Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Roman Çocukların Eğitimden Kopuşlarının Arkasındaki Dinamikler: Çanakkale Fevzipaşa Örneği

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 15 - 28, 29.06.2024
https://doi.org/10.59250/raedergisi.1481540

Öz

Bu çalışma, Roman çocukların anlatılarından yola çıkarak Roman çocukların eğitim durumlarını ve eğitimden kopmalarının ardında yatan temel dinamikleri anlamayı ve anlamlandırmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın çıkış noktasını oluşturan temel soru ise böylesine ekonomik ve toplumsal problemlerin odağında yetişen Roman çocukların, eğitim yaşantılarının nasıl etkilendiği ve şekillendiğidir.
Bu araştırmada nitel araştırma tekniklerinden faydalanılmış olup Çanakkale Fevzipaşa Mahallesi’nde ikamet eden 9-18 yaş aralığındaki 10’u kız ve 15’i erkek 25 Roman çocuğa kartopu örneklem tekniği ile ulaşılmış ve yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan derinlemesine mülakat tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte veriler analiz edilirken, saha araştırması sürecinde elde edilen gözlem ve notlardan yararlanılmıştır.

Kaynakça

  • AKKAN, B. E., DENİZ, M. B. ve ERTAN, M. (2011). Sosyal Dışlanmanın Roman Halleri, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Politika Forumu, İstanbul.
  • AVCİL, C. (2020). Kesişimsellik: Feminizmde Kapsam Genişlemesine Doğru. E- Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi/Journal of Oriental Scientific Research (JOSR), Cilt:12, Sayı: 4(29), Ss. 1290-1312.
  • BALTACI, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:7, Sayı:1 (Haziran 2014), Ss. 231-274.
  • ÇEVİKER, A., MUMCU, H., ŞEKEROĞLU, M., & BAYRAK, M. (2016). Unıcef'e Göre Türkiye'de Dezavantajlı Kabul Edilen Grupların Sportif Etkinliklerle Sosyal Uyumun Sağlanması. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (12), 221-238.
  • DEMEZ, G. (2009). Sınıfsal ve bireysel kimlik oluşumunda beden sorunu: Habitus. Toplumbilim Beden Sosyolojisi Özel Sayısı (24). 17-27.
  • DÜZSOY, E. (2022). Kenardakilerin Sesi: Fevzipaşa’da Çocuk Olmak. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • GEZGİN, E. (2015). Çanakkale Fevzipaşa Mahallesi'nde Roman Kimliğinin Oluşumu Üzerine Bir Saha Çalışması. Anadolu Üniversitesi. Eskişehir: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GEZGİN, E. (2016). Damgalanan Mekânda Yaşam: Bir Kentin Ötekisi Olmak. Ankara: Phoenix.
  • GOODENOW, C. (1992a). Strengthening the links between educational psychology and the study of social contexts. Educational Psychologist, 27(2), 177-196.
  • GOODENOW, C. & GRADY, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends’ values to academic motivation among urban students. The Journal of Experimental Education, 62(1) , 60-71.
  • GOFFMAN, E. (2019). Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar: Damga. Ankara: Heretik.
  • GÜLOĞLU, T., & GÜVEN ÇEPNİ, G. (2022). Dezavantajlı Gruplar Açısından Yoksulluk Profilleri. Journal of Economics and Political Sciences, 2(1), 80-101.
  • KOLUKIRIK, S. (2004). Aramızdaki Yabancı: Çingeneler. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi. İzmir.
  • KOLUKIRIK, S. (2008). Türkiye’de Rom, Dom ve Lom Gruplarının Görünümü. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 8, 145-154.
  • KOLUKIRIK, S. (2013). Romanlar ve Akraba Gruplar Taslak Eylem Planı, Kocaeli.
  • MARSH, A. (2008). "Etnisite ve Kimlik. Çingenelerin Kökeni"Biz Buradayız! Türkiye'de Romanlar, Ayrımcı Uygulamalar ve Hak Mücadelesi. E. Uzpeder, S. Danova/Roussinova, S. Özçelik, & S. Gökçen. İstanbul.
  • MARSH, A. (2008). “Etnisite ve Kimlik. Çingenelerin Kökeni” Biz Buradayız! Türkiye’de Romanlar, Ayrımcı Uygulamalar ve Hak Mücadelesi. E. Uzpeder, S. Danova/Roussinova, S. Özçelik & S. Gökçen. İstanbul.
  • Milli Eğitim İstatistikleri. (2023) Örgün Eğitim 2022-2023. Erişim adresi https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar2023_09/29151106_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2022_2023.pdf
  • ÖZGÖK, A. ve SARI, M. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Okula Aidiyet Duygusu ve Arkadaş Bağlılık Düzeyi. Ç.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:5, Sayı:3, Ss. 71-86.
  • YAŞAR, Ö. (2017). Eğitimsizlik Sarmalının Kısır Kısır Döngüsündeki: Roman Çocukların Eğitimi. International Jounal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 4(12), 1241-1253. https://doi.org/10.26450/jshsr.208
  • TAYLAN, H. H. ve BARIŞ, İ. (2015). Romanlar ve Sosyal Dışlanma. Çizgi Kitabevi Yayınları: Konya.

