Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 73 - 97, 26.06.2020

Abstract

References

  • Abu, N. K., Bacanak, A., & Gökdere, M. (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sisteminin Sorunlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi [Prospective teachers’ views about the problems of Turkish Educational System]. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Amasya Education Journal], 5(1), 287-307. doi:10.17539/aej.07102
  • Algarvio, S., & Leal, I. (2016). Parental concerns definitions: A literature review. Psicologia, Saúde e Doenças, 17(3), 423-440. doi: 10.15309/16psd170310
  • Aslanargun, E., & Emiroğlu, H. (2011). Anne-babaların çocuklarını özel okula gönderme nedenleri [Internet]. Paper presented at I. International Education Programs and Teaching Congress, Eskişehir, Turkey. Retrieved from https://www.pegem.net/akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=128457
  • Burgess, S., Greaves, E., Vignoles, A., & Wilson, D. (2014). What parents want: School preferences and school choice. The Economic Journal, 125(587), 1262-1289. doi: 10.1111/ecoj.12153
  • Bursalıoğlu, Z. (1994). Eğitim yönetiminde yeni yapı ve davranış (9ht. ed.). Ankara, Turkey: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, E., 2019. Öğretmenlerin meslekî gelişimleri: Engeller ve öneriler [Professional Development of Teachers: Obstacles and Suggestions]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi [ENAD] 7(4), 1618-1650. doi: 10.14689/Issn.2148-2624.1.7c.4s.14m
  • Coldron, J., & Boulton, P. (1991). “Happiness” as a criterion of parents’ choice of school. Journal of Education Policy, 6(2), 169-178. doi: 10.1080/0268093910060205
  • Coşkun, L. (2018). İlkokul 4. sınıflarda fen bilimleri dersinin araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımıyla işlenmesi: Bir eylem araştırması [Condacting science classes through inquiry-based approach in a fourth grade primary school classes: an action research] (Master’s thesis, Hacettepe University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çalıkoğlu, H. Ö., & Başar, M. A. (2019). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Metaforik Algıları. [Prospective teachers’ metaphorical perceptions regarding Turkish Education System]. Trakya Eğitim Dergisi [Trakya Journal of Education], 9(4), 892-906. doi:10.24315/tred.537471
  • Çetin, A., & Ünsal, S. (2018). Merkezi sınavların öğretmenler üzerinde sosyal, psikolojik etkisi ve öğretmenlerin öğretim programı uygulamalarına yansıması [Social, psychological effects of central examinations on teachers and their reflections on teachers' curriculum implementations]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 34(2), 304-323. doi: 10.16986/HUJE.2018040672
  • Demir, S. B., & Yılmaz T. A. (2019). En iyisi bu mu? Türkiye’de yeni ortaöğretime geçiş politikasının velilerin görüşlerine göre değerlendirilmesi [Is this the best one? An Evaluation of new policy of transition to secondary education in Turkey with regard to parents’ views]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [BAİBUEF], 19(1), 164-183. doi: 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-445515
  • Education Reform Initiative [ERI] [Internet]. Eğitim izleme raporu 2017-2018. [cited 2019 Oct 22]. Retrieved from http://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2017-18-2/
  • Education Reform Initiative [ERI] [Internet]. Eğitimin Yönetişimi Ve Finansmanı Eğitim İzleme Raporu 2019. [cited 2019 Oct 15]. Retrieved from https://www.egitimreformugirisimi.org/wpcontent/uploads/2010/01/EIR_E%C4%9Fitimin_Y%C3%B6netisimi_ve_Finansman%C4%B1.pdf
  • Francis, B., & Archer, L. (2005). British-Chinese pupils’ and parents’ constructions of the value of education. British Educational Research Journal, 31(1), 89-108. doi: 10.1080/0141192052000310047
  • Gedikoğlu, T. (2005). Turkish education system in the process of European Community: Problems and solutions. Mersin University Journal of the Faculty of education, 1(1), 66-80.
  • Hill, M. A., Overton, T. L., Thompson, C. D., Kitson, R. R., & Coppo, P. (2019). Undergraduate recognition of curriculum-related skill development and the skills employers are seeking. Chemistry Education Research and Practice, 20(1), 68-84. doi: 10.1039/C8RP00105G
  • İlmak, S. [Internet]. Fen Lisesi manzaralı ev arıyorum! [cited 2019 Dec 12]. Retrieved from: https://www.gazetepusula.net/2017/09/29/fen-lisesi-manzarali-ev-ariyorum/
  • Kasapoğlu, H. (2016). Analysis of teacher candidates perception’s of Turkish national education system through metaphors. Educational Administration: Theory and Practice, 22(1), 59–80. doi: 10.14527/kuey.2016.003
  • Kavak, Y. (1997). Eğitim, istihdam ve işsizlik ilişkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education] 8(13), 21-26.
