyel sistemi simülasyon validasyon elektrikli taşıt
The harmful gases emitted by vehicles using oil-based fuels have been widely discussed in recent years. For this reason, in vehicle technology, a tendency has started to use vehicles with lower greenhouse gas effect engine types. Electric motor vehicles are more complex in terms of control when compared to internal combustion engine vehicles. However, it offers a much more comfortable use for essential needs such as cleaning, maintenance and repair. There are many studies in the literature on mathematical simulations of electronic differential system (EDS) and laboratory scale EDS trials for electric vehicles. In this study, the mathematical model of EDS for an electric vehicle, is simulated. Unlike previous studies, the mathematical model of EDS was embedded on a microprocessor and used to control a prototype electric vehicle. Real road tests were carried out with the prototype electric vehicle. Simulation and road tests were carried out under 3 different road conditions (dry, wet and slippery) and 3 different steering angles (5^o, 〖15〗^o, ve 〖25〗^o). In order to interpret the results, current and speed data of the right and left wheels on the prototype vehicle were taken in real time. The results confirm that the vehicle does not spin when turning in different road conditions.
electronic differential system simulation validation electric vehicle
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.