Concrete is one of the most demanded materials in the construction industry. The search for new materials that can be used instead of aggregate continues in order to protect natural resources, find solutions to the disposal problem of waste materials and reduce construction costs by using waste materials. In this study, it was aimed to determine whether the coal ash waste (CAW) generated in tea factories can be disposed of by using it instead of fine aggregate in road concrete. After the physical, chemical and morphological properties of CAW were determined, concrete pavement design was made by substituting 0-1 mm fine aggregate at the rates of 0%, 25%, 50%, 75% and 100%. Density and pH values of fresh concrete were measured and placed in molds. Hardened concrete test measurements consisting of Schmidt hammer, ultrasonic pulse velocity, capillary water absorption, compressive, flexural, splitting tensile and abrasion strength were carried out on the 7th and 28th days. Additionally, heavy metal leaching of 0% and 50% CAW substituted concretes was measured. As a result, it has been determined that CAW increases the capillary water absorption values of concrete types, reduces compressive strength, improves tensile strength up to 50% replacement rate, and does not create any change on abrasion resistance up to 50% replacement rate. According to the leakage test results, it has been determined that heavy metals can be eliminated by using CAW in concrete.
İnşaat sektöründe en fazla talep edilen malzemelerden birisi betondur. Doğal kaynakların korunması, atık malzemelerin bertaraf sorununa çözüm bulunması ve atık malzeme kullanılarak inşaat maliyetlerinin düşürülmesi amacıyla agrega yerine kullanılabilecek yeni malzeme arayışları devam etmektedir. Bu çalışmada çay fabrikalarında ortaya çıkan kömür külü atığının (KKA) yol betonu içerisinde ince agrega yerine kullanılarak bertaraf edilebilirliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. KKA fiziksel, kimyasal ve morfolojik özellikleri tespit edildikten sonra %0, %25, %50, %75 ve %100 oranlarında 0-1 mm ince agregaya ikame edilerek beton yol tasarımı yapılmıştır. Taze betonların yoğunluk ve pH değerleri ölçülmüş ve kalıplara yerleştirilmiştir. Beton test çekici, ultrases geçiş hızı, kapiler su emme, basınç, eğilme, yarmada çekme ve aşınma dayanımlarından oluşan sertleşmiş beton deney ölçümleri 7. ve 28. günlerde gerçekleştirilmiştir. Ayrıca %0 ve %50 KKA ikameli betonların ağır metal sızıntısı ölçülmüştür. Sonuç olarak, KKA’nın beton türlerinin kapiler su emme değerlerini arttırdığı, basınç dayanımını azalttığı, çekme dayanımlarını %50 ikame oranına kadar iyileştirdiği, %50 ikame oranına kadar aşınma dayanımı üzerinde herhangi bir değişim yaratmadığı belirlenmiştir. Sızıntı testi sonuçlarına göre ise, KKA’nın betonda kullanılmasıyla ağır metallerin bertaraf edilebildiği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yapı Malzemeleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 10 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |