Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 3, 310 - 325, 30.09.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.709

Öz

Kaynakça

  • Aragon-Correa, J.A., Garcia-Moreales, V.J. and Cordon-Pozo, E. (2007), Leadership and organizational learning’s role on innovation and performance: Lessons from Spain, Industrial Marketing Management, 36, pp.349-359.
  • Ayhan, F.N. (1999). İlköğretim İlk Üç Sınıfındaki Öğrencilerin Yakın Çevre Bilincini Etkileyen Etmenler. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Baş O. (2011) “Ortaöğretim Kurumlarında Çevre Bilincinin Yöneticiler Ve Öğretmenler Tarafından Algılanma Ve Benimsenme Düzeyi” Maltepe Üniversitesi S.B.E.Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Bükük A. (2012) “Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Orta Ögretim Kurumlarında Görev Yapan Yönetici Ve Ögretmenler Tarafından Çevre Bilincinin Algılanması: Güzelyurt Örnegi.” KKTC Yakın Dogu Üniversitesi Egıtim Bilimleri Enstitüsü Çevre Egitimi Ve Yönetimi Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.Lefkoşa
  • Durmuş, S.B, Yurtkoru E.S, Çinko M. (2010), Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, pp. 71-134
  • Erten, S. (2003). 5. Sınıf Öğrencilerinde Çöplerin Azaltılması Bilincinin Kazandırılmasına Yönelik Bir Öğretim Modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:25. Ankara.
  • Erten, S. (2002), İlköğretimin 2. Kademesindeki (6.7.8. Sınıflar) Öğrencilerde Çevreye Yararlı Davranışların Araştırılması. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongre Kitabı. Ankara.
  • Erten,S. (2004). Çevre Eğitimi Ve Çevre Bilinci Nedir, Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır?, Çevre ve insan Dergisi, Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı. Sayı 65/66. 2006/25 Ankara
  • Erten, S. (2005). Okul Önce Öğretmen Adaylarında Çevre Dostu Davranışların Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:28. 91–100. Ankara.
  • Erten, S. (2007). Ekosentrik, Antroposentrik ve Çevreye Yönelik Antipatik Tutum Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research, 28, pp, 67-74
  • Erten, S. (2008). Insights to ecocentric, anthropocentric and antipathetic attitudes towards environment in diverse cultures. Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research. 33, 141-156.
  • Eagles, Paul F.J. Ve Robert Demare. Factors Influencing Children’s Environmental Attitudes. The Journal Of Environmental Education, 30 (4), 33,1999.
  • Ford, P. (1986). Outdoor education: Definition and philosophy. (ERIC Document Reproduction Service No. ED267941).
  • Haktanır, G., Çabuk, B. (2000). Okul Öncesi Dönemde Çocukların Çevre Algısı. Hacettepe Üniversitesi IV. Fen Bilimleri Eğitim Kongresi. Ankara.
  • Kuhlemeıer, Hans, Huub Van Denberg Ve Nijs Lagerwejg Environmental Knowledge, Attitzıdes And Behavior İn Dutch Secondary Education. The Journal Of Environmental Education, 30 (2), 4—14. . 1999
  • Kollmuss A. & Agyeman J. “Mind the gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior?” Environmental Education Research, Vol. 8, No. 3, 2002. pp. 239-260
  • Matten, D. & Crane, A. (2005) Corporate Citizenship: Toward an Extended Theoretical Conceptualization. Academy of Management Review;
  • Jan, Vol. 30, Issue 1, 14p
  • Mert, M. (2006). Lise Öğrencilerinin Çevre Eğitimi Katı Atıklar konusundaki Bilinç Düzeylerinin Saptanması. Hacettepe Üniversitesi Orta Öğretim Fen ve Matematik Anabilim dalı (Yüksek Lisans Tezi) Ankara
  • MA, Xın ve David J. BATESONA Multivariate Anaiysis of Relationship Between Attitudes Toward Science and Attitudes Toward the Environment. The Journaİ of Environmental Education, 31 (1), 27—32. 1999
  • McCrea, E. J. (2006). The roots of environmental education: How the past supports the future. Retrieved September 07, 2006 from www.eetap.org.
  • Stapp, W.B.; et al. (1969). "The Concept of Environmental Education" (PDF). The Journal of Environmental Education. 1 (1): 30–31.
  • Şama, E. (1997) Üniversite Gençliğinin Çevre ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları—Gazi Eğitim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara.
  • Thoresen W. (2005). Consumer Citizenship Education Guidelines Vol.1. The Consumer Citizenship Network 2005, p. 36.
  • Ürey, M. (2009) Öğretmen adaylarının çevreye yönelik akademik başarılarının bireyin çevre ve insan merkezli tutumları üzerine etkisi, yüksek lisans tezi Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon
  • Yücesoy, T. (2007) Türk Silahlı Kuvvetlerinde Çevre Bilinci Çalışması, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P., Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Önerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (22), 156–162. Ankara.
  • Training Manual. For facilitators of teacher training seminars on education for Responsible Living. 2011.PERL – Partnership for Education and Research about Responsible Living Hedmark University College, Hamar, Norway http://www.perlprojects.org/
  • (https://www.uia.org/s/or/en/1100055846)

