Bu çalışmanın temel amacı Covid-19 pandemisi sırasında ve öncesinde halkın farklı duygu durum ifadelerine yönelik ilgisinde istatistiki olarak anlamlı bir farklılık olup olmadığının incelenmesidir. Çalışmanın verileri ücretsiz ve halka açık bir veri tabanı olan Google Trendler’den elde edilmiştir. Covid-19 öncesi dönemi için Mart 2019-2020 yıl aralığı, pandemi dönemi içinse Mart 2020-2021 dönemi referans alınmış ve 25 adet arama terimi taranmıştır. Tarama işlemi yapılırken Türkiye ve tüm kategoriler seçilerek aramalar yoğunlaştırılmıştır. 20-23 Şubat 2023 tarihleri arasında toplanan verilerin analizinde Student’s t-testi kullanılmıştır. Pandemi öncesi dönemde en fazla arama hacmi ortalamasına sahip olan ilk üç terimin sırayla “ölüm” (81,6), “anksiyete” (79,0), “depresyon” (74,4); pandemi dönemindekilerin ise sırayla “halüsinasyon” (66,9), “anksiyete” (64,9) ve “öfke” (54,9) olduğu saptanmıştır. “Melankoli”, “belirsizlik”, “paranoya” ve “halüsinasyon” terimlerinin Google’da aranma sıklıklarının Covid-19 pandemisi döneminde istatistiki olarak anlamlı derecede (p<0,05) arttığı belirlenmiştir. “Anksiyete”, “depresyon”, “stres”, “panik atak”, “kaygı”, “intihar”, “korku”, “ölüm”, “yalnızlık”, “takıntı”, “çaresizlik” ve “can sıkıntısı” terimlerinin ortalama aranma sıklıklarının ise şaşırtıcı olarak Covid-19 pandemisi öncesinde istatistiki olarak anlamlı derecede arttığı (p<0,05) tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, pandeminin halkın duygusal iyi oluş hali üzerinde derin etkileri olduğunu ve ruhsal sağlığa etkilerine yönelik müdahalelere ihtiyaç duyulduğunu göstermektedir.
---
---
---
The main objective of this study is to examine whether there is a statistically significant difference in the public's interest in different emotional expressions during and before the Covid-19 pandemic. Data for the study was obtained from Google Trends, a publicly available database. The pre-pandemic period was set from March 2019-2020, and the pandemic period was set from March 2020-2021. 25 search terms related to emotional expressions were scanned, and searches were focused in Turkey across all categories. Student's t-test was used for data analysis collected between February 20-23, 2023. The top three search terms with the highest average search volume during the pre-pandemic period were "death" (81.6), "anxiety" (79.0), and "depression" (74.4), respectively. During the pandemic period, the top three were "hallucination" (66.9), "anxiety" (64.9), and "anger" (54.9), respectively. It was found that the search frequencies of the terms "melancholy", "uncertainty", "paranoia", and "hallucination" on Google increased significantly (p<0.05) during the Covid-19 pandemic period. Surprisingly, it was also found that the average search frequencies of the terms "anxiety", "depression", "stress", "panic attack", "anxiousness", "suicide", "fear", "death", "loneliness", "obsession", "despair", and "boredom" also significantly increased (p<0.05) before the Covid-19 pandemic. These findings highlight the need for interventions to address the mental health consequences of the pandemic, and demonstrate the usefulness of Google Trends as a tool for monitoring public interest in emotional expressions.
---
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | --- |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3 |