Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2003-2016 Yılları Lisans Seviyesi Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) Sonuçları Analizi

Yıl 2021, Cilt: 01 Sayı: 02, 19 - 34, 31.12.2021

Öz

Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) 18/3/2002 tarihli “Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik” kapsamında ilk defa kamu hizmeti ve görevlerine atanacakların seçimi ile kamu kurum ve kuruluşlarında özel yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle girilen mesleklere atanacakların ön elemesi amacıyla 2003 yılından itibaren ÖSYM tarafından KPSS-Ortaöğretim ile KPSS-Ön Lisans için iki yılda bir, KPSS-Lisans için ise her yıl yapılmaktadır. Araştırma kapsamında; 2003-2016 yıllarına ait (daha sonraki yıllar ÖSYM tarafından yayınlanmamıştır) KPSS-Lisans testlerinden (2016 yılı itibari ile zorunlu ve isteğe bağlı olmak üzere 15 test bulunmaktadır) genel yetenek, genel kültür ve yabancı dil testlerinde tüm lisans programlarının net ortalamaları üniversite türleri ve coğrafi bölgeler bazında analiz edilmiştir. Analiz sonucunda; üniversite türlerine göre genel yetenek ve yabancı dil testleri net ortalamalarında vakıf üniversiteleri, genel kültür testi net ortalamalarında ise devlet üniversiteleri adaylarının tüm yıllar birinci olduğu tespit edilmiştir. Coğrafi bölgelere göre ise genel yetenek ve yabancı dil testlerinde Marmara bölgesinde bulunan üniversitelerin adaylarının tüm yıllar birinci olduğu, genel kültür testinde ise 2003 ve 2004 yılları arasında Marmara Bölgesi, 2005-2008 yılları arasında Doğu Anadolu Bölgesi üniversiteleri adaylarının birinci olduğu, 2009 yılından itibaren ise Güneydoğu ve Doğu Anadolu Bölgelerinde bulunan üniversitelerin adaylarının ilk iki sırayı paylaştıkları görülmüştür. Üniversite türlerine göre aday yüzdeleri incelendiğinde; 2003-2016 yılları toplamında adayların genel olarak devlet üniversitesi adaylarından oluştuğu; örnek olarak genel yetenek testine katılan tüm adayların %96,76’sının devlet, %1,87’sinin vakıf, %1,2’sinin KKTC ve %0,16’sının ise yurtdışı üniversitelerine ait adaylar olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • [1] https://www.osym.gov.tr/TR,13611/yuksekogretim-programlarina-gore-2016-kamu-personel-secme-sinavi-lisans-sonuclari-kitabi.html.
  • [2] Gündoğdu, K., Çimen, N., & Turan, S., “Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına KPSS İlişkin Görüşleri”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 35-43, 2008.
  • [3] Şahin, M., & Adıgüzelli, F., “Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Kesit Akademi Dergisi, (5), 80-95, 2016.
  • [4] Çelik, İ., “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının ve Öğretmenlerinin Öğretmenlik Alan Sınavına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Ekev Akademi Dergisi, (67), 163-186, 2016.
  • [5] Demir, S., & Bütüner, K., “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Alan Sınavına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 2014.
  • [6] Özkan, R., & Pektaş, A. G. S., “Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Başarı Notları ile KPSS Puanları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma (Eğitim Fakültesi Örneği)”. Türklük Bilimi Araştırmaları, (30), 269-281, 2011.
  • [7] Kablan, Z., "Akademik Mezuniyet Ortalama Puanı ile KPSS Başarı Puanı Arasındaki İlişki", Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 451-470, 2010.
  • [8] Safran, M., Kan, A., Üstündağ, M. T., Birbudak, T. S., & Yıldırım, O., "2013 KPSS Sonuçlarının Öğretmen Adaylarının Mezun Oldukları Alanlara Göre İncelenmesi", Eğitim ve Bilim, 39(171), 2014.
  • [9] Yavuz, S., & Karabulut, T., “2009 Yılında Eğitim ve Öğretime Başlayan Üniversitelerin İşletme Bölümü Mezunlarının KPSS Başarılarının Karşılaştırılması”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 37-56, 2019.
  • [10] Yılmaz, A., & Yıldırım, O. “2013 Yılı KPSS Testi’ne Katılan Sosyal Alanlardan Mezun Öğretmen Adaylarının KPSS P-10 ve KPSS P-121 Puanlarına Göre Başarı Durumlarının Karşılaştırılması”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 155-167, 2015.
  • [11] Yürümezoğlu, H. A. “Hemşirelik Lisans Programları Taban Puanları ve Mezunların Kamu Personeli Seçme Sınavı Puan Ortalamaları Sıralamalarının İncelenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 35-40, 2018.

