Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kosova ve Türkiye 6. sınıf müzik öğretim programlarının incelenmesi

Yıl 2022, Sayı: 30, 722 - 735, 21.10.2022
https://doi.org/10.29000/rumelide.1192664

Öz

Tarihsel olarak çeşitli aşamalardan geçen Kosova’da Türkçe dilinde eğitim, Türk toplumunun kültür ögelerini koruyabilmesini sağlamaktadır. Zengin bir ortak geçmişe sahip olan bu genç ülke ile Türkiye Cumhuriyeti arasında eğitim alanındaki ilişkiler Türkçe dilinde eğitimin desteklenmesine ilişkin protokoller ile günden güne daha da gelişmektedir. Türkçe dilinde eğitim hem Kosova’nın eğitim sistemi hem de Türk Dünyası için önemlidir. Kosova’nın genç bir ülke olması sebebiyle eğitimde öğretmen, kitap, materyal gibi sorunları bulunmaktadır. Bu sorunlar diğer bütün derslerde olduğu gibi müzik eğitiminin de sorunları arasındadır. Bu problemlere çözümler bulabilmek amacıyla karşılaştırmalı araştırmalar ile mevcut durum ortaya konmalıdır. Araştırmanın amacı, Kosova ve Türkiye 6. sınıf müzik öğretim programlarını amaçlar ve kazanımlar boyutuyla incelemektir. Kosova'da geçirilen 6 aylık süre zarfında yerinde incelemeler yapılarak araştırma için veriler toplanmıştır. Kosova ve Türkiye'den döküman analizi ile toplanan veriler temalar oluşturularak betimsel yöntem ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda Kosova ve Türkiye 6. sınıf müzik dersi öğretim programlarında amaçlar ve kazanımlar alanlarındaki benzerlik ve farklılıklar değerlendirilmiştir. Kosova 6. sınıf müzik öğretim programında, kazanımlar boyutuyla eksiklikler olduğu tespit edilmiştir. Kosova 6. sınıf müzik öğretim programında, “dinlenmesi önerilen müzikler” başlığı altındaki repertuar, Türkiye müzik öğretim programlarında yoktur.

Kaynakça

  • Albuz, A., & Demirci, B. (2018). 2006 İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programi İle 2018 İlkokul ve Ortaokul Müzik Dersi Öğretim Programinin Karşilaştirilmali Kuramsal Çerçeve Analizi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 86-95.
  • Albuz, A., & Demirel, S. (2019). 2009 Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programı İle 2018 Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programının Karşılaştırılmalı Kuramsal Çerçeve Analizi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(142), 146-156.
  • Asgerov, M. (2017). Türkiye ve Azerbaycan ilkokullarinda müzik derslerinde nota öğretiminin karşılaştırılması. Ağrı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bay, E., Koro, B., Volkan, O., Kervan, S., ve Yıldırım, S. (2017). Kosova. E. B. (Ed.) içinde, Türk Dünyası’nın eğitim sistemleri ve sorunları (s. 4-110). Ankara: Pegem.
  • BBC. (2008). Retrieved 9, 2022 from News: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/7249034.stm
  • Bostan, A. (2014). Kosova'da Yaşayan Türkçe Eğitim Kosova'da Yaşayan Türkçe Eğitim. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 179-180.
  • Crossley, M., & Watson, K. (2003). Comparative and International Research In Education. London and New York: Routledge.
  • Durmuşçelebi, M., & Koro, B. (2012). Xx. Yüzyilda Kosova’da Türkçe Öğretim Programlarinin Uygulanmasi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı(32), 137-154.
  • Ergül, H. F. (2009). Kosova’da Türkçe eğitim ve sınıf öğretmeni Yetiştirme ihtiyacı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(13), 39-51.
  • Ertürk, S. (1975). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe.
  • Eryılmaz, R., & Demir, N. (2020). Kosova’da yaşayan Türklerin ana dilde eğitiminde kullanılan 7. sınıf Türkçe ders kitabının biçim, içerik ve öğretim programına uygunluk açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 353-370.
  • Eskioğlu, I. (2007). Türkiye ile Kanada, Norveç, ABD, Avustralya ve Avusturya Yükseköğretim Sistemleri içinde Lisansüstü Müzik Eğitimi Programlarının Karşılaştırılması. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora tezi.Ankarahttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jspsayfasın danerişilmiştir.
  • Gün Duru, E., & Karakelle, S. (2013). Türkiye Avusturya Müzik Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. Journal of Turkish Studies, 8(3), 233-245. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4590.
  • Gün Duru, E., & Köse, H. S. (2012). Müzik öğretmenliği eğitiminde yapılanma modelleri (Türkiye, Avusturya, Finlandiya, Danimarka Ve Texas Örnekleri). Fine Arts, 7(3), 235-245 . Retrieved from
  • https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/19895/213060.
  • Kalyoncu, N. (2006). Türkiye ve Avrupa ülgerinde genel eğitim okullarına yönelik müzik öğretmeni yetiştirme. Müzik Sanatımız ve AB Süreci. Sevda Cenab AND müzik vakfı.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • King, E. (1979). Other Schools and Ours Comparative Studies For Today. London: Holt.
  • Kılbaş, M. (2007). Türkiye ile Avrupa Birliği Ülkelerinde Müzik Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması (Almanya, Avusturya ve Polonya Örneği). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Nebi, G., & Yöndem, S. (2011). Makedonya ve Türkiye İlköğretim Okulları 6, 7 ve 8. Sınıflarda Okutulan Müzik Ders Kitaplarındaki Eğitim Müziği Eserlerinin Karşılaştırmalı İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 97-111.
  • Ministria e Arsimit, Shkencës, Teknologjisë dhe Inovacionit. (2016, 2 15). From Ministria e Arsimit, Shkencës, Teknologjisë dhe Inovacionit: http://masht.rks-gov.net/uploads/2015/05/tabl-8-o.pdf.
  • Özdemir, S. (2021). Türkiye ve Güney Kore’deki müzik eğitimi yaklaşımlarının insani gelişme endeksi bağlamında incelenmesi ve değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Ünivesitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış doktora tezi.
  • Özgül, İ. (2021). Müzik dersi öğretim programının Avrupa yeterlilikler çerçevesi ve Türkiye yeterlilikler çerçevesi açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, DOI: 10.26466/opus. 962013.
  • Sönmez, V. (2015). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı.
  • Sülün, E. (2015). Türkiye, Almanya, Finlandiya, İngiltere ve Kanada Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sistemlerinin Karşılaştırılması. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış doktora tezi.
  • Tarman, S. (2016). Müzik eğitiminin temelleri. 2. Baskı, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Tatlı, S. (2010). Türkiye ve İngiltere İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar müzik dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Eskişehir: Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Topsakal, C., & Koro, B. (2007). Kosova'da yaşayan Türkçe eğitimi. İstanbul: Bay Yayınları.
  • Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Müzik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: M.E.B.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi, temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, N. (1994). Türkiye'deki ilk ve ortaokullarda müzik eğitimi ile Bulgaristan'daki ilk ve ortaokullarda müzik eğitiminin karşılaştırılarak incelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Zengin, M., & Topsakal, C. (2008). Kosova Eğitim Sistemi ve Türkiye Eğitim Sistemi ile Karşılaştırılması. Karadeniz Araştırmaları, 18, 107-126.

