Bu çalışmada, karayolu
kaplamalarından kaynaklanan gürültünün etkileri incelenmiştir. NMPB Routes 96 karayolu gürültü tahmin modeli
kullanılarak yapılan hesaplamalar SoundPLAN 6.4 programında, gerçekleştirilmiş,
araç hızı, trafik yükü değiştirilerek farklı senaryolar oluşturulmuştur.
Senaryolarda, parke taşı kaplama (PTK), düz asfalt kaplama (DAK) ve gözenekli
asfalt kaplama (GAK) olmak üzere üç farklı yol kaplaması ele alınmış ve
değerlendirilmiştir. Üç farklı yol kaplaması için, ülkemiz ve Avrupa Birliği
mevzuatında belirlenen gündüz-akşam-gece gürültü göstergelerinde ve <55,
55-65, 65-75 ve >75 dBA gürültü seviyelerinde birbirlerine göre durumları,
maruz kalınan alan açısından değerlendirilmiştir. Çalışma, Adana il merkezinde
bulunan üç farklı bulvar güzergâhında yapılmıştır. Maruz kalınan alan açısından
tüm zaman dilimlerinde 55 dBA’nın altında olan gürültü seviyelerinde PTK toplam
hesaplama alanı içerisinde en düşük yüzdeye sahip olduğu görülmüştür. Nüfus
açısından ise 55 dBA’dan daha düşük gürültü seviyelerinde DAK ve GAK
kaplamalarda PTK’ya göre hesaplama alanlarındaki nüfusun daha fazlası maruz
kaldığı görülmüştür. Hesaplama alanlarında 55 dBA gürültü seviyesinin altında
kalan konutlar değerlendirildiğinde PTK gündüz-akşam-gece zaman dilimlerinde diğer
iki yol kaplamasına göre daha düşük bir yüzdeye sahip olduğu görülmüştür. Aşırı
gürültü seviyelerine (>75 dBA) maruz kalınan alanlar ve maruz kalınan nüfus
tahmin edilerek bu alanlarda bulunan duyarlı yapıların (konut, hastane vb.) ve
bu yapılara maruz kalan kişi sayısı belirlenmiştir.
Gürültü çevresel gürültü karayolu gürültüsü gürültü haritaları NMPB SoundPLAN
In this study, the noise effects caused by roadway
pavement were examined. The calculations made using the NMPB Routes 96 roadway
noise estimation model were made in SoundPLAN 6.4 program, vehicle speed and
traffic load were changed to create different scenarios. In the scenario, three
different road coverings were evaluated and evaluated, including cobblestone
paving (PTK), flat asphalt pavement (DAK) and porous asphalt pavement (GAK).
For three different road coverage, in daytime-evening-night noise indicators as
specified both in our country and the European Union legislation, and at noise
levels of <55, 55-65, 65-75 and 75 dBA according to each other, housing. The
study was conducted on three different boulevard routes in Adana province center.
From the point of view of the exposed area, it has been found that the noise
level of less than 55 dBA in all time periods has the lowest percentage of the
total calculation area of PTK. In terms of population, noise levels of less
than 55 dB A were found to be more exposed in the calculation areas than in the
PTC for DAK and GAK coverage. When the residences below the noise level of 55
dBA were evaluated in the calculation areas, PTK was found to have a lower
percentage in the daytime-evening-night time period than the other two roads.
The areas exposed to extreme noise levels (> 75 dBA) and the exposed
population were estimated and the number of sensitive structures (housing,
hospitals, etc.) and the number of people exposed to this structure were determined.
In addition, the data obtained in the study are mapped.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.