Bu araştırmanın amacı; Türkçe öğretmeni
adaylarının eleştirel okuma öz yeterlik algıları ile okuma motivasyonlarını
çeşitli değişkenler açısından incelemek ve Türkçe öğretmeni adaylarının
eleştirel okuma öz yeterlik algıları ile okuma motivasyonları arasındaki
ilişkiyi tespit etmektir. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımı benimsenmiş olup
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019
eğitim öğretim yılı güz dönemi içerisinde Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim görmekte olan toplam 206 Türkçe öğretmeni
adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Karabay (2013)
tarafından geliştirilen “Eleştirel Okuma Öz Yeterlik Algı Ölçeği” ile Schutte
ve Malouff (2007) tarafından geliştirilen ve Yıldız vd. (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan “Yetişkin Okuma
Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen tüm veriler SPSS
25 paket programında parametrik testler kullanılarak analiz edilmiştir.
Çalışmada; Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel okuma öz yeterlik algılarının
cinsiyet, kendine ait kitaplığının olup olmaması ve yılda okuduğu kitap sayısı
değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaştığı; öğrenim görülen sınıf düzeyi
değişkenine göre ise, anlamlı olarak farklılaşmadığı görülmüştür. Türkçe
öğretmeni adaylarının okuma motivasyonlarının ise cinsiyet, sınıf ve yılda
okunan kitap sayısı değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı;
kendine ait kitaplığının olup olmaması değişkenine göre ise anlamlı olarak
farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca Türkçe öğretmeni adaylarının
eleştirel okuma öz yeterlik algıları ile okuma motivasyonları arasında pozitif
yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür.
This research is aimed at making a multi-variable
analysis of critical reading self-sufficiency perceptions and reading motivations
of Turkish teacher candidates and identifying the correlation between critical
reading self-sufficiency perceptions and reading motivations of Turkish teacher
candidates. The study is based on quantitative research method using
correlational survey model. The study group consists of 206 students studying
at the Turkish Education Department of the Faculty of Education of Amasya
University in the fall semester of 2018-2019 academic year. The data collection
tool used in the research was the "Critical Reading Self-Sufficiency
Perception Scale" developed by Karabay (2013) and the "Adult Reading
Motivation Scale" developed by Schutte and Malouff (2007) and adapted to
Turkish by Yıldız et al. (2013). All
data obtained from the survey were analyzed in SPSS 25 package program using
parametric tests. The study demonstrated that the critical reading
self-sufficiency perceptions of Turkish teacher candidates differed
significantly based on variables such as sex, having a personal library or not
and the number of books read in a year; but did not differ significantly based
on the variable of educational grade. On the other hand, it was determined that
reading motivation of Turkish teacher candidates differed significantly based
on variables such as sex, class and the number of books read in a year; but did
not differ significantly based on the variable of having a personal library. It
was also seen that there was a positive and moderate correlation between
critical reading self-sufficiency perceptions and reading motivations of
Turkish teacher candidates.
Critical reading self-sufficiency perceptions reading motivation Turkish teacher candidates
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 16 |