The aim of this study is to examine, with regard
to different variables, the articles written on the subject of assessment and
evaluation in the field of foreign language teaching at higher education level
in Turkey, by collecting them into a corpus. In this descriptive qualitative
study based on the scanning model, a total of 64 articles published on the
subject of assessment and evaluation were accessed from the database of the Yükseköğretim Akademik Arama (Higher
Education Academic Search) (http://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/), by
means of the purposeful sampling method. Utilising the document review
technique, the articles were analysed by the content analysis method with
regard to the variables “publication year”, “research type”, “data collection
technique”, “subject” (theme) and “keywords”. The research findings reveal that
the highest number of articles on assessment and evaluation in foreign language
teaching were published in the last two years (2016-2017), that the articles
concentrated mostly on the subjects of foreign language teaching programmes,
the quality of assessment and evaluation tools in foreign language teaching,
the changing syllabi in the field of foreign language teaching, and evaluation
of the European Language Portfolio
and of coursebooks, and that for these studies, the views of different study
groups were consulted. Moreover, in this context, it was determined that with
regard to method, the types of studies were mostly descriptive, while the
research data were obtained by means of questionnaire, open-ended question, and
interview techniques.
Foreign language teaching assessment and evaluation content analysis article
Bu çalışmada, Türkiye’de yükseköğretim düzeyinde
yabancı dil öğretimi alanında ölçme-değerlendirme konusunda yapılan makalelerin
bir derlem (korpüs) kapsamında derlenerek farklı değişkenler açısından
incelenmesi amaçlanmaktadır. Tarama modeline dayalı betimsel nitelikli bu
çalışmada amaçlı örneklem yöntemine gidilerek Yükseköğretim Akademik Arama
(http://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/) veri tabanından ölçme-değerlendirme
konusunda yayımlanan toplam 64 makaleye ulaşılmıştır. Doküman incelemesi
tekniğinden yararlanılarak makaleler, “basım yılı”, “araştırma türü”, “veri
toplama tekniği”, “konu” (tema) ve “anahtar kelimeler” değişkenleri açısından
içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma bulguları; yabancı dil
öğretiminde ölçme-değerlendirme konusunda en fazla makalenin son iki yılda
(2016-2017) yayımlandığını, makalelerde ağırlıklı olarak yabancı dil öğretim
programlarının, yabancı dil öğretimindeki ölçme-değerlendirme araçlarının
niteliğinin, yabancı dil öğretimi alanında değişen müfredatların, Avrupa Dil
Portfolyosu’nun ve ders kitaplarının değerlendirilmesi konularına
yoğunlaşıldığı ve bu araştırmalar için farklı çalışma gruplarının görüşlerine
başvurulduğunu göstermektedir. Ayrıca bu bağlamda, yöntem bakımından çalışma
türlerinin daha çok betimsel olduğu, araştırma verilerinin ise anket, açık uçlu
soru ve görüşme teknikleri aracılığıyla elde edildiği belirlenmiştir.
Yabancı dil öğretimi ölçme-değerlendirme içerik analizi makale
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 12 |