  • Keskin, H. D., & Turna, G. B. (2010). Ailelerin devlet ya da özel okul tercihlerini etkileyen faktörler Rize örneği [Factors influencing parents’ private or public school choise: The case of Rize]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Journal of Çukurova University Institute of Social Sciences], 19(2), 411-426. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4384/60209
  • Korlu, Ö. Toplumsal eşitsizlikler ortaöğretime nasıl yansıyor? Fikir Turu. [cited 2019 Dec 26]. Retrieved from https://fikirturu.com/2019/12/26/toplumsal-esitsizlikler-ortaogretime-nasil-yansiyor/
  • Kömüş, M. (2019). Eğitimde sınıfsal fark. BİRGÜN. [cited 2019 Nov 28]. Retrieved from https://www.birgun.net/haber/egitimde-sinifsal-fark-281939
  • Maruyama, Y., Kanoh, H., & Adachi, K. (2017). A Preliminary Investigation into Parents' Concerns about Programming Education in Japanese Primary Schools. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (s. 44-49). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Selahattin Turan, Trans). Ankara, Turkey: Nobel akademik yayıncılık.
  • Ministry of National Education [MoNE]. Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim 2018/19. [cited 2019 Dec 17]. Retrieved from https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/30102730_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.pdf
  • Ministry of National Education [MoNE] [Internet]. 2019 Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav. Milli Eğitim Bakanlığı, Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi No: 7. [cited 2019 Dec 16]. Retrieved from https://www.memurlar.net/common/news/documents/837830/dosya.pdf
  • Ministry of National Education [MoNE] [Internet]. Milli Eğitim Bakanlığı 2019-2023 Stratejik Planı. [cited 2019 Dec 16]. Retrieved from http://www.meb.gov.tr/stratejik_plan/
  • Ministry of National Education [MoNE] [Internet]. PISA 2018 Türkiye Ön Raporu. [cited 2019 Dec 15]. Retrieved from http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf
  • Ministry of National Education [MoNE] [Internet]. 2023 Eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı. [cited 2019 Dec 15]. Retrieved from http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf
  • Ministry of National Education [MoNE] [Internet]. Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim 2015/16. [cited 2019 Dec 14]. Retrieved from https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/30044345_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.pdf
  • Ng, P. T. (2019). Singapur eğitim sistemi: Zıtlıkların gücü. (A.Ünal ve Ü.Cura, Trans). Ankara, Turkey: Anı Yayıncılık.
  • OECD. Bir bakışta eğitim: OECD Göstergeleri Türkiye Raporu. [cited 2019 Dec 14]. Retrieved from https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EAG2017CN-Turkey-Turkish.pdf
  • ÖSYM. (2019). Yüksek Öğretim Kurumları Sınavı Sayısal Bilgiler. [cited 2019 Dec 13] Retrieved from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/YKS/sayisalbilgiler18072019.pdf
  • Özdemir, F., & Kaplan, A. (2017). Öğretmen adaylarının bakış açısından Türk Eğitim Sisteminin sorunları ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri [Problems of Turkish Education System and solution proposals for these problems according to the perspective of prospective teachers']. Electronic Turkish Studies, 12(28). doi: /10.7827/TurkishStudies.12426
  • Özyılmaz, Ö. (2017). Türk milli eğitim sisteminin sorunları ve çözüm arayışları. (6.ed.). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Park, J. (1994). Estimation of sheepskin effects and returns to schooling using he old and the new cps measures of educational attainment (No. 717). Princeton University, Department of Economics, Industrial Relations Section.
  • Pulat, A. (2019). İlkokul velilerinin özel okul tercihlerine etki eden faktörlerin incelenmesi [The study of influencing factors on parents' private school preferences] (Master’s thesis, İstanbul Sabahattin Zaim üniversitesi, İstanbul, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Restall, G., & Borton, B. (2010). Parents' concerns about their children's development at school entry. Child: Care, Health & Development, 36(2), 208-215. doi:10.1111/j.1365-2214.2009.01019.x
  • Rubie-Davies, C. M., Peterson, E., Irving, E., Widdowson, D., & Dixon, R. (2010). Expectations of achievement: Student teacher and parent perceptions. Research in Education, 83(1), 36-53. doi: 10.7227/RIE.83.4
  • Ryan, C. S., Casas, J. F., Kelly-Vance, L., Ryalls, B. O., & Nero, C. (2010). Parent involvement and views of school success: The role of parents’ Latino and White American cultural orientations. Psychology in the Schools, 47(4), 391-405. doi: 10.1002/pits.20477
  • Saçkes, M. (2013). Children's competencies in process skills in kindergarten and their impact on academic achievement in third grade. Early Education & Development, 24(5), 704-720.