Examination of The 6th-grade music curricula in Kosovo and Turkey

Yıl 2022, Sayı: 30, 722 - 735, 21.10.2022
https://doi.org/10.29000/rumelide.1192664

Öz

Education in the Turkish language in Kosovo, which has historically passed through various stages, enables Turkish society to preserve its cultural elements. In addition, relations in education between this young country, which has a rich shared history, and the Republic of Turkey, are developing daily with protocols to support education in Turkish. In Kosovo, education in the Turkish language is essential for both Kosovo's education system and the Turkish World. Since Kosovo is a young country, there are problems with education, such as teachers, books and materials. These problems are among music education issues as in all other courses. The current situation should be revealed through comparative studies to find solutions to these problems. For this reason, this research aims to examine the 6th-grade music education programs of Kosovo and Turkey in terms of aims and achievements and to examine their similarities and differences. During the six months spent in Kosovo, on-site investigations were made, and data were collected for the research. The data collected through document analysis from Kosovo and Turkey were analyzed by the descriptive method by forming themes. As a result of the study, the similarities and differences in the areas of objectives and achievements in the 6th-grade music lesson curriculum of Kosovo and Turkey were evaluated. In addition, it has been determined that there are deficiencies in the Kosovo 6th grade music curriculum regarding achievements. In the Kosovo 6th grade music curriculum, the "recommended listening" data should be added to the repertoire and Türkiye music curriculum.