AN EMPIRICAL ASSESSMENT ON ENVIRONMENTAL AWARENESS OF SCHOOL MANAGERS AND TEACHERS AS STAKEHOLDER OF PRIVATE SCHOOLS

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 3, 310 - 325, 30.09.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.709

Öz

Purpose- It is clear that researches on stakeholders of education
contribute to responsible living in order to better understand the current
situation and design sustainability. 
Identification of problems will contribute to the solution of problems
of educational stakeholders. Education on responsible leaving is a learning
process that increases student's knowledge and awareness and prepares learners
to change their attitudes, then behaviors. Although there is a great deal of
research on students, few empirical research attempts have been made to search
environmental awareness of teachers and 
school managers  who are most
powerful stakeholders for bringing changes in education system.  

Methodology- This paper will be an attempt to study an
environmental awareness of teachers and school managers in private schools by
their demographical qualities. In order to stimulate debates that demographical
qualities influence teachers and school managers environmental awareness, a
total of  418 teachers and managers
were  selected and an environmental
awareness scale was employed to assess their 
knowledge, attitude and behaviors. 

Findings- The results of the research show that there is
significant difference between demographical qualities of school
managers/teachers and their environmental awareness in terms of knowledge,
attitude and behaviors.







Conclusion- Based on these researches
findings, institutions should do more to promote environmental awareness
programs in teacher education curricula by taking into consideration teachers
and administrators demographical qualities. Instead of transmissive  teaching methodologies, it is expected that
institutions start to use  new techniques
like transformative  methodologies that
go beyond the teaching method to also reflect the philosophy and purpose of
sustainability education. 

Kaynakça

  • Aragon-Correa, J.A., Garcia-Moreales, V.J. and Cordon-Pozo, E. (2007), Leadership and organizational learning’s role on innovation and performance: Lessons from Spain, Industrial Marketing Management, 36, pp.349-359.
  • Ayhan, F.N. (1999). İlköğretim İlk Üç Sınıfındaki Öğrencilerin Yakın Çevre Bilincini Etkileyen Etmenler. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Baş O. (2011) “Ortaöğretim Kurumlarında Çevre Bilincinin Yöneticiler Ve Öğretmenler Tarafından Algılanma Ve Benimsenme Düzeyi” Maltepe Üniversitesi S.B.E.Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Bükük A. (2012) “Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Orta Ögretim Kurumlarında Görev Yapan Yönetici Ve Ögretmenler Tarafından Çevre Bilincinin Algılanması: Güzelyurt Örnegi.” KKTC Yakın Dogu Üniversitesi Egıtim Bilimleri Enstitüsü Çevre Egitimi Ve Yönetimi Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.Lefkoşa
  • Durmuş, S.B, Yurtkoru E.S, Çinko M. (2010), Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, pp. 71-134
  • Erten, S. (2003). 5. Sınıf Öğrencilerinde Çöplerin Azaltılması Bilincinin Kazandırılmasına Yönelik Bir Öğretim Modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:25. Ankara.
  • Erten, S. (2002), İlköğretimin 2. Kademesindeki (6.7.8. Sınıflar) Öğrencilerde Çevreye Yararlı Davranışların Araştırılması. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongre Kitabı. Ankara.
  • Erten,S. (2004). Çevre Eğitimi Ve Çevre Bilinci Nedir, Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır?, Çevre ve insan Dergisi, Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı. Sayı 65/66. 2006/25 Ankara
  • Erten, S. (2005). Okul Önce Öğretmen Adaylarında Çevre Dostu Davranışların Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:28. 91–100. Ankara.
  • Erten, S. (2007). Ekosentrik, Antroposentrik ve Çevreye Yönelik Antipatik Tutum Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research, 28, pp, 67-74
  • Erten, S. (2008). Insights to ecocentric, anthropocentric and antipathetic attitudes towards environment in diverse cultures. Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research. 33, 141-156.
  • Eagles, Paul F.J. Ve Robert Demare. Factors Influencing Children’s Environmental Attitudes. The Journal Of Environmental Education, 30 (4), 33,1999.
  • Ford, P. (1986). Outdoor education: Definition and philosophy. (ERIC Document Reproduction Service No. ED267941).
  • Haktanır, G., Çabuk, B. (2000). Okul Öncesi Dönemde Çocukların Çevre Algısı. Hacettepe Üniversitesi IV. Fen Bilimleri Eğitim Kongresi. Ankara.
  • Kuhlemeıer, Hans, Huub Van Denberg Ve Nijs Lagerwejg Environmental Knowledge, Attitzıdes And Behavior İn Dutch Secondary Education. The Journal Of Environmental Education, 30 (2), 4—14. . 1999
  • Kollmuss A. & Agyeman J. “Mind the gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior?” Environmental Education Research, Vol. 8, No. 3, 2002. pp. 239-260
  • Matten, D. & Crane, A. (2005) Corporate Citizenship: Toward an Extended Theoretical Conceptualization. Academy of Management Review;
  • Jan, Vol. 30, Issue 1, 14p
  • Mert, M. (2006). Lise Öğrencilerinin Çevre Eğitimi Katı Atıklar konusundaki Bilinç Düzeylerinin Saptanması. Hacettepe Üniversitesi Orta Öğretim Fen ve Matematik Anabilim dalı (Yüksek Lisans Tezi) Ankara
  • MA, Xın ve David J. BATESONA Multivariate Anaiysis of Relationship Between Attitudes Toward Science and Attitudes Toward the Environment. The Journaİ of Environmental Education, 31 (1), 27—32. 1999
  • McCrea, E. J. (2006). The roots of environmental education: How the past supports the future. Retrieved September 07, 2006 from www.eetap.org.
  • Stapp, W.B.; et al. (1969). "The Concept of Environmental Education" (PDF). The Journal of Environmental Education. 1 (1): 30–31.
  • Şama, E. (1997) Üniversite Gençliğinin Çevre ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları—Gazi Eğitim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara.
  • Thoresen W. (2005). Consumer Citizenship Education Guidelines Vol.1. The Consumer Citizenship Network 2005, p. 36.
  • Ürey, M. (2009) Öğretmen adaylarının çevreye yönelik akademik başarılarının bireyin çevre ve insan merkezli tutumları üzerine etkisi, yüksek lisans tezi Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon
  • Yücesoy, T. (2007) Türk Silahlı Kuvvetlerinde Çevre Bilinci Çalışması, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P., Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Önerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (22), 156–162. Ankara.
  • Training Manual. For facilitators of teacher training seminars on education for Responsible Living. 2011.PERL – Partnership for Education and Research about Responsible Living Hedmark University College, Hamar, Norway http://www.perlprojects.org/
  • (https://www.uia.org/s/or/en/1100055846)
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Sevgi Kalkan

