In this article; The effects of the institutions where they were educated on the approach to music of female vocalists belonging to the Gencer family of the Karakas branch of Sabetayist (donme) groups, and the effects of the developed culture-art awareness of family members on the careers of the mentioned artists are discussed. Due to the violence and oppression, they faced in Europe, the Jews did not experience adaptation problems in the Ottoman lands to which they migrated during the 14th and 15th centuries. However; In line with the belief that the socio-political sufferings of the Jewish communities in the past will come to an end, the Jewish cleric Sabbatai Zevi (1626-1676) established the 'Donmelik' sect with the principles he set on so-called Islam, claiming that he was a divine savior sent by God. Donme families refused to socialize in accordance with the rules of this sect they belonged to; they continued their education life only in the schools where the modern curriculum was established by the members of the Donme sect. In this context; The mission and vision of the schools established by the initiatives of other branches with the modern understanding of education in the Karakas branch of the Donme sect have been examined, and it has been seen that the successful performance of the members of the Donme family in the art of music is related to the discipline acquired in the institutions, general culture as well as the approaches of the musical family elders to art. In the article, in which the members of the Sabbatayist Gencer family are exemplified, the sound artists of the Turkish Maqam Music stone record period, the Lale-Nerkîs Ladies and the artist members of the family who have come to the fore in the art of music; In the light of the data obtained from the enriched biographies of Belkıs Gencer, İclal Ar and Leyla Gencer, it has been determined that the importance they attach to the field of music exceeds the religious beliefs of their families.
Education in Sabbatean Family Music in Sabbatean Family Turkısh Maqam Music Lale and Nerkis Ladies Feyziye School
Bu makalede; Sabetayist (dönme) toplulukların Karakaş koluna bağlı Gencer ailesine mensup kadın ses sanatkârlarının müziğe yaklaşımlarında eğitim aldıkları kurumların etkisi ve aile bireylerinde var olan gelişmiş kültür-sanat bilincinin bahsi geçen sanatkârların kariyerlerine etkileri ele alınmıştır. Avrupa’da gördükleri şiddet ve baskı sebebiyle Yahudiler, 14 ve 15. yüzyıl boyunca göç ettikleri Osmanlı topraklarında uyum sorunu yaşamamışlardır. Ancak; Yahudi topluluklarının geçmişte yaşadıkları sosyopolitik acılarının son bulacağı inancı doğrultusunda, Yahudi din adamı Sabetay Sevi (1626-1676), Tanrı tarafından gönderilen ilahi bir kurtarıcı olduğu iddiasıyla sözde Müslümanlık üzerine belirlediği prensiplerle ‘Dönmelik’ mezhebini kurmuştur. Dönme aileler, bağlı oldukları bu mezhebin kuralları gereği sosyalleşmeyi reddetmiş; eğitim hayatlarını sadece dönmelik mezhebine mensup kişilerce kurulmuş modern müfredatın uygulandığı okullarda sürdürmüşlerdir. Bu bağlamda; dönmelik mezhebinin Karakaş kolunda modern eğitim anlayışı ile diğer kolların girişimleriyle kurulan okulların misyon ve vizyonları incelenmiş, dönme aile üyelerinin müzik sanatında başarıyla performans yapmalarının, kurumlarda edinilen disiplin, genel kültür yanında musikişinas aile büyüklerinin sanata yaklaşımlarıyla ilintili olduğu görülmüştür. Sabetayist Gencer ailesi üyelerinin örneklendirildiği makalede, Türk Makam Müziği taşplak dönemi ses sanatkârları Lâle-Nerkîs Hanımlar [Lebibe (1896-1971)-Neyyire Hüsniye (1895-1974)] ve ailenin müzik sanatında öne çıkmış sanatkâr üyeleri; Belkıs Gencer [Aliye Belkıs Gencer (1905-1981)], İclal Ar (1904-2007), Leyla Gencer (1928-2008)’in zenginleştirilerek hazırlanan biyografileri üzerinden elde edilen veriler ışığında müzik alanına verdikleri önemin ailelerinin dini inançlarının üzerine çıktığının tespiti yapılmıştır.
Sabetayist Ailelerde Eğitim Sabetayist Ailelerde Müzik Türk Makam Müziği Lale ve Nerkis Hanımlar Feyziye Mektebi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 22 |