Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reading religions through words: Israel

Yıl 2019, Sayı: 17, 273 - 287, 21.12.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.656754

Öz

The term Israel is one of the names used to describe Jews from history to present. In this study, the term Israel will be centered and the historical, theological and philological aspects of Jewish history and Jewish prophets will be examined. The name Israel is a name or moniker given to the Prophet Yacob, considered one of the ancestors of the Hebrews. This name was given to him by God Jahve, as described in the Genesis chapter of the Torah. The first meaning of the word means wrestling with God, fighting with God. This meaning was interpreted by some researchers as a reference to the Jews' struggle with god, people and other societies throughout history. Jacob is regarded as a prophet in Islam, although at some point he is considered to be different from the Jews. Israel has been used in the Qur'an as a name of the Israelites to express both his name and his descendants. The word was used to describe all the Jews after the Prophet Jacob, and then both it became the name of the Israeli Kingdom established in the north after King / Prophet Solomon, as well as the state of Israel today.

Kaynakça

  • Adam, B. (2001). Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat. İstanbul: Pınar. Altıntaş, Y. (1996). Yahudilikte Kavram ve Değerler Dinsel Bayramlar-Dinsel Kavramlar Dinsel Gereçler. İstanbul: Gözlem Gazetecilik Basın ve Yayın. Aykıt, D. A. (2011). Hıristiyanlığın Öncüsü Olarak İskenderiyeli Philo. İstanbul: Kitabevi. Brinner, William “Studies of İslamic and Judaic Traditions II”, Scholars Press Atlanta Georgia, 1989 Demirci, K. (1997). Dinler Tarihinin Meseleleri. İstanbul: Ayışığı Yayınları. et-Taberî, E. C. (1987). Tarihu’l-Ümem Ve’l-Muluk I, 192. Beyrut: Daru’l-fikr . Gaon, S. (2018). Tevrat (Tora) Tefsiri. (N. Arslantaş, Çev.) İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu. Ginzberg, L. (1955). The Legends of the Jews I. Philadelphia. Greenberg, Moshe, “Moses”, Encyclopaedia Judaica, İsrail, 1988, XII, 378-388. Gündüz, Ş. (2007). Giriş. Ş. (. Gündüz içinde, Yaşayan Dünya Dinleri (1. Baskı b., s. 29-30). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı. Gürkan, S. L. (2017). İsrâîl ve Ya‘kūb İsimlerinin Etimolojisi Üzerine Bir Değerlendirme. İslâm Araştırmaları Dergisi, 38 / 2017 , 233-244. Harman, Ö. F. (2001). Beni İsrail. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi , s. 193-195. Harman, Ö. F. (1995). Yahudilikte Peygamberlik ve Peygamberler. İslam Tetkikleri Dergisi IX, İstanbul, IX. Kur'an_Yolu. (2006). Kur'an Yolu. Türkçe Meal ve Tefsir I. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı,. Paul, S. (1945). Prophets and prophecy. Encyclopaedia Judaica XIII . Rabinowitz, L. I. (1945). Israel. Encyclopedia Judaica, X, 98-99 . Sevilla-Sharon, M. (1981). Yahudi Ulusu'nun Tarihi. Yeruşalayim: Yahudi Cemaatleri Dairesi. Sinanoğlu, M. (1995). Kitab-ı Mukaddes’de ve Kuran’da Nübüvvet . (Basılmamış Doktarara tezi) MÜSB.Enstitüsü . İstanbul. Singer, I., & Adler, C. (1912). The Jewish Encyclopedia . içinde Funk and Wagnalls. Taberi, E. C. (1387 / 1967). Târîhu’t-Taberî : Târîhu’r-Rusul ve’l-Muluk. Beyrut: Deru’t- Teras. Yıldız, A. (2014). Yüksek Lisans Tezi. Yahudi ve İslâm Kutsal Literatüründe Hz. Ya'kūb ve Seçilmişlik Kavramı: Karşilaştırmalı Bir Çalışma . İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Felsefe ve Din Bilimleri.

Dinleri kelimeler üzerinden okumak: İsrail (יִשְָׂראֵל) örneği

Yıl 2019, Sayı: 17, 273 - 287, 21.12.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.656754

Öz

İsrail ifadesi, tarihten günümüze Yahudileri tanımlamak için kullanılan en önemli kelimelerden birisidir. Bu çalışmada İsrail terimi merkeze alınarak, Yahudi tarihinden ve Yahudi peygamberlerinden örneklerle kelime, tarihi, teolojik ve filiolojik açılardan incelenmeye çalışılacaktır. İsrail adı, İbranilerin atalarından biri sayılan Hz.Yakub’a verilen bir isim veya lakaptır. Yahudi Kutsal kitabı Tevrat’ın (Tora) Tekvin bölümünde anlatıldığına göre bu isim ona Tanrı Yehova tarafından verilmiştir. Kelime İbranicede, Tanrı’yla güreşen veya Tanrı’yla mücadele eden anlamına gelmektedir. Bu anlamdan hareketle bir kısım araştırmacılar, Yahudilerin tarih boyu, Tanrı’yla, insanlar ve diğer toplumlarla yaptıkları mücadeleye işaret ettiği şeklinde yorumlamışlardır. Hz. Yakub, bazı noktalarda Yahudilerden farklı olarak değerlendirilse de, İslam açısından da bir peygamber olarak kabul edilmiştir. İsrail kelimesi Kur’an’da, hem Yakub’un kendisini, hem de onun soyundan gelen İsraioğullarını ifade etmek için kullanılmıştır. Yahudi tarihi boyunca da kelime, bütün Yahudileri ifade ederken, Hz. Yakub’un ölümünden sonra ise hem Hz. Süleyman’dan sonra Kuzeyde kurulan İsrail Krallığı’nın, hem de bu günkü İsrail Devleti’nin adı olmuştur.

Kaynakça

  • Adam, B. (2001). Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat. İstanbul: Pınar. Altıntaş, Y. (1996). Yahudilikte Kavram ve Değerler Dinsel Bayramlar-Dinsel Kavramlar Dinsel Gereçler. İstanbul: Gözlem Gazetecilik Basın ve Yayın. Aykıt, D. A. (2011). Hıristiyanlığın Öncüsü Olarak İskenderiyeli Philo. İstanbul: Kitabevi. Brinner, William “Studies of İslamic and Judaic Traditions II”, Scholars Press Atlanta Georgia, 1989 Demirci, K. (1997). Dinler Tarihinin Meseleleri. İstanbul: Ayışığı Yayınları. et-Taberî, E. C. (1987). Tarihu’l-Ümem Ve’l-Muluk I, 192. Beyrut: Daru’l-fikr . Gaon, S. (2018). Tevrat (Tora) Tefsiri. (N. Arslantaş, Çev.) İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu. Ginzberg, L. (1955). The Legends of the Jews I. Philadelphia. Greenberg, Moshe, “Moses”, Encyclopaedia Judaica, İsrail, 1988, XII, 378-388. Gündüz, Ş. (2007). Giriş. Ş. (. Gündüz içinde, Yaşayan Dünya Dinleri (1. Baskı b., s. 29-30). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı. Gürkan, S. L. (2017). İsrâîl ve Ya‘kūb İsimlerinin Etimolojisi Üzerine Bir Değerlendirme. İslâm Araştırmaları Dergisi, 38 / 2017 , 233-244. Harman, Ö. F. (2001). Beni İsrail. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi , s. 193-195. Harman, Ö. F. (1995). Yahudilikte Peygamberlik ve Peygamberler. İslam Tetkikleri Dergisi IX, İstanbul, IX. Kur'an_Yolu. (2006). Kur'an Yolu. Türkçe Meal ve Tefsir I. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı,. Paul, S. (1945). Prophets and prophecy. Encyclopaedia Judaica XIII . Rabinowitz, L. I. (1945). Israel. Encyclopedia Judaica, X, 98-99 . Sevilla-Sharon, M. (1981). Yahudi Ulusu'nun Tarihi. Yeruşalayim: Yahudi Cemaatleri Dairesi. Sinanoğlu, M. (1995). Kitab-ı Mukaddes’de ve Kuran’da Nübüvvet . (Basılmamış Doktarara tezi) MÜSB.Enstitüsü . İstanbul. Singer, I., & Adler, C. (1912). The Jewish Encyclopedia . içinde Funk and Wagnalls. Taberi, E. C. (1387 / 1967). Târîhu’t-Taberî : Târîhu’r-Rusul ve’l-Muluk. Beyrut: Deru’t- Teras. Yıldız, A. (2014). Yüksek Lisans Tezi. Yahudi ve İslâm Kutsal Literatüründe Hz. Ya'kūb ve Seçilmişlik Kavramı: Karşilaştırmalı Bir Çalışma . İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Felsefe ve Din Bilimleri.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Salih İnci 0000-0003-2252-5564

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA İnci, S. (2019). Dinleri kelimeler üzerinden okumak: İsrail (יִשְָׂראֵל) örneği. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(17), 273-287. https://doi.org/10.29000/rumelide.656754