Analysis of the Civil Servant Selection Examination (CSSE) Scores Between 2003-2016

Yıl 2021, Cilt: 01 Sayı: 02, 19 - 34, 31.12.2021

Öz

Civil Servant Selection Examination (CSSE) has been held by ÖSYM (KPSS-Secondary Education and KPSS-Associate degree are held once every two years, and KPSS-Bachelor's degree is held every year) since 2003 according to "General regulation about the examinations to be made for those who will be appointed for the first time to public offices" regulation dated 18/3/2002 for the selection of those who will be appointed to the professions that will be assigned to the public service and duties and will be subject to special elections. In the scope of the research, net averages of all undergraduate programs in general aptitude, general culture, and foreign language tests from the KPSS-Bachelor's degree tests (there are 15 compulsory and optional tests as of 2016) for the years 2003-2016 (not published by ÖSYM in the following years) analyzed based on university categories and geographical regions. As a result of the analysis, in the general aptitude and foreign language tests, according to university categories, foundation university candidates, and in the general culture test, state university candidates ranked first in the net averages of all years. It has been observed that, in the general aptitude and foreign language tests, the candidates of the universities located in the Marmara Region ranked first in all years, in the general culture test, the candidates of the universities located in the Marmara Region ranked first between 2003 and 2004, the candidates of the universities located in Eastern Anatolia Region ranked first between 2005 and 2008, and after 2009 till 2016, the candidates of the universities located in in the Southeastern and Eastern Anatolia Regions shared the first two places. According to the university types, the majority of the candidates are state university candidates; for example, it was determined that 96,76% of the candidates who took the general aptitude test were from the state, 1,87% from the foundation, 1,2% from the TRNC and 0,16% from abroad universities.

Kaynakça

  • [1] https://www.osym.gov.tr/TR,13611/yuksekogretim-programlarina-gore-2016-kamu-personel-secme-sinavi-lisans-sonuclari-kitabi.html.
  • [2] Gündoğdu, K., Çimen, N., & Turan, S., “Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına KPSS İlişkin Görüşleri”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 35-43, 2008.
  • [3] Şahin, M., & Adıgüzelli, F., “Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Kesit Akademi Dergisi, (5), 80-95, 2016.
  • [4] Çelik, İ., “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının ve Öğretmenlerinin Öğretmenlik Alan Sınavına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Ekev Akademi Dergisi, (67), 163-186, 2016.
  • [5] Demir, S., & Bütüner, K., “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Alan Sınavına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 2014.
  • [6] Özkan, R., & Pektaş, A. G. S., “Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Başarı Notları ile KPSS Puanları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma (Eğitim Fakültesi Örneği)”. Türklük Bilimi Araştırmaları, (30), 269-281, 2011.
  • [7] Kablan, Z., "Akademik Mezuniyet Ortalama Puanı ile KPSS Başarı Puanı Arasındaki İlişki", Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 451-470, 2010.
  • [8] Safran, M., Kan, A., Üstündağ, M. T., Birbudak, T. S., & Yıldırım, O., "2013 KPSS Sonuçlarının Öğretmen Adaylarının Mezun Oldukları Alanlara Göre İncelenmesi", Eğitim ve Bilim, 39(171), 2014.
  • [9] Yavuz, S., & Karabulut, T., “2009 Yılında Eğitim ve Öğretime Başlayan Üniversitelerin İşletme Bölümü Mezunlarının KPSS Başarılarının Karşılaştırılması”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 37-56, 2019.
  • [10] Yılmaz, A., & Yıldırım, O. “2013 Yılı KPSS Testi’ne Katılan Sosyal Alanlardan Mezun Öğretmen Adaylarının KPSS P-10 ve KPSS P-121 Puanlarına Göre Başarı Durumlarının Karşılaştırılması”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 155-167, 2015.
  • [11] Yürümezoğlu, H. A. “Hemşirelik Lisans Programları Taban Puanları ve Mezunların Kamu Personeli Seçme Sınavı Puan Ortalamaları Sıralamalarının İncelenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 35-40, 2018.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Endüstri Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erol Yücel 0000-0001-9276-3221

Serpil Erol 0000-0002-6885-3849

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 01 Sayı: 02

Kaynak Göster

IEEE E. Yücel ve S. Erol, “2003-2016 Yılları Lisans Seviyesi Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) Sonuçları Analizi”, Researcher, c. 01, sy. 02, ss. 19–34, 2021.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.