Kaynakça

  • Albuz, A., & Demirci, B. (2018). 2006 İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programi İle 2018 İlkokul ve Ortaokul Müzik Dersi Öğretim Programinin Karşilaştirilmali Kuramsal Çerçeve Analizi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 86-95.
  • Albuz, A., & Demirel, S. (2019). 2009 Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programı İle 2018 Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programının Karşılaştırılmalı Kuramsal Çerçeve Analizi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(142), 146-156.
  • Asgerov, M. (2017). Türkiye ve Azerbaycan ilkokullarinda müzik derslerinde nota öğretiminin karşılaştırılması. Ağrı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bay, E., Koro, B., Volkan, O., Kervan, S., ve Yıldırım, S. (2017). Kosova. E. B. (Ed.) içinde, Türk Dünyası’nın eğitim sistemleri ve sorunları (s. 4-110). Ankara: Pegem.
  • BBC. (2008). Retrieved 9, 2022 from News: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/7249034.stm
  • Bostan, A. (2014). Kosova'da Yaşayan Türkçe Eğitim Kosova'da Yaşayan Türkçe Eğitim. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 179-180.
  • Crossley, M., & Watson, K. (2003). Comparative and International Research In Education. London and New York: Routledge.
  • Durmuşçelebi, M., & Koro, B. (2012). Xx. Yüzyilda Kosova’da Türkçe Öğretim Programlarinin Uygulanmasi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı(32), 137-154.
  • Ergül, H. F. (2009). Kosova’da Türkçe eğitim ve sınıf öğretmeni Yetiştirme ihtiyacı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(13), 39-51.
  • Ertürk, S. (1975). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe.
  • Eryılmaz, R., & Demir, N. (2020). Kosova’da yaşayan Türklerin ana dilde eğitiminde kullanılan 7. sınıf Türkçe ders kitabının biçim, içerik ve öğretim programına uygunluk açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 353-370.
  • Eskioğlu, I. (2007). Türkiye ile Kanada, Norveç, ABD, Avustralya ve Avusturya Yükseköğretim Sistemleri içinde Lisansüstü Müzik Eğitimi Programlarının Karşılaştırılması. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora tezi.Ankarahttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jspsayfasın danerişilmiştir.
  • Gün Duru, E., & Karakelle, S. (2013). Türkiye Avusturya Müzik Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. Journal of Turkish Studies, 8(3), 233-245. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4590.
  • Gün Duru, E., & Köse, H. S. (2012). Müzik öğretmenliği eğitiminde yapılanma modelleri (Türkiye, Avusturya, Finlandiya, Danimarka Ve Texas Örnekleri). Fine Arts, 7(3), 235-245 . Retrieved from
  • https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/19895/213060.
  • Kalyoncu, N. (2006). Türkiye ve Avrupa ülgerinde genel eğitim okullarına yönelik müzik öğretmeni yetiştirme. Müzik Sanatımız ve AB Süreci. Sevda Cenab AND müzik vakfı.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • King, E. (1979). Other Schools and Ours Comparative Studies For Today. London: Holt.
  • Kılbaş, M. (2007). Türkiye ile Avrupa Birliği Ülkelerinde Müzik Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması (Almanya, Avusturya ve Polonya Örneği). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Nebi, G., & Yöndem, S. (2011). Makedonya ve Türkiye İlköğretim Okulları 6, 7 ve 8. Sınıflarda Okutulan Müzik Ders Kitaplarındaki Eğitim Müziği Eserlerinin Karşılaştırmalı İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 97-111.
  • Ministria e Arsimit, Shkencës, Teknologjisë dhe Inovacionit. (2016, 2 15). From Ministria e Arsimit, Shkencës, Teknologjisë dhe Inovacionit: http://masht.rks-gov.net/uploads/2015/05/tabl-8-o.pdf.
  • Özdemir, S. (2021). Türkiye ve Güney Kore’deki müzik eğitimi yaklaşımlarının insani gelişme endeksi bağlamında incelenmesi ve değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Ünivesitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış doktora tezi.
  • Özgül, İ. (2021). Müzik dersi öğretim programının Avrupa yeterlilikler çerçevesi ve Türkiye yeterlilikler çerçevesi açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, DOI: 10.26466/opus. 962013.
  • Sönmez, V. (2015). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı.
  • Sülün, E. (2015). Türkiye, Almanya, Finlandiya, İngiltere ve Kanada Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sistemlerinin Karşılaştırılması. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış doktora tezi.
  • Tarman, S. (2016). Müzik eğitiminin temelleri. 2. Baskı, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Tatlı, S. (2010). Türkiye ve İngiltere İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar müzik dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Eskişehir: Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Topsakal, C., & Koro, B. (2007). Kosova'da yaşayan Türkçe eğitimi. İstanbul: Bay Yayınları.
  • Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Müzik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: M.E.B.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi, temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, N. (1994). Türkiye'deki ilk ve ortaokullarda müzik eğitimi ile Bulgaristan'daki ilk ve ortaokullarda müzik eğitiminin karşılaştırılarak incelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Zengin, M., & Topsakal, C. (2008). Kosova Eğitim Sistemi ve Türkiye Eğitim Sistemi ile Karşılaştırılması. Karadeniz Araştırmaları, 18, 107-126.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Serkan Demirel 0000-0003-3459-2836

Barış Karaelma Bu kişi benim 0000-0001-9780-3608

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Demirel, S., & Karaelma, B. (2022). Kosova ve Türkiye 6. sınıf müzik öğretim programlarının incelenmesi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(30), 722-735. https://doi.org/10.29000/rumelide.1192664