Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ZİYA GÖKALP’İN İÇTİMÂİ USÛL-İ FIKIH ÖNERİSİ VE İZMİRLİ İSMAİL HAKKI’NIN KARŞI ELEŞTİRİSİ

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 2, 7 - 25, 01.12.2012

Öz

Gökalp ve İzmirli, son asırda yaşayan iki mühim aydınımızdır. Her ikisi de ilme ve Türk kültürünün gelişmesine büyük hizmetlerde bulunmuşlardır. Bununla birlikte her iki aydınımız, Türk-İslam ilim geleneğinin klasik yapısına da uygun bir şekilde, düşüncelerini açıkça ifade etmişler; görüşlerini ilmî tenkitlere açmışlardır. Ancak onların birbirlerinin görüşlerini tenkit etmeleri hakaret şeklinde değil, ilmî usuller ve saygı çerçevesinde gerçekleşmiştir. Gökalp, yaşadığı toplumda eskinin gözden geçirilerek yeni bir hayat tarzının benimsenmesini savunmuştur. O’nun düşünce dünyasında bu değişimin en önemli öğesini oluşturacak unsur ise hukuktu.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Ahmet, Üç Medeniyet (Haz: Tezer Taşkıran), İstanbul 1972. Akder, Necati, Ziya Gökalp Âlim ve İdeal Şahsiyeti, A.Ü.D.T.C.F. Dergisi (Ankara), C. 3, Sayı: 2. Aliyyü’l-Kâri, Nureddin Ebu’l-Hasen b. Sultan Muhammed, Şerhu Muhtasari’l-Menar (thk.: İlyas Kaplan), Mektebetü’l-İrşad, İstanbul ty. Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukuk-ı İslamiyye ve Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu, İstanbul 1970. Erdem, Sami, “Yeni Usul-i Fıkıh Arayışları Çerçevesinde Bir Metin: Hüseyin Naci ve Lâik Usul-i Fıkıh”, Dîvân Dergisi, 1997/1. -----, Seyyid Bey Hayatı ve Eserleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 1993. -----, Tanzimat Sonrası Osmanlı Hukuk Düşüncesinde Fıkıh Usûlü Kavramları ve Modern Yaklaşımlar (Yayımlanmamış Doktora Te-zi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2003. Gökalp, Ziya “Örf nedir?”, İslam Mecmuası, I/10, 1330. -----, “Fıkıh ve İctimaiyyat”, İslam Mecmuası, I/2, 1329. -----, “Hüsn ve Kubh”, İslam Mecmuası, I/2,1329. -----, “İctimâi Usûl-i Fıkıh”, İslam Mecmuası, I/3, 1329. -----, Türkçülüğün Esasları (Hz.: Mehmet Kaplan), İstanbul 1990. Günay, Ünver, Kuramsal Yaklaşım ve Türk Sosyolojisi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 21 Yıl: 2006/2 (Kayseri).

اقتراح "اصول انفقه االجتماعي" ضياء كوك آنب و نقد اسماعيم حقي اإلزميري ضده

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 2, 7 - 25, 01.12.2012

Öz

دعا كوك آلب إلى النظر الى القديم في المجتمع الذي يعيش فيه و إلى
اتخاذ اسلوب جديد للحياة. ولذلك اقترح اصول الفقه الاجتماعي الذي يعتمد على العرف
بدلا من اصول الفقه التقليدي فاعترض عليه اسماعيل حقي الإزميري بشكل شديد وقال
التجدد في اصول الفقه يجب أن يكون في إطار المبادئ التقليدية للأصول. و وجه إلى
نظريته "اصول الفقه الاجتماعي" انتقادات علمية خطيرة. فبالنسبة
له أن نظرية
كوك آلب بنيت على آراء ليس لها قواعد محكمة.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Ahmet, Üç Medeniyet (Haz: Tezer Taşkıran), İstanbul 1972. Akder, Necati, Ziya Gökalp Âlim ve İdeal Şahsiyeti, A.Ü.D.T.C.F. Dergisi (Ankara), C. 3, Sayı: 2. Aliyyü’l-Kâri, Nureddin Ebu’l-Hasen b. Sultan Muhammed, Şerhu Muhtasari’l-Menar (thk.: İlyas Kaplan), Mektebetü’l-İrşad, İstanbul ty. Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukuk-ı İslamiyye ve Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu, İstanbul 1970. Erdem, Sami, “Yeni Usul-i Fıkıh Arayışları Çerçevesinde Bir Metin: Hüseyin Naci ve Lâik Usul-i Fıkıh”, Dîvân Dergisi, 1997/1. -----, Seyyid Bey Hayatı ve Eserleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 1993. -----, Tanzimat Sonrası Osmanlı Hukuk Düşüncesinde Fıkıh Usûlü Kavramları ve Modern Yaklaşımlar (Yayımlanmamış Doktora Te-zi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2003. Gökalp, Ziya “Örf nedir?”, İslam Mecmuası, I/10, 1330. -----, “Fıkıh ve İctimaiyyat”, İslam Mecmuası, I/2, 1329. -----, “Hüsn ve Kubh”, İslam Mecmuası, I/2,1329. -----, “İctimâi Usûl-i Fıkıh”, İslam Mecmuası, I/3, 1329. -----, Türkçülüğün Esasları (Hz.: Mehmet Kaplan), İstanbul 1990. Günay, Ünver, Kuramsal Yaklaşım ve Türk Sosyolojisi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 21 Yıl: 2006/2 (Kayseri).

Criticism of Izmirli Ismail Hakki Against to Ziya Gokalp’s proposal: “The Social Method of Fiqh”

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 2, 7 - 25, 01.12.2012

Öz

Gokalp advocated the adoption of revised and a new lifestyle for the society where lived. The Law is the most important element of the change in the world of his thoughtIn this context, Gokalp proposed a new method based on “Orf/tradition” instead of Islamic legal method which was insufficient to solve new problemHe named this new method as a “Social Methods of the Fiqh”. In contrast Izmirli Ismail Hakki had strongly opposed to Ziya Gokalp thoughts and advocated the renewal of the legal method should be done in the framework of the classical principleFor this purpose, He had also seriously and scholarly criticized Ziya Gokalp’s “Social Methods of the Fiqh.” Izmirli evaluated and described Gokalp’s proposals which were built on unsubstantiated opinions.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, Ahmet, Üç Medeniyet (Haz: Tezer Taşkıran), İstanbul 1972. Akder, Necati, Ziya Gökalp Âlim ve İdeal Şahsiyeti, A.Ü.D.T.C.F. Dergisi (Ankara), C. 3, Sayı: 2. Aliyyü’l-Kâri, Nureddin Ebu’l-Hasen b. Sultan Muhammed, Şerhu Muhtasari’l-Menar (thk.: İlyas Kaplan), Mektebetü’l-İrşad, İstanbul ty. Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukuk-ı İslamiyye ve Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu, İstanbul 1970. Erdem, Sami, “Yeni Usul-i Fıkıh Arayışları Çerçevesinde Bir Metin: Hüseyin Naci ve Lâik Usul-i Fıkıh”, Dîvân Dergisi, 1997/1. -----, Seyyid Bey Hayatı ve Eserleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 1993. -----, Tanzimat Sonrası Osmanlı Hukuk Düşüncesinde Fıkıh Usûlü Kavramları ve Modern Yaklaşımlar (Yayımlanmamış Doktora Te-zi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2003. Gökalp, Ziya “Örf nedir?”, İslam Mecmuası, I/10, 1330. -----, “Fıkıh ve İctimaiyyat”, İslam Mecmuası, I/2, 1329. -----, “Hüsn ve Kubh”, İslam Mecmuası, I/2,1329. -----, “İctimâi Usûl-i Fıkıh”, İslam Mecmuası, I/3, 1329. -----, Türkçülüğün Esasları (Hz.: Mehmet Kaplan), İstanbul 1990. Günay, Ünver, Kuramsal Yaklaşım ve Türk Sosyolojisi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 21 Yıl: 2006/2 (Kayseri).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Diğer ID JA53KF94HB
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şevket Topal

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topal, Ş. (2012). ZİYA GÖKALP’İN İÇTİMÂİ USÛL-İ FIKIH ÖNERİSİ VE İZMİRLİ İSMAİL HAKKI’NIN KARŞI ELEŞTİRİSİ. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 7-25.
AMA Topal Ş. ZİYA GÖKALP’İN İÇTİMÂİ USÛL-İ FIKIH ÖNERİSİ VE İZMİRLİ İSMAİL HAKKI’NIN KARŞI ELEŞTİRİSİ. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2012;1(2):7-25.
Chicago Topal, Şevket. “ZİYA GÖKALP’İN İÇTİMÂİ USÛL-İ FIKIH ÖNERİSİ VE İZMİRLİ İSMAİL HAKKI’NIN KARŞI ELEŞTİRİSİ”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1, sy. 2 (Aralık 2012): 7-25.
EndNote Topal Ş (01 Aralık 2012) ZİYA GÖKALP’İN İÇTİMÂİ USÛL-İ FIKIH ÖNERİSİ VE İZMİRLİ İSMAİL HAKKI’NIN KARŞI ELEŞTİRİSİ. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1 2 7–25.
IEEE Ş. Topal, “ZİYA GÖKALP’İN İÇTİMÂİ USÛL-İ FIKIH ÖNERİSİ VE İZMİRLİ İSMAİL HAKKI’NIN KARŞI ELEŞTİRİSİ”, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 1, sy. 2, ss. 7–25, 2012.
ISNAD Topal, Şevket. “ZİYA GÖKALP’İN İÇTİMÂİ USÛL-İ FIKIH ÖNERİSİ VE İZMİRLİ İSMAİL HAKKI’NIN KARŞI ELEŞTİRİSİ”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/2 (Aralık 2012), 7-25.
JAMA Topal Ş. ZİYA GÖKALP’İN İÇTİMÂİ USÛL-İ FIKIH ÖNERİSİ VE İZMİRLİ İSMAİL HAKKI’NIN KARŞI ELEŞTİRİSİ. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2012;1:7–25.
MLA Topal, Şevket. “ZİYA GÖKALP’İN İÇTİMÂİ USÛL-İ FIKIH ÖNERİSİ VE İZMİRLİ İSMAİL HAKKI’NIN KARŞI ELEŞTİRİSİ”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 1, sy. 2, 2012, ss. 7-25.
Vancouver Topal Ş. ZİYA GÖKALP’İN İÇTİMÂİ USÛL-İ FIKIH ÖNERİSİ VE İZMİRLİ İSMAİL HAKKI’NIN KARŞI ELEŞTİRİSİ. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2012;1(2):7-25.