Esra Demirbas

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kalkan, S., & Demirbas, E. (2017). AN EMPIRICAL ASSESSMENT ON ENVIRONMENTAL AWARENESS OF SCHOOL MANAGERS AND TEACHERS AS STAKEHOLDER OF PRIVATE SCHOOLS. Research Journal of Business and Management, 4(3), 310-325. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.709
AMA Kalkan S, Demirbas E. AN EMPIRICAL ASSESSMENT ON ENVIRONMENTAL AWARENESS OF SCHOOL MANAGERS AND TEACHERS AS STAKEHOLDER OF PRIVATE SCHOOLS. RJBM. Eylül 2017;4(3):310-325. doi:10.17261/Pressacademia.2017.709
Chicago Kalkan, Sevgi, ve Esra Demirbas. “AN EMPIRICAL ASSESSMENT ON ENVIRONMENTAL AWARENESS OF SCHOOL MANAGERS AND TEACHERS AS STAKEHOLDER OF PRIVATE SCHOOLS”. Research Journal of Business and Management 4, sy. 3 (Eylül 2017): 310-25. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.709.
EndNote Kalkan S, Demirbas E (01 Eylül 2017) AN EMPIRICAL ASSESSMENT ON ENVIRONMENTAL AWARENESS OF SCHOOL MANAGERS AND TEACHERS AS STAKEHOLDER OF PRIVATE SCHOOLS. Research Journal of Business and Management 4 3 310–325.
IEEE S. Kalkan ve E. Demirbas, “AN EMPIRICAL ASSESSMENT ON ENVIRONMENTAL AWARENESS OF SCHOOL MANAGERS AND TEACHERS AS STAKEHOLDER OF PRIVATE SCHOOLS”, RJBM, c. 4, sy. 3, ss. 310–325, 2017, doi: 10.17261/Pressacademia.2017.709.
ISNAD Kalkan, Sevgi - Demirbas, Esra. “AN EMPIRICAL ASSESSMENT ON ENVIRONMENTAL AWARENESS OF SCHOOL MANAGERS AND TEACHERS AS STAKEHOLDER OF PRIVATE SCHOOLS”. Research Journal of Business and Management 4/3 (Eylül 2017), 310-325. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.709.
JAMA Kalkan S, Demirbas E. AN EMPIRICAL ASSESSMENT ON ENVIRONMENTAL AWARENESS OF SCHOOL MANAGERS AND TEACHERS AS STAKEHOLDER OF PRIVATE SCHOOLS. RJBM. 2017;4:310–325.
MLA Kalkan, Sevgi ve Esra Demirbas. “AN EMPIRICAL ASSESSMENT ON ENVIRONMENTAL AWARENESS OF SCHOOL MANAGERS AND TEACHERS AS STAKEHOLDER OF PRIVATE SCHOOLS”. Research Journal of Business and Management, c. 4, sy. 3, 2017, ss. 310-25, doi:10.17261/Pressacademia.2017.709.
Vancouver Kalkan S, Demirbas E. AN EMPIRICAL ASSESSMENT ON ENVIRONMENTAL AWARENESS OF SCHOOL MANAGERS AND TEACHERS AS STAKEHOLDER OF PRIVATE SCHOOLS. RJBM. 2017;4(3):310-25.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.