Amaç: Bu çalışma, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerinin afet konusundaki bilgi tutum ve davranışlarını değerlendirmek amacıyla gerçekleştirildi.
Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tanımlayıcı nitelikte olan bu çalışmaya Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nde öğrenim gören 507 öğrenci (327 kadın, 180 erkek) dâhil edildi. Sosyodemografik özellikler, afet konusunda bazı bilgiler ve Genel Afet Hazırlık İnanç Ölçeği (GAHİÖ) "Google forms" aracı ile sorgulandı.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerden %42,8’inin afet yaşadığı ve en sık yaşadıkları afet türünün %51,1 oranı ile deprem olduğu görüldü. Öğrencilerin %59,6’sının ikamet ettikleri yerin afet riski hakkında bilgi sahibi olduğu, %44,6’sının afetler konusunda eğitim aldığı ve %71,8’inin daha önce bir afet tatbikatına katıldığı tespit edildi. Öğrencilerin GAHİÖ puan ortanca değeri 113 (78-148) olarak tespit edildi. Öğrencilerin GAHİÖ puanları; kadın öğrencilerin erkeklere göre (p<0,001), herhangi bir afetle karşılaşan öğrencilerin karşılaşmayanlara göre (p=0,002), yaşanılan yerin afet riski hakkında bilgi sahibi olan öğrencilerin olmayanlara göre (p<0,001), afet ile ilgili eğitim alan öğrencilerin almayanlara göre (p=0,001), daha önce bir afet tatbikatına katılan öğrencilerin katılmayanlara göre anlamlı olarak daha yüksek (p<0,001) olduğu tespit edildi.
Sonuç: Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerinin afet ile ilgili bilgi tutum ve davranışları ortalamanın üzerinde olduğu tespit edildi. Bununla birlikte afet bilgisi ve eğitiminin afetlere karşı hazırlıklı olma inancında önemli ve etkili olduğu görülmektedir.
Aim: This study was carried out to evaluate the knowledge, attitudes and behaviors of the Physiotherapy and Rehabilitation students on disaster.
Material and Methods: This cross-sectional descriptive study included 507 students (327 females, 180 males) studying in the Department of Physiotherapy and Rehabilitation. The participants' sociodemographic characteristics, some information on disaster and General Disaster Preparedness Belief Scale (GDPBS) were questioned using the “Google forms” tool.
Results: It was seen that 42.80% of the students participating in the study experienced a disaster and the most common type of disaster they experienced was earthquake with a rate of 51.10%. It was determined that 59.60% of the students knew the disaster risk of their place of residence, 44.60% had received training on disasters, and 71.80% had participated in a disaster drill before. The students' median GDPBS score was determined as 113 (78-148). The students' GDPBS score; female students compared to males (p<0.001), the students who faced a disaster compared to those who did not (p=0.002), the students who had knowledge about the disaster risk of the place they lived compared to those who did not (p<0.001), the students who received disaster-related education compared to those who did not (p=0.001), the students who participated in a disaster drill before were significantly higher (p<0.001) than those who did not.
Conclusion: It was determined that the knowledge, attitudes and behaviors of the students of the Physiotherapy and Rehabilitation Department were above the average. However, it is seen that disaster knowledge and education are important and effective in the belief of being prepared for disasters.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3 |