  • Saçkes, M. (2014). How often do early childhood teachers teach science concepts? Determinants of the frequency of science teaching in kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 22(2), 169-184. doi: 10.1080/1350293X.2012.704305
  • Sarpkaya, R. (Eds.). (2014). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara, Turkey: Anı Yayıncılık.
  • Schneider, M., Teske, P., Marschall, M., & Roch, C. (1998). Shopping for schools: In the land of the blind, the one-eyed parent may be enough. American Journal of Political Science, 42, 769-793. doi:10.2307/2991729
  • Schnepf S.V., Klinger D.A., Volante L., & Jerrim J. (2019) Cross-National trends in addressing socioeconomic inequality in education. In: Volante L., Schnepf S., Jerrim J., Klinger D. (eds) Socioeconomic Inequality and Student Outcomes. Education Policy & Social Inequality, 4. Springer, Singapore.
  • Slater, A., Bowen, J., Corsini, N., Gardner, C., Golley, R., & Noakes, M. (2010). Understanding parent concerns about children’s diet, activity and weight status: an important step towards effective obesity prevention interventions. Public Health Nutrition, 13(8), 1221-1228. doi: 10.1017/S1368980009992096
  • Spera, C., Wentzel, K. R., & Matto, H. C. (2009). Parental aspirations for their children’s educational attainment: Relations to ethnicity, parental education, children’s academic performance, and parental perceptions of school climate. Journal of Youth and Adolescence, 38(8), 1140-1152. doi: 10.1007/s10964-008-9314-7
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2018). Öğrencilerin ve Öğretmenlerinin TEOG Sistemi Görüşleri Işığında Ortaöğretime Geçiş Sisteminden Beklentileri [Students’ and teachers’ expectations from the transition to secondary education system in the light of TEOG system views of them]. International Journal of Active Learning, 3(1), 19-43. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ijal/issue/35833/367421
  • Turkish Education Association [TEA] [Internet]. 2017 Eğitim değerlendirme raporu. [cited 2019 Dec 24 Retrieved from https://tedmem.org/download/2017-egitim-degerlendirme raporu?wpdmdl=2564&refresh=5e4ed137294e51582223671
  • Turkish Education Association [TEA] [Internet]. 2018 Eğitim değerlendirme raporu. [cited 2019 Dec 25] Retrieved from https://tedmem.org/download/2018-egitim-degerlendirme-raporu?wpdmdl=2933&refresh=5e4ecc892a31b1582222473
  • Turkish Education Association [TEA]. Ortaöğretime ve yükseköğretime geçiş sistemi. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları; 2010.
  • Turkish Statistical Institute [TSI] [Internet]. İşgücü İstatistikleri - Dönemi: Eylül 2019. [cited 2019 Nov 27 Retrieved from http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1007
  • Ünal, A. (2018). Okulda denetim ve rehberlik hizmetlerinin yönetimi. (N.Cemaloğlu, M.G. Gülcan, eds.), Kuramdan Uygulamaya Okul Yönetimi. Ankara, Turkey: Pegem A Yayıncılık.
  • Ünal, A., & Sürücü, A. (2018). PDR öğrencilerinin gözünden Türk Eğitim Sistemi’nin sorunları. IV. International Academic Research Congres 30 October-3 November, 2018 in (2057-2064).
  • Ünal, A., Yıldırım, A., & Çelik, M., (2010). İlköğretim Okulu Müdür ve Öğretmenlerinin Velilere İlişkin Algılarının Analizi [Analysis of perceptions of primary school principals and teachers about parents]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 261-272.
  • Wentzel, K. R. (1998). Parents’ aspirations for children’s educational attainments: Relations to parental beliefs and social address variables. Merrill-Palmer Quarterly, 44(1), 20-37. Retrieved from www.jstor.org/stable/23093391
  • Yeşil, R., & Şahan, E. (2015). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sisteminin En Önemli Sorun, Neden ve Çözüm Yollarına İlişkin Algıları [Perceptions of teacher candidates about the most important problem of Turkish Education System, its reason and its solutions]. Journal of Kirsehir Education Faculty, 16(3), 123-143.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Turkey: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. [Prospective teachers’ views about the problems of Turkish Educational System]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 942-973.
  • Yurttaş Kumlu, G. & Çobanoğlu, R. (2019). Çocukların eğitiminde merkezi sınav başarısı ile ilgili dersler daha mı önemli? Aile görüşü ve ilişkili faktörler [Are school courses related to central exam success more important in children’s education? Parental view and related factors]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-22. doi: 10.9779/pauefd.561551
  • Zachos, D. T. & Panagiotidou, A. (2019). Roma Parents' Perceptions on Education. Journal of Advances in Education Research, 4(1), 13-23. doi: 10.22606/jaer.2019.41002

