In order to examine the effects of leadership attitudes of the managers on the commitment to work. in organizations; empirical research was conducted on 108 teachers working at Private Final Basic High School, Private Individual Basic High School and Private Kültür Temel High School, which were selected by judicial sampling by considering accessibility criteria from private high schools operating in Gaziosmanpaşa District of İstanbul. Multifactorial. Leadership Styles Scale and Work Engagement Scale were used as measurement instruments in the research. According to the findings; there was no significant relationship between teachers' commitment levels and demographic factors gender, age, marital status, educational status, branch, occupational duration and working time in the institution ; It is concluded that there is a meaningful relationship between teachers' commitment levels and transformational leadership behaviors of school principals
Organizasyonlarda yöneticilerin liderlik tutumlarının çalışanların iş bağlılıkları üzerine etkilerini incelemek amacıyla; İstanbul İli Gaziosmanpaşa İlçesinde Faaliyet Gösteren özel temel liselerden ulaşılabilirlik kriterleri de göz önüne alınarak yargısal örnekleme yoluyla seçilen Özel Final Temel Lisesi, Özel Birey Temel Lisesi ve Özel Kültür Temel Lisesinde görev yapan 108 öğretmen üzerinde görgül bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada ölçüm aracı olarak Çok Faktörlü Liderlik Stilleri Ölçeği ve İşe Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin işe bağlılık düzeyleri ile demografik faktörler cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, branş, meslekteki çalışma süresi ve kurumdaki çalışma süresi arasında anlamlı bir ilişki olmadığı; öğretmenlerin işe bağlılık düzeyleri ile okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.