Hz. Peygamber’in (a.s.) risaleti müddetince mücadelesini verdiği daveti,
sonuçta ilahî murada uygun bir toplumun teşekkülüyle sonuçlanmıştır. Ne var ki
barış ve kardeşliğe dayalı bu müesses yapı, daha ilk halife zamanında ridde
olaylarıyla örselenmek istenmiş ve sonraki halifeler döneminde nice Müslümanın
katledilmesine sebep olan isyan ve savaşlar neticesinde parçalanmıştır. Süreç
içerisinde farklı söylemlerle toplumun ana gövdesinden ayrılan her bir fırka, meşruiyetini
ispatlamak amacıyla kendi ve ötekisini tanımlama gayreti içerisine girmiştir.
Kuşkusuz bu amaca hizmet etmesi açısından toplum nezdinde müstesna yeri olan
Kur’ân, hemen bütün fırkaların başvurduğu bir meşruiyet kaynağı olmuştur. Bu
çerçevede herbir fırka, Kur’ân’ı kendi söylemini destekleyen ve onaylayan bir içeriğe
sahip göstermeye çalışmışır. Kendi söylemlerini Kur’ân’a söylettirebilmek için
başvurdukları ayetler ise, mübhem ifadeler içeren ayetler olmuştur. Dolayısıyla
mübhemât, fırkaların söylemlerini ayetlerin mefhumuna idhal edebilecekleri en
uygun ve münbit bir alan olarak görülmüştür. Bunun için yapılması gereken ise,
ayetleri tealluk ettiği bağlamından kopartarak atomize etmek ve sonra da bağlamından
bağımsızlaşan lafızdaki mübhem ifadeleri kendi tarih ve söylemleriyle
buluşturmaktan ibaretti. Böylece Kur’ân, kendisinden tahsil edilmek istenen her
düşünce ve iddiayı yorumcusuna sunan tasdik makamı haline getirilmiştir.
لقد نتج عن دعوة النبي صلي الله وسلم التي بذل جهده من أجلها خلال رسالته بناء مجتمع يتطابق مع مراد الله. ومعذلك، تلك البنية القائمة على السلام والأخوّة ظلّت هدفا منذ عهد الخليفة الأوّل مرورا بأحداث الرّدّة وبعدئذ تم تفكيكها نتيجة الفتن والحروب التي أسفرت عن قتل عدد هائل من المسلمين. وكان على كل فرقة أن تميّز نفسها عن غيرها لإثبات دعواها وذلك بتقسيم المجتمع إلى أحزاب. لا شكّ أنّ الذكر الحكيم، الذي تمتع بمكانة استثنائية في المجتمع، كان المرجع الأول للجميع يُستشهد به ويحتكم إليه. وحاول كل حزب في هذا السبيل استخدامه وتوظيف آياته لتوطيد وتشريع خطابه. وكانت الآيات المستخدمة والمستدلة بها في الغالب آيات مبهمات. لذلك، تم اعتبار المبهماتعلى أنها الأنسب والأدعى لتحقيق الأهداف المذهبيّة. وما كان على هؤلاء إلا بتر الآية من سياقها وتفتيتها ثم جمع المعاني العائمة مع تاريخهم وخطابهم. وبهذا تحوّل الذكر الحكيم إلى مورد يعاوده كل من يطلب الشرعية لآرائه ودعواته.
The invitation that the Hz. Prophet gave his struggle during his ministry resulted in the formation of a proper divine society. However, this institutional structure based on peace and brotherhood was desperately wanted to be trampled in the first caliphate and the rebellions and wars that caused the murder of the many Muslims in the period of the next caliphs were disintegrated. Each branch, separated from the main body of the society by different discourses, has endeavored to define itself and other in order to prove its legitimacy. Undoubtedly, the Qur'an, which has an exceptional place in society in terms of serving this purpose, has become a source that almost all the groups resorted to. In this framework, each party is trying to show that the Qur'an has a content that supports and confirms its own discourse. The verses they applied to tell their Qur'an to the Qur'an were verses containing gentle expressions. Therefore, the mubhamat was seen as the most suitable and enlightened area where the discourses of the sects can be absorbed in the sense of the verses. What needs to be done is simply to break the divine verses into atoms and break them down, and then to bring the lyrical expressions that are free from their context to their own history and discourse. Thus, the Qur'an will become the attestation authority that presents every thought and claim that it is desired to be collected to its commentator.
The Qur’an mubham mubhamat kharijites Shia Mutazila Ehli Sunnah
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 16 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 13 |