The purpose of this survey is to determine the
impact of the course of Character and Value Education on the attitudes of
prospective teachers about value education. The quantitative research approach
has been adopted in this study and the pattern of single group preliminary
test- final test was used as a method. The study group of this research study
is formed by 50 Turkish language and literature prospective teachers who have
selected the course of Character and Value Education as the elective course in
the Pedagogical Formation Program of Sinop University in the fall semester of
the academic year 2018-2019. "Attitude scale on value education"
developed by Cetin (2018) has been used as a means of data collection in the
survey. The scale which was used as a preliminary test prior to the
experimental processes and as a final test thereafter on the study group
consists of 3 sub-dimensions and 31 articles. All data obtained from the survey
were analyzed in SPSS 25 package program. The dependent variable t-test was
used to determine whether the difference between the preliminary and final test
scores are meaningful. At the end of the
survey the applications of which lasted 14 weeks, it was observed that the
course of Character and Value Education has increased the attitudes of the
prospective teachers directed at the sub-dimensions of the belief in the
necessity of value education and internalization of value education. On the
other hand, in the dimension of the negative belief on the value education
which is another sub-dimension of the scale it has been observed that there is
no meaningful difference between the preliminary and final test scores of the
prospective teachers, that the prospective teachers had no negative opinion
about the value education prior to the experimental processes, nor such a
negative opinion has emerged after the experimental processes.
Course of character and values attitude about value education prospective teacher
Bu araştırmanın amacı; Karakter ve Değerler
Eğitimi dersinin, öğretmen adaylarının değer eğitimine yönelik tutumları
üzerindeki etkisini tespit etmektir. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımı
benimsenmiş olup yöntem olarak tek grup ön test - son test basit deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz
yarıyılında, Sinop Üniversitesi Pedagojik Formasyon Programı’nda, seçmeli ders
olarak Karakter ve Değerler Eğitimi dersini seçen 50 Türk dili ve edebiyatı
öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Çetin
(2018) tarafından geliştirilen “Değer eğitimine yönelik tutum ölçeği”
kullanılmıştır. Deneysel işlemlerin öncesinde ön test, sonrasında ise son test
olarak çalışma grubuna uygulanan ölçek, 3 alt boyut ve 31 maddeden
oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen tüm veriler SPSS 25 paket programında
analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının ön test ve son test puanları arasındaki
farkın anlamlı olup olmadığını tespit etmek için bağımlı değişken t- testi
analizi kullanılmıştır. Uygulamaları toplamda 14
hafta süren araştırmanın sonunda Karakter ve Değerler Eğitimi dersinin, öğretmen
adaylarının değer eğitimin gerekliliğine olan inanç ve değer eğitimini
içselleştirme alt boyutlarına yönelik tutumlarını artırdığı görülmüştür.
Ölçeğin bir diğer alt boyutu olan değer eğitimine yönelik olumsuz inanç
boyutunda ise, öğretmen adaylarının ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir fark olmadığı, öğretmen adaylarının deneysel
işlemler öncesinde değer eğitimine yönelik olumsuz inançları olmadığı gibi
deneysel işlemler sonrasında da öğretmen adaylarında değer eğitimine yönelik
olumsuz bir inanç gelişmediği görülmüştür.
Karakter ve Değerler Eğitimi dersi değer eğitimine yönelik tutum öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 15 |