Entrepreneurs who are one of the important factors of
the economy need to be supported in order to develop the national economy, to
create new business opportunities and to ensure the continuity of the business
opportunities. Entrepreneur is the person initiating the innovation; creating
possibilities and establishing his/her own business with the ability of being
productive, creating opportunities under the conditions of risk and uncertainty
(Soylu et al., 2015: 313-314, Türkoğlu et al., 2017: 2). Entrepreneurs are
individuals at the key of local development, who have the ability to create
innovation through their ability to create employment and to see unseen. In
today's economy, it is desired that in organizations trying to keep pace with
the increasing competition conditions, employees in order to capture and
sustain success, should show efficiency in their group works. The social
loafing term as an organizational behavior expresses that individuals work less
than expected in a group and they fall in unproductivity tendency. The purpose
of this study is to analyze the relationship between social loafing and entrepreneurial
characteristics. For this purpose, the study was conducted through the
one-on-one interview and survey method among the business managers operating
within the Erdemli Chamber of Commerce and Industry. In the light of the
findings of the study, it can be said that there is a statictically significant
relationship between entrepreneurial characteristics and social loafing
tendency and also the commitment for the economical capital elements of the
participants while establishing a business are determined. It is believed that
the study has a significance in terms of its involvement in a research that
explores entrepreneurs at the local level and uses mixed research method.
Social Loafing Entrepreneurial Characteristics Entrepreneurship
Ülke ekonomisinin gelişmesi, yeni iş fırsatlarının
oluşturulması ve bu iş fırsatlarının devamlılığının sağlanması için ekonominin
önemli yapı taşlarından biri olan girişimcilerin desteklenmesi gerekmektedir.
Girişimci, yeniliği başlatan, risk ve belirsizlik koşulları altında
olasılıklardan olanak yaratan, yaratıcı düşünebilen, üretkenlik yeteneğine
sahip kendi işini kuran kişidir (Soylu vd., 2015:313-314; Türkoğlu vd.,2017:2).
Girişimciler yerel kalkınmanın anahtarı konumunda istihdam yaratan ve
görülmeyeni görme yetenekleri sayesinde inovasyon yaratma kabiliyetine sahip
bireyleri ifade etmektedir. Günümüz ekonomisinde artan rekabet koşullarına ayak
uydurma çabasında olan örgütlerin, başarıyı yakalama ve sürdürebilme adına
çalışanlarının örgüte kendilerini adamaları ve grup çalışmalarında verimlilik
göstermeleri arzulanmaktadır. Sosyal kaytarma kavramı, örgütsel davranış örneği
olarak bireylerin grup içerisinde beklenenden daha az çaba göstermesi ve neticede
verimliliğinde düşüşe uğraması olarak ifade edilebilmektedir. Bu çalışmanın
amacı, sosyal kaytarma özellikleri ile girişimci kişilik özellikleri arasındaki
ilişkinin analiz edilmesidir. Bu amaçla, çalışma Erdemli Ticaret ve Sanayi
Odası’na bağlı olarak faaliyet gösteren işletme yöneticilerinden birebir
görüşme ve anket yöntemi ile veriler elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına
göre katılımcıların girişimci kişilik özellikleri ile sosyal kaytamra
özellikleri arasında istatistiki olarak anlamlı ilişki saptanmış,
katılımcıların iş kurma süreçlerine ekonomik sermaye unsurlarına olan
bağlılıkları belirlenmiştir. Çalışmanın girişimcileri yerel düzlemde ele alması
ve karma araştırma yöntemini kullanması bakımından önem taşıdığı
düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |