This paper aims to present the vernacular cultural development in general and and through it, the development of song’s, presents the folkloric types of Gjakova’s well known as Gjakova’s Aheng (Party), and also his role for all Kosovo society in generally. On the other hand, this short study aims to shed light on music in the period from 1770 untill XX century, 1980 year. Due to this period of more than 250 years happened many changes of musicians, types of songs, styles of singing etc., aims of this paper is to elaborate social values and role of aheng as unique vernacular culture through which overcoming many musicians, songs and music instruments (not only from Gjakova) have paraded. During this period, many things have changed and many transformations have been made in the Jakova’s culture especially at Aheng. The tradition of singing in Jakova was started with ‘Tayfa’ (the group of 5 to 10 musicians who playing music in family ceremonies). The main types of songs that were sung at that time (18th-19th century) were lyric, epic, boys and dilbers songs, ballads, song of migration and elegies. Through those songs, musicians show all hers virtuosity playing in instruments and also expressed their feelings towards loved or any dissatisfaction towards the leadership of the time that belonged to the Ottoman Empire as they were Albanians. The music practiced at that time at Jakova (completely vernacular) coincided with the music practiced in Shkodra–with same name–Heng (Shkodra)-Aheng (Gjakova). If we compare the age of Shkodra (2500 years), with the city of Jakova (less than 450 years), we can just imagine how much rapid development the city of Jakova has had. However, those more than 200 songs represents an imposing, a very large value, based on the fact that other cities in Kosovo had no tradition of ceremonial music. In this paper it will be precisely this type of ceremonial music, Aheng, Tajfa and the multiple types of songs that will be the powerful base of music tradition of Gjakova, will be supported.
Urban music cultural heritage Gjakova’s Aheng Gjakova’s song local music
This research does not require ethics committee approval.This research does not require ethics committee approval.
UBT College
4
We would like to express our sincere gratitude to all those who contributed to the completion of this study. Special thanks goes to the Albanian families who preserved and shared with us invaluable folkloric documents and materials, such as song texts, old photographs, and transcribed musical notes, which were essential for this research. We also wish to thank our colleagues PhD.Student Armend Xhoni, Dr. Migena Arllati, for their support and valuable suggestions throughout the development of this work, we also thank them for their help with the translation of the materials. Finally, we extend our deep appreciation to UBT College for providing the opportunity to carry out this study and for the academic support offered during the entire process.
Bu makale genel olarak yerel kültürel gelişimi ve bu sayede şarkıların gelişimini sunmayı amaçlamaktadır, Yakova'nın Aheng'i (Parti) olarak iyi bilinen Yakova'nın folklorik türlerini ve ayrıca genel olarak tüm Kosova toplumu için rolünü sunmaktadır. Öte yandan bu kısa çalışma, 1770'den XX. yüzyıl 1980'e kadar olan dönemdeki müziğe ışık tutmayı amaçlamaktadır. 250 yıldan fazla süren bu dönemde müzisyenlerde, şarkı türlerinde, şarkı söyleme tarzlarında vb. pek çok değişiklik meydana geldiğinden, bu makalenin amacı toplumsal değerleri ve aheng'in birçok müzisyenin üstesinden gelmesini sağlayan benzersiz bir yerel kültür olarak rolünü detaylandırmaktır. şarkılar ve müzik aletleri (sadece Yakova'dan değil) geçit töreni yaptı. Bu dönemde Jakova'nın kültüründe özellikle Aheng'de pek çok şey değişti ve birçok dönüşüm yaşandı. Jakova'da şarkı söyleme geleneği 'Tayfa' (aile törenlerinde müzik çalan 5 ila 10 kişilik müzisyen grubu) ile başlamıştır. O dönemde (18.-19. yüzyıl) söylenen başlıca şarkı türleri lirik, destan, kız ve erkek şarkıları, türküler, göç şarkıları ve ağıtlardı. Bu şarkılar aracılığıyla müzisyenler enstrüman çalmadaki tüm ustalıklarını gösteriyor ve aynı zamanda sevdiklerine karşı duygularını ya da Arnavut oldukları için EO'ya ait olan dönemin liderlerine karşı herhangi bir memnuniyetsizliklerini ifade ediyorlardı. O dönemde Jakova'da (tamamen yerel) uygulanan müzik, İşkodra'da (aynı adı taşıyan) Heng (Shkodra)-Aheng (Gjakova) uygulanan müzikle örtüşüyordu. İşkodra'nın yaşını (2500 yıl) Jakova şehriyle (450 yıldan az) karşılaştırırsak, Jakova şehrinin ne kadar hızlı bir gelişme gösterdiğini hayal edebiliriz. Ancak bu 200'den fazla şarkı, Kosova'nın diğer şehirlerinin tören müziği geleneğine sahip olmadığı gerçeğine dayanarak, çok büyük bir değeri temsil ediyor. Bu yazıda tam olarak bu tür tören müziği olacak, Aheng, Tajfa ve Yakova'nın müzik geleneğinin güçlü temelini oluşturacak çeşitli şarkı türleri desteklenecektir.
Kent muzigi kulturel miras Yakova´nin Aheng´i sarki sozleri yerel muzik Yakova´nin sarkisi
4
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Müzikoloji ve Etnomüzikoloji |
Bölüm | Orijinal araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 4 |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir. Önümüzdeki sayıdan itibaren makaleler Türkçe yayınlanamayacaktır. Bu süreçte yazarlar makalelerini Türkçe olarak yükleyecek, review süreçleri Türkçe yapılacaktır. Makale kabul edilirse yazar makalenin Türkçe versiyonu üzerinden çeviri yapacaktır. Sadece yazarlar çeviri veya proofreading konusunda destek aldıklarını (kişi ya da kurum) bildirmelerini istiyoruz. (Şubat 24, 2025)