Parents Educational Concerns about Their Middle School Children

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 73 - 97, 26.06.2020

Abstract

This study intends to define the educational concerns of Turkish parents whose children at middle school. The study is conducted a phenomenon science pattern one of the qualitative research approaches. Data were collected by two focus group meetings from 22 parents, live in three different districts in Istanbul in the 2019-2020 academic year. The criterion sampling method, which is one of purposeful sampling method, was used to select participants. Data construed by content analysis. The study result indicates that the parents whose children in middle school, stable concern about education policies that change frequently in consequence of not paying attention to the goals and principles of the educational system, uncertainty that occurs because of the way practitioners understand and implement educational policies and not trust neither education system nor administrator and teachers. Besides these basic concerns, parents also have some expectancies. They desire that their children are advanced as a whole not only academically but also socially and psychologically on the base of their individual feature. They believe their children can not get the education which helps them to get a good job and make them successful in life. Some suggestions are made for policymakers and practitioners.  

References

  • Abu, N. K., Bacanak, A., & Gökdere, M. (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sisteminin Sorunlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi [Prospective teachers’ views about the problems of Turkish Educational System]. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Amasya Education Journal], 5(1), 287-307. doi:10.17539/aej.07102
  • Algarvio, S., & Leal, I. (2016). Parental concerns definitions: A literature review. Psicologia, Saúde e Doenças, 17(3), 423-440. doi: 10.15309/16psd170310
  • Aslanargun, E., & Emiroğlu, H. (2011). Anne-babaların çocuklarını özel okula gönderme nedenleri [Internet]. Paper presented at I. International Education Programs and Teaching Congress, Eskişehir, Turkey. Retrieved from https://www.pegem.net/akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=128457
  • Burgess, S., Greaves, E., Vignoles, A., & Wilson, D. (2014). What parents want: School preferences and school choice. The Economic Journal, 125(587), 1262-1289. doi: 10.1111/ecoj.12153
  • Bursalıoğlu, Z. (1994). Eğitim yönetiminde yeni yapı ve davranış (9ht. ed.). Ankara, Turkey: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, E., 2019. Öğretmenlerin meslekî gelişimleri: Engeller ve öneriler [Professional Development of Teachers: Obstacles and Suggestions]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi [ENAD] 7(4), 1618-1650. doi: 10.14689/Issn.2148-2624.1.7c.4s.14m
  • Coldron, J., & Boulton, P. (1991). “Happiness” as a criterion of parents’ choice of school. Journal of Education Policy, 6(2), 169-178. doi: 10.1080/0268093910060205
  • Coşkun, L. (2018). İlkokul 4. sınıflarda fen bilimleri dersinin araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımıyla işlenmesi: Bir eylem araştırması [Condacting science classes through inquiry-based approach in a fourth grade primary school classes: an action research] (Master’s thesis, Hacettepe University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çalıkoğlu, H. Ö., & Başar, M. A. (2019). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Metaforik Algıları. [Prospective teachers’ metaphorical perceptions regarding Turkish Education System]. Trakya Eğitim Dergisi [Trakya Journal of Education], 9(4), 892-906. doi:10.24315/tred.537471
  • Çetin, A., & Ünsal, S. (2018). Merkezi sınavların öğretmenler üzerinde sosyal, psikolojik etkisi ve öğretmenlerin öğretim programı uygulamalarına yansıması [Social, psychological effects of central examinations on teachers and their reflections on teachers' curriculum implementations]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 34(2), 304-323. doi: 10.16986/HUJE.2018040672
  • Demir, S. B., & Yılmaz T. A. (2019). En iyisi bu mu? Türkiye’de yeni ortaöğretime geçiş politikasının velilerin görüşlerine göre değerlendirilmesi [Is this the best one? An Evaluation of new policy of transition to secondary education in Turkey with regard to parents’ views]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [BAİBUEF], 19(1), 164-183. doi: 10.17240/aibuefd.2019.19.43815-445515
  • Education Reform Initiative [ERI] [Internet]. Eğitim izleme raporu 2017-2018. [cited 2019 Oct 22]. Retrieved from http://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2017-18-2/
  • Education Reform Initiative [ERI] [Internet]. Eğitimin Yönetişimi Ve Finansmanı Eğitim İzleme Raporu 2019. [cited 2019 Oct 15]. Retrieved from https://www.egitimreformugirisimi.org/wpcontent/uploads/2010/01/EIR_E%C4%9Fitimin_Y%C3%B6netisimi_ve_Finansman%C4%B1.pdf
  • Francis, B., & Archer, L. (2005). British-Chinese pupils’ and parents’ constructions of the value of education. British Educational Research Journal, 31(1), 89-108. doi: 10.1080/0141192052000310047
  • Gedikoğlu, T. (2005). Turkish education system in the process of European Community: Problems and solutions. Mersin University Journal of the Faculty of education, 1(1), 66-80.
  • Hill, M. A., Overton, T. L., Thompson, C. D., Kitson, R. R., & Coppo, P. (2019). Undergraduate recognition of curriculum-related skill development and the skills employers are seeking. Chemistry Education Research and Practice, 20(1), 68-84. doi: 10.1039/C8RP00105G
  • İlmak, S. [Internet]. Fen Lisesi manzaralı ev arıyorum! [cited 2019 Dec 12]. Retrieved from: https://www.gazetepusula.net/2017/09/29/fen-lisesi-manzarali-ev-ariyorum/
  • Kasapoğlu, H. (2016). Analysis of teacher candidates perception’s of Turkish national education system through metaphors. Educational Administration: Theory and Practice, 22(1), 59–80. doi: 10.14527/kuey.2016.003
  • Kavak, Y. (1997). Eğitim, istihdam ve işsizlik ilişkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education] 8(13), 21-26.
  • Keskin, H. D., & Turna, G. B. (2010). Ailelerin devlet ya da özel okul tercihlerini etkileyen faktörler Rize örneği [Factors influencing parents’ private or public school choise: The case of Rize]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Journal of Çukurova University Institute of Social Sciences], 19(2), 411-426. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4384/60209
  • Korlu, Ö. Toplumsal eşitsizlikler ortaöğretime nasıl yansıyor? Fikir Turu. [cited 2019 Dec 26]. Retrieved from https://fikirturu.com/2019/12/26/toplumsal-esitsizlikler-ortaogretime-nasil-yansiyor/
  • Kömüş, M. (2019). Eğitimde sınıfsal fark. BİRGÜN. [cited 2019 Nov 28]. Retrieved from https://www.birgun.net/haber/egitimde-sinifsal-fark-281939
  • Maruyama, Y., Kanoh, H., & Adachi, K. (2017). A Preliminary Investigation into Parents' Concerns about Programming Education in Japanese Primary Schools. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (s. 44-49). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Selahattin Turan, Trans). Ankara, Turkey: Nobel akademik yayıncılık.
  • Ministry of National Education [MoNE]. Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim 2018/19. [cited 2019 Dec 17]. Retrieved from https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/30102730_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.pdf
  • Ministry of National Education [MoNE] [Internet]. 2019 Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav. Milli Eğitim Bakanlığı, Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi No: 7. [cited 2019 Dec 16]. Retrieved from https://www.memurlar.net/common/news/documents/837830/dosya.pdf
  • Ministry of National Education [MoNE] [Internet]. Milli Eğitim Bakanlığı 2019-2023 Stratejik Planı. [cited 2019 Dec 16]. Retrieved from http://www.meb.gov.tr/stratejik_plan/
  • Ministry of National Education [MoNE] [Internet]. PISA 2018 Türkiye Ön Raporu. [cited 2019 Dec 15]. Retrieved from http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf
