80-90’lı yıllarda Müslüman kesim, kamusal alanda kendi dini kimlikleriyle var olma çabası içine girmiş ve bu kesim açısından, din kaynaklı olmayan hiçbir kavram, düşünce ve yaşam tarzına sempatiyle bakılamayacağı anlayışı öne çıkmıştır. Ancak Türkiye’de liberal ekonominin uygulanmaya başlanması ve tüketim kültürünün etkisiyle dindar kesimin öne sürdükleri hedeflerinden sapmalar görülmüştür. Bu sapmalar, İslamcıların sekülerleştiği ve modernleştiği eleştirilerini de beraberinde getirmiştir. Bu makalede, Müslümanların toplumsal alanda gerçekleştirdikleri bazı edimlerin ve Müslüman kimliğinin, postmodernitenin yani geç kapitalizmin etkisiyle nasıl değiştiği ve dini sembol ve göstergelerin bir tüketim nesnesine nasıl dönüştürüldüğü üzerinde durulmaktadır.
Postmodernizm Postmodern Tüketim Sosyal Değişim Müslüman Kimlik
In the 1980 and 90’s, Muslims had struggled to survive with their
religious identities in the public sphere and with regards to this part it came to
the forefront that any concept, thought, and lifestyle could not be sympathized
if they didn’t have a religious source. However, it has been observed some social
deviations in the aims of religious people because of the liberal economy and
consumer culture in Turkey. These social deviations carried with the critiques
that Islamists had secularized and became modern. In this article, it is firstly
dealt with how Muslim’s identities and their behaviors changed with the effects
of postmodernism or late capitalism. Later it is pointed out how the religious
symbols and signs was made a consumption object.
Postmodernism Postmodern Consumption Social Changing Muslim Identity
في الثمانينات والتسعينات كان المسلمون في صراع من أجل
البقاء على قيد الحياة للتمسك بالهويات الدينية في المجال العام وأول ما ظهر لديهم
أن أي مفهوم، وفكر، ونمط للحياة يتوافق مع هذه الهويات لا يمكن أن تتعاطف معه ومع
ذلك قد لوحظت الانحرافات الاجتماعية في أهداف الإسلاميين بسبب الاقتصاد الليبرالي
والثقافة الاستهلاكية في تركيا.وهذه الانحرافات أدت إلى انتقادات من قبيل أن
الملتزمين أصبحوا علمانيين وعصرانيين. وفي هذه المقالة درست كيف تغيرت هوية المسلم
بتأثير ما بعد الحداثة أو الرأسمالية المتأخرة و كيف تحولت الرموز والعلامات
الدينية إلى موضوع استهلاكي.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Diğer ID | JA27FH97EN |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 5 |