Vücuda
tam oturan spor kıyafetleri genellikle, örme kumaşlardan üretilir ve giyildiğinde
uzar ve uzamış halde vücut yüzeyinde kalırlar. Vücut yüzeyiyle doğrudan temas
ettikleri için termal konfor özellikleri genel giysi konforunda etkilidir. Bu çalışmada,
vücuda oturma durumunun ve kumaş uzamasının, giysinin termal transfer performansı
üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Kızılötesi termal kamera ve üçboyutlu
sanal giysi simülasyonunun birleşimini kullanan bu yöntem, farklı vücut bölgeleri
üzerindeki kumaş uzamaları ve giysi yüzey sıcaklıkları dikkate alınarak
geliştirilmiştir. Göğüs ve bel ölçümleri değiştirilerek iki tip tişört
üretilmiş ve farklı beden ölçülerindeki katılımcılarla giyim denemeleriyle ısı
transfer performansları incelenmiştir. Kumaş uzama değerleri, katılımcılarla
aynı vücut ölçülerine sahip olan üçboyutlu simülasyondaki sanal mankenler
üzerinden elde edilmiştir. Termal kamera yazılımıyla (Flir Tools) giyim
denemesi protokolüne göre farklı vücut bölgelerindeki sıcaklık değişiklikleri
incelenmiştir. Deneysel sonuçlar, giysinin vücuda oturma durumunun ve kumaş uzamasının,
ısı transferini ve giysi yüzey sıcaklıklarını etkilediğini göstermektedir. Spor
giyim endüstrisinde, özellikle performans spor kıyafetlerinin tasarımında en
uygun vücuda oturma oranı tanımlanmalıdır.
Vücuda oturan spor giysiler vücuda oturma durumu termal konfor Üç boyutlu Sanal Simülasyon
Next-to-skin
sportswear are generally produced from knitted strecth fabrics, which get
extended on wearing and remain in the extended state. Since they are worn next
to skin and are direct contact with the body surface, their thermal comfort
properties are effective on overall clothing comfort. In this paper, an
investigation has been made to evaluate the effect of garment fit and fabric
extension on the thermal transfer performance of clothing. The method using the
combination of infrared thermal camera and 3D virtual garment simulation has
been developed considering the fabric extension and clothing surface
temperature of different body parts. Two type T-shirts were produced by
changing the bust and waist measurements and their thermal transfer performance
were investigated in wear trials on subjects having different size. Fabric
extension results were taken from virtual avatar in 3D simulation having the
same body measurements as subjects. Temperatures changes on different body
parts according to the wearing protocol were investigated in thermal camera
software (Flir Tools). The experimental results show that compression garment
fit and fabric extension influence the heat transfer and clothing surface
temperatures. In the sportswear industry, Optimal garment fit should be defined
for designing sportswear, especially for performance sportswear.
Next-to-skin sportswear garment fit thermal comfort 3D virtual simulation
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |
International Periodical of Recent Technologies in
Applied Engineering