  • Ministry of National Education [MoNE] [Internet]. 2023 Eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı. [cited 2019 Dec 15]. Retrieved from http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf
  • Ministry of National Education [MoNE] [Internet]. Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim 2015/16. [cited 2019 Dec 14]. Retrieved from https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/30044345_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.pdf
  • Ng, P. T. (2019). Singapur eğitim sistemi: Zıtlıkların gücü. (A.Ünal ve Ü.Cura, Trans). Ankara, Turkey: Anı Yayıncılık.
  • OECD. Bir bakışta eğitim: OECD Göstergeleri Türkiye Raporu. [cited 2019 Dec 14]. Retrieved from https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EAG2017CN-Turkey-Turkish.pdf
  • ÖSYM. (2019). Yüksek Öğretim Kurumları Sınavı Sayısal Bilgiler. [cited 2019 Dec 13] Retrieved from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/YKS/sayisalbilgiler18072019.pdf
  • Özdemir, F., & Kaplan, A. (2017). Öğretmen adaylarının bakış açısından Türk Eğitim Sisteminin sorunları ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri [Problems of Turkish Education System and solution proposals for these problems according to the perspective of prospective teachers']. Electronic Turkish Studies, 12(28). doi: /10.7827/TurkishStudies.12426
  • Özyılmaz, Ö. (2017). Türk milli eğitim sisteminin sorunları ve çözüm arayışları. (6.ed.). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Park, J. (1994). Estimation of sheepskin effects and returns to schooling using he old and the new cps measures of educational attainment (No. 717). Princeton University, Department of Economics, Industrial Relations Section.
  • Pulat, A. (2019). İlkokul velilerinin özel okul tercihlerine etki eden faktörlerin incelenmesi [The study of influencing factors on parents' private school preferences] (Master’s thesis, İstanbul Sabahattin Zaim üniversitesi, İstanbul, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Restall, G., & Borton, B. (2010). Parents' concerns about their children's development at school entry. Child: Care, Health & Development, 36(2), 208-215. doi:10.1111/j.1365-2214.2009.01019.x
  • Rubie-Davies, C. M., Peterson, E., Irving, E., Widdowson, D., & Dixon, R. (2010). Expectations of achievement: Student teacher and parent perceptions. Research in Education, 83(1), 36-53. doi: 10.7227/RIE.83.4
  • Ryan, C. S., Casas, J. F., Kelly-Vance, L., Ryalls, B. O., & Nero, C. (2010). Parent involvement and views of school success: The role of parents’ Latino and White American cultural orientations. Psychology in the Schools, 47(4), 391-405. doi: 10.1002/pits.20477
  • Saçkes, M. (2013). Children's competencies in process skills in kindergarten and their impact on academic achievement in third grade. Early Education & Development, 24(5), 704-720.
  • Saçkes, M. (2014). How often do early childhood teachers teach science concepts? Determinants of the frequency of science teaching in kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 22(2), 169-184. doi: 10.1080/1350293X.2012.704305
  • Sarpkaya, R. (Eds.). (2014). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara, Turkey: Anı Yayıncılık.
  • Schneider, M., Teske, P., Marschall, M., & Roch, C. (1998). Shopping for schools: In the land of the blind, the one-eyed parent may be enough. American Journal of Political Science, 42, 769-793. doi:10.2307/2991729
  • Schnepf S.V., Klinger D.A., Volante L., & Jerrim J. (2019) Cross-National trends in addressing socioeconomic inequality in education. In: Volante L., Schnepf S., Jerrim J., Klinger D. (eds) Socioeconomic Inequality and Student Outcomes. Education Policy & Social Inequality, 4. Springer, Singapore.
  • Slater, A., Bowen, J., Corsini, N., Gardner, C., Golley, R., & Noakes, M. (2010). Understanding parent concerns about children’s diet, activity and weight status: an important step towards effective obesity prevention interventions. Public Health Nutrition, 13(8), 1221-1228. doi: 10.1017/S1368980009992096