THE DYNAMICS BEHIND ROMA CHILDREN’S DISENGAGEMENT FROM EDUCATION: THE CASE OF CANAKKALE FEVZİPASA

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 15 - 28, 29.06.2024
https://doi.org/10.59250/raedergisi.1481540

Öz

This study aims to understand and make sense of the Roma children’s educational background and the fundamental dynamics which lie behind their disengagement from education through Roma children’s narratives. The fundamental question of this study is how the educational lives of Roma children who grow up in the center of such economic and social problems get affected and take shape.
This study is a qualitative research in which semi-structured interviews were conducted with 10 females and 15 males. 25 Roma children aged 9-18 living in Çanakkale Fevzipaşa neighbourhood were reached using a snowball sampling technique. Additionally, observations and notes obtained in fieldwork have been utilized in the process of data analysis.

Kaynakça

  • AKKAN, B. E., DENİZ, M. B. ve ERTAN, M. (2011). Sosyal Dışlanmanın Roman Halleri, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Politika Forumu, İstanbul.
  • AVCİL, C. (2020). Kesişimsellik: Feminizmde Kapsam Genişlemesine Doğru. E- Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi/Journal of Oriental Scientific Research (JOSR), Cilt:12, Sayı: 4(29), Ss. 1290-1312.
  • BALTACI, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:7, Sayı:1 (Haziran 2014), Ss. 231-274.
  • ÇEVİKER, A., MUMCU, H., ŞEKEROĞLU, M., & BAYRAK, M. (2016). Unıcef'e Göre Türkiye'de Dezavantajlı Kabul Edilen Grupların Sportif Etkinliklerle Sosyal Uyumun Sağlanması. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (12), 221-238.
  • DEMEZ, G. (2009). Sınıfsal ve bireysel kimlik oluşumunda beden sorunu: Habitus. Toplumbilim Beden Sosyolojisi Özel Sayısı (24). 17-27.
  • DÜZSOY, E. (2022). Kenardakilerin Sesi: Fevzipaşa’da Çocuk Olmak. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • GEZGİN, E. (2015). Çanakkale Fevzipaşa Mahallesi'nde Roman Kimliğinin Oluşumu Üzerine Bir Saha Çalışması. Anadolu Üniversitesi. Eskişehir: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GEZGİN, E. (2016). Damgalanan Mekânda Yaşam: Bir Kentin Ötekisi Olmak. Ankara: Phoenix.
  • GOODENOW, C. (1992a). Strengthening the links between educational psychology and the study of social contexts. Educational Psychologist, 27(2), 177-196.
  • GOODENOW, C. & GRADY, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends’ values to academic motivation among urban students. The Journal of Experimental Education, 62(1) , 60-71.
  • GOFFMAN, E. (2019). Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar: Damga. Ankara: Heretik.
  • GÜLOĞLU, T., & GÜVEN ÇEPNİ, G. (2022). Dezavantajlı Gruplar Açısından Yoksulluk Profilleri. Journal of Economics and Political Sciences, 2(1), 80-101.
  • KOLUKIRIK, S. (2004). Aramızdaki Yabancı: Çingeneler. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi. İzmir.
  • KOLUKIRIK, S. (2008). Türkiye’de Rom, Dom ve Lom Gruplarının Görünümü. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 8, 145-154.
  • KOLUKIRIK, S. (2013). Romanlar ve Akraba Gruplar Taslak Eylem Planı, Kocaeli.
  • MARSH, A. (2008). "Etnisite ve Kimlik. Çingenelerin Kökeni"Biz Buradayız! Türkiye'de Romanlar, Ayrımcı Uygulamalar ve Hak Mücadelesi. E. Uzpeder, S. Danova/Roussinova, S. Özçelik, & S. Gökçen. İstanbul.
  • MARSH, A. (2008). “Etnisite ve Kimlik. Çingenelerin Kökeni” Biz Buradayız! Türkiye’de Romanlar, Ayrımcı Uygulamalar ve Hak Mücadelesi. E. Uzpeder, S. Danova/Roussinova, S. Özçelik & S. Gökçen. İstanbul.
  • Milli Eğitim İstatistikleri. (2023) Örgün Eğitim 2022-2023. Erişim adresi https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar2023_09/29151106_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2022_2023.pdf
  • ÖZGÖK, A. ve SARI, M. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Okula Aidiyet Duygusu ve Arkadaş Bağlılık Düzeyi. Ç.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:5, Sayı:3, Ss. 71-86.
  • YAŞAR, Ö. (2017). Eğitimsizlik Sarmalının Kısır Kısır Döngüsündeki: Roman Çocukların Eğitimi. International Jounal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 4(12), 1241-1253. https://doi.org/10.26450/jshsr.208
  • TAYLAN, H. H. ve BARIŞ, İ. (2015). Romanlar ve Sosyal Dışlanma. Çizgi Kitabevi Yayınları: Konya.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Göç, Etnisite ve Çok Kültürlülük Sosyolojisi, Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Düzsoy 0000-0001-9825-8509

