This research is conducted to examine the academic procrastination behaviors of students studying at the faculty of sports sciences through the locus of control and academic attributional styles. However, the relationship between gender, grade level, sports participation status, age and gender variables with dependent variable also includes the sub-objectives of the research. The universe of the research consists of undergraduate students who is received sports education in the 2021-2022 academic year. The sample of the research consist of 332 (124 female 208 male) university students studying at the faculty of sports sciences of Trabzon University. In order to obtain the data, the personal information form, the Rotter Internal-External Locus of Control Scale, the Academic Procrastination Scale and the Academic Loading Styles Scale is used by the researcher. T-test, Anova, Pearson Correlation test, Manova and regression test is used to expound the data. According to the result which is obtained from the research, the academic procrastination behavior of the students of the Faculty of Sport Sciences is at low level, their locus of control is external locus of control and their academic attributional styles are pessimistic. After all, as the belief in locus of control is increased and the academic attributional styles of the students become pessimistic, the academic procrastination behavior is increased. When the relationship of demographic variables with academic procrastination, locus of control and academic attributional styles is examined, it was seen that male students exhibited more academic procrastination behavior compared to female students. It has been concluded that academic procrastination behavior increases as the overall academic grade point average decreases, female students are more locus of external control than male students, students who remain passive in sports are more locus of external control than active participants and academic attributional styles becomes pessimistic as age progresses.
Academic Procrastination Locus of Control Academic Attributional Styles
Akademik ertelemenin üniversite öğrencilerinde yaygın görülen bir davranış olduğu bilinmektedir. Bu durumun, öğrencilerin akademik yaşantılarını doğrudan etkilemesi kaçınılmazdır. Akademik erteleme davranışını daha iyi anlamak ve bu davranışın üstesinden gelebilmek için bu araştırmada denetim odağı ve akademik yükleme stilleri ile bağlantısı incelenmiştir. Araştırma, değişkenlerin birbirlerini nasıl etkilediğini tespit edebilmek amacıyla ilişkisel tarama metodu ile gerçekleştirilmiştir (Karasar, 2018). Araştırmanın evrenini, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında spor eğitimi alan lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubu ise Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 332 (124 kadın, 208 erkek) üniversite öğrencisidir. Veri toplamak amacıyla bu çalışmada Rotter İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği, Akademik Erteleme Ölçeği ve Akademik Yükleme Stilleri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılmış, değişkenler arasındaki ilişkinin tespitinde regresyon analizi metodu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının orta düzeyin altında, denetim odaklarının dıştan denetimli olmaya eğilimli, akademik yükleme stillerinin ise kötümser olduğu söylenebilir. Kontrol odağı inancı arttıkça ve öğrencilerin akademik yükleme stilleri kötümserleştikçe akademik erteleme davranışı artmaktadır; ancak bağımsız değişkenler birlikte değerlendirildiğinde yalnızca kontrol odağının akademik erteleme üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu, akademik yükleme stillerinin önemli bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License