  • Spera, C., Wentzel, K. R., & Matto, H. C. (2009). Parental aspirations for their children’s educational attainment: Relations to ethnicity, parental education, children’s academic performance, and parental perceptions of school climate. Journal of Youth and Adolescence, 38(8), 1140-1152. doi: 10.1007/s10964-008-9314-7
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2018). Öğrencilerin ve Öğretmenlerinin TEOG Sistemi Görüşleri Işığında Ortaöğretime Geçiş Sisteminden Beklentileri [Students’ and teachers’ expectations from the transition to secondary education system in the light of TEOG system views of them]. International Journal of Active Learning, 3(1), 19-43. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ijal/issue/35833/367421
  • Turkish Education Association [TEA] [Internet]. 2017 Eğitim değerlendirme raporu. [cited 2019 Dec 24 Retrieved from https://tedmem.org/download/2017-egitim-degerlendirme raporu?wpdmdl=2564&refresh=5e4ed137294e51582223671
  • Turkish Education Association [TEA] [Internet]. 2018 Eğitim değerlendirme raporu. [cited 2019 Dec 25] Retrieved from https://tedmem.org/download/2018-egitim-degerlendirme-raporu?wpdmdl=2933&refresh=5e4ecc892a31b1582222473
  • Turkish Education Association [TEA]. Ortaöğretime ve yükseköğretime geçiş sistemi. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları; 2010.
  • Turkish Statistical Institute [TSI] [Internet]. İşgücü İstatistikleri - Dönemi: Eylül 2019. [cited 2019 Nov 27 Retrieved from http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1007
  • Ünal, A. (2018). Okulda denetim ve rehberlik hizmetlerinin yönetimi. (N.Cemaloğlu, M.G. Gülcan, eds.), Kuramdan Uygulamaya Okul Yönetimi. Ankara, Turkey: Pegem A Yayıncılık.
  • Ünal, A., & Sürücü, A. (2018). PDR öğrencilerinin gözünden Türk Eğitim Sistemi’nin sorunları. IV. International Academic Research Congres 30 October-3 November, 2018 in (2057-2064).
  • Ünal, A., Yıldırım, A., & Çelik, M., (2010). İlköğretim Okulu Müdür ve Öğretmenlerinin Velilere İlişkin Algılarının Analizi [Analysis of perceptions of primary school principals and teachers about parents]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 261-272.
  • Wentzel, K. R. (1998). Parents’ aspirations for children’s educational attainments: Relations to parental beliefs and social address variables. Merrill-Palmer Quarterly, 44(1), 20-37. Retrieved from www.jstor.org/stable/23093391
  • Yeşil, R., & Şahan, E. (2015). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sisteminin En Önemli Sorun, Neden ve Çözüm Yollarına İlişkin Algıları [Perceptions of teacher candidates about the most important problem of Turkish Education System, its reason and its solutions]. Journal of Kirsehir Education Faculty, 16(3), 123-143.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Turkey: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. [Prospective teachers’ views about the problems of Turkish Educational System]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 942-973.
  • Yurttaş Kumlu, G. & Çobanoğlu, R. (2019). Çocukların eğitiminde merkezi sınav başarısı ile ilgili dersler daha mı önemli? Aile görüşü ve ilişkili faktörler [Are school courses related to central exam success more important in children’s education? Parental view and related factors]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-22. doi: 10.9779/pauefd.561551
  • Zachos, D. T. & Panagiotidou, A. (2019). Roma Parents' Perceptions on Education. Journal of Advances in Education Research, 4(1), 13-23. doi: 10.22606/jaer.2019.41002
There are 61 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Aysel Ateş 0000-0001-7582-6243

Ali Ünal 0000-0003-2967-2444

Publication Date June 26, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Ateş, A., & Ünal, A. (2020). Parents Educational Concerns about Their Middle School Children. Research on Education and Psychology, 4(1), 73-97.

17908

All the articles published in REP are licensed with "Creative Commons Attribution 4.0 International License"