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Düzsoy, E. (2024). Roman Çocukların Eğitimden Kopuşlarının Arkasındaki Dinamikler: Çanakkale Fevzipaşa Örneği. Roman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 5(1), 15-28. https://doi.org/10.59250/raedergisi.1481540
AMA Düzsoy E. Roman Çocukların Eğitimden Kopuşlarının Arkasındaki Dinamikler: Çanakkale Fevzipaşa Örneği. Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. Haziran 2024;5(1):15-28. doi:10.59250/raedergisi.1481540
Chicago Düzsoy, Elif. “Roman Çocukların Eğitimden Kopuşlarının Arkasındaki Dinamikler: Çanakkale Fevzipaşa Örneği”. Roman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2024): 15-28. https://doi.org/10.59250/raedergisi.1481540.
EndNote Düzsoy E (01 Haziran 2024) Roman Çocukların Eğitimden Kopuşlarının Arkasındaki Dinamikler: Çanakkale Fevzipaşa Örneği. Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 5 1 15–28.
IEEE E. Düzsoy, “Roman Çocukların Eğitimden Kopuşlarının Arkasındaki Dinamikler: Çanakkale Fevzipaşa Örneği”, Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 1, ss. 15–28, 2024, doi: 10.59250/raedergisi.1481540.
ISNAD Düzsoy, Elif. “Roman Çocukların Eğitimden Kopuşlarının Arkasındaki Dinamikler: Çanakkale Fevzipaşa Örneği”. Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 5/1 (Haziran 2024), 15-28. https://doi.org/10.59250/raedergisi.1481540.
JAMA Düzsoy E. Roman Çocukların Eğitimden Kopuşlarının Arkasındaki Dinamikler: Çanakkale Fevzipaşa Örneği. Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. 2024;5:15–28.
MLA Düzsoy, Elif. “Roman Çocukların Eğitimden Kopuşlarının Arkasındaki Dinamikler: Çanakkale Fevzipaşa Örneği”. Roman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 1, 2024, ss. 15-28, doi:10.59250/raedergisi.1481540.
Vancouver Düzsoy E. Roman Çocukların Eğitimden Kopuşlarının Arkasındaki Dinamikler: Çanakkale Fevzipaşa Örneği. Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. 2024;5(1):15-28.
Creative Commons Lisansı

Roman Dili ve Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.