Dimyâtî (ö. 1117/1705), hicrî XI. asrın ikinci yarısı ile XII. yüzyılın ilk çeyreğinde yaşamış bir kıraat alimidir. Farklı ilim dallarında belli bir derinlik kazanan Dimyâtî, şöhretini daha çok kıraat alanının en bilinen eserlerinden biri olan İthâfu fuzalâi’l-beşer adlı kitabı ile yakalamıştır. Dimyâtî’nin eserine genel çerçeveden bakıldığında, İthâf’ta uyguladığı yöntemi iyi kurguladığını; kendisinden önceki kıraat birikimine ve içeriğine vâkıf olduğunu ve bu bilgi birikimini İthâf’ta sentezlediği söylenebilir. Müellifin eserinin bu çerçevede ele alınması, incelenmesi ve kıraat yaklaşımının ortaya koyulması, literatürde teşkil ettiği konumu tespit bakımından önem arz etmektedir. Öte yandan kıraat-i aşereyi Tayyibetü’n-neşr’in tarîkleri üzerine bina etmesi sebebiyle İthâf, Tayyibe’nin öğretiminde ve bu manzûmenin izahında başucu kaynak rolü üstlenmiştir. Dimyâtî, kıraat ilmine yönelik olarak kaleme aldığı bu eserle Mısır ve Osmanlı dönemi kıraat öğretimine önemli bir etkide bulunmuştur. Nitekim Osmanlı döneminden itibaren kıraat ilminde tarîk ve meslekler olarak adlandırılan ekollerin metodolojik farklılıklarını öğrenmede temel referans kaynaklarından biri İthâf’tır. Müellif, İthâf’ında; kıraatlerin sıhhat şartları, resmü’l-mushaf, kıraatlerin hüccetleri, şâz kıraatler ve tahrîrât meselesi gibi konulara yönelik dikkate değer malumata yer vermektedir. Çalışmada, bahsi geçen meselelere müellifin İthâf’ta yer verme keyfiyeti ve yaklaşım tarzı irdelenmektedir. İslâm dünyasında hakkında yapılan çalışmalar hem nicelik hem de nitelik olarak her geçen gün artmasına rağmen ülkemizde İthâf hakkında hiçbir çalışmanın yapılmamış olması, alandaki boşluğa işaret etmektedir. Bu bakımdan çalışmanın bir yandan mezkûr boşluğu bir nebze de olsa doldurması diğer yandan da İthâf hakkında yapılacak yeni çalışmalara bir basamak teşkil etmesi umulmaktadır. Çalışmada, Ahmed b. Muhammed ed-Dimyâtî’nin İthâfu fuzalâi’l-beşer adlı eserinde kıraat ilminin muhtelif meselelerine yaklaşımı ve kıraat birikimini sunma yönteminin tespitine odaklanılmaktadır. Özetle Dimyâtî’nin İthâf’ı yazma amacı, muhtevası, metodu, eserinin kıraat ilmi açısından tahlile tabi tutulması ve kıraat ilminin muhtelif meselelerine yaklaşım tarzının tespit edilmesi hedeflenmektedir.
Dimyāṭī (d. 1117/1705) was a qiraa scholar who lived in the second half of the XIth century and the first quarter of the XIIth century. Having gained a certain depth in different branches of science, he achieved his fame mostly with his book Ithāf al-fuzalāʾ al-bashar, one of the most well-known works in the field of Qiraa. When we look at Dimyātī’s work from a general perspective, it can be said that he constructed the method he applied in Ithāf well; that he was well acquainted with the knowledge and content of the previous Qiraa and synthesized this knowledge in Ithāf. It is important to examine and analyze the author’s work within this framework and to reveal his approach to qiraa in order to determine its position in the literature. On the other hand, Ithāf has assumed the role of a primary source in the teaching of Tayyibah and the explanation of this verse because it builds the qiraa al-ashara on the tarīqs of Tayyibah al-nashr. Dimyātī had a significant impact on the teaching of Qiraa in the Egyptian and Ottoman periods with this work. Indeed, since the Ottoman period, Ithāf has been one of the main reference sources for learning the methodological differences of the schools called tarīq and professions in the science of Qiraa. In his Ithāf, the author gives remarkable information about the conditions for the authenticity of the qiraa, resm al-mushaf, the proofs of the qiraa, shāz qiraa, and the issue of tahrīrāt. This study discusses the author’s approach to the aforementioned issues in Ithāf and his approach to them. Although the number of studies on Ithāf in the Islamic world is increasing day by day in terms of both quantity and quality, the fact that no study on Ithāf has been conducted in our country points to the gap in the field. In this regard, it is hoped that this study will fill the aforementioned gap to some extent on the one hand, and on the other hand, it is hoped that it will serve as a stepping stone for new studies on Ithāf. It is focused on the determination of Ahmad b. Muhammad al-Dimyātī’s approach to various issues of the science of Qiraa and his method of presenting his knowledge of Qiraa in his work Ithāf al-fuzalāʾi al-bashar. In summary, the aim of this study is to analyze Dimyātī’s purpose of writing Ithāf, its content, his method, his work in terms of the science of Qiraa, and his approach to various issues of the science of Qiraa.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 27 |