Orientalism is one of the most popular topics in Islamic sciences, especially in the field of ḥadīth. Although the views of orientalists have started to be mentioned recently, it is seen that they have in fact influenced Islamic sciences indirectly or directly for a long time. The reason for the increase in the influence of orientalism in the field of ḥadīth is mainly the authors such as Goldziher, Juynboll and Schacht who have heavy critics about ḥadīths and become popular among both orientalists and Muslim world. One of the first people to follow orientalism studies in the field of ḥadīth from the Islamic world must have been Muhammad Mustafa al-A‘zamî. A‘zamî studied the works of both Goldziher and Schacht, especially in the field of ḥadīth, and tried to comment on them and refute their theories. A‘zamî’s opinions are important that they are used in most books by Turkish academicians. Although the number of studies related to orientalism in the field of ḥadīth in the Turkish academy seems to be low, in fact there have been very high-quality articles and books. However, we can say that there has not been enough work in the field due to various reasons, as the language problem. In this study, firstly, a short presentation about orientalism will be given. A‘zamî's views in this field will be mentioned after this part. His opinions on orientalists, especially Schacht, and his criticisms and the methods he followed in his work will be tried to be shown. Then, brief summaries of all books we could find directly on ḥadīth and orientalism in Turkish academy will be presented. On this part a general view can be obtained about the perspective of the Turkish academy on orientalists and A‘zamî’s effects on the field.
Oryantalizm, İslami ilimlerde, özellikle hadis alanında en popüler konulardan biridir. Şarkiyatçıların görüşlerinden son zamanlarda söz edilmeye başlansa da, aslında İslami ilimleri dolaylı veya dolaysız olarak uzun süredir etkiledikleri görülmektedir. Şarkiyatçılığın hadis sahasındaki etkisinin artmasının ana sebeplerinden birisi, Goldziher, Juynboll ve Schacht gibi hadisler hakkında ağır eleştirilerde bulunan oryantalistlerin hem oryantalistler hem de İslam dünyasında popüler hale gelmesidir. Hadis sahasındaki oryantalizm çalışmalarını İslam dünyasından ilk takip edenlerden birisi Muhammed Mustafa el-A‘zamî’dir. A‘zamî hem Goldziher'in hem de Schacht'ın özellikle hadis sahasındaki eserlerini incelemiş, bunları yorumlamaya ve teorilerini çürütmeye çalışmıştır. A‘zamî'nin görüşleri, Türk akademisyenler tarafından çoğu kitapta kullanılmış olması bakımından önemlidir. Türk akademisinde hadis alanında oryantalizm ile ilgili çalışmaların sayısı az gibi görünse de aslında çok kaliteli makaleler ve kitaplar ortaya çıkmıştır. Ancak dil sorunu gibi çeşitli sebeplerden dolayı alanda yeterince çalışma yapılmadığını söyleyebiliriz. Bu çalışmada öncelikle oryantalizm hakkında kısa bir sunum yapılacaktır. Bu kısımdan sonra A‘zamî 'nin alandaki görüşlerine değinilecektir. Başta Schacht olmak üzere şarkiyatçılar hakkındaki görüşleri, eleştirileri ve eserlerinde izlediği yöntemler gösterilmeye çalışılacaktır. Daha sonra Türk akademisinde doğrudan hadis ve oryantalizm üzerine bulabildiğimiz tüm kitapların kısa özetleri sunulacaktır. Bu kısımda Türk akademisinin şarkiyatçılara bakış açısı ve A‘zamî 'nin sahaya etkileri hakkında genel bir fikir edinilebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |