Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 6, 69 - 84, 20.08.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim fizik dersi öğretim programı (9,10, 11 ve 12. Sınıflar) kazanımlarını yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analiz etmektir. Ortaöğretim fizik dersi öğretim programı 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren uygulamaya geçirilmiş olup, 9.sınıfta 6 ünite, 10 .sınıfta 4 ünite, 11.sınıfta 2 ünite ve 12.sınıfta 5 ünite almaktadır. 9. sınıf öğretim programında 44 kazanım, 10. sınıf öğretim programında 39 kazanım, 11. sınıf öğretim programında 62 kazanım, 12.sınıf öğretim programında 68 kazanım olmak üzere, toplamda 213 kazanım  yer almaktadır. Kazanımlar doküman analizi yapılarak incelenmiştir. Bu kazanımlar, bilgi boyutu (olgular bilgisi, kavramlar bilgisi, işlemler bilgisi ve bilişötesi bilgi)  ve bilişsel süreç boyutu (hatırlama, anlama, uygulama, analiz, değerlendirme ve oluşturma) olmak üzere iki boyuttan oluşan yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • ALACAPINAR, F. G., EKTEM, I. S. 2018. "Öğretmenlerin Yazılı Sorularının Bloom Taksonomisine Uygunluğu", International Congress on Science and Education 2018 (ICSE2018) Abstract Proceedings (Uluslaraarası Bilim ve Eğitim Kongresi 2018 (UBEK2018) Özetler Kitabı) (p. 63). Anı Yayıncılık. http://ubek-icse.com/Ubek_Abstract_Proceedings/UBEK2018_March_Proceedings.pdf (27.06.2018) AMER, A. 2006. "Reflections on Bloom's Revised Taaxonomy", Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 213-230. ANDERSON, L. W., KRATHWOHL, D. R. 2001. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman. ANGELL, C., GUTTERSRUD, Ø., HENRIKSEN, E. K., ISNES, A. 2004. "Physics: Frightful, but Fun. Pupils' and Teachers' Views of Physics and Physics Teaching", Science Education, 88(5), 683-706. ANIL, Ö., BATDI, V.2018. "Artılışmış Gerçeklik Destekli Başarı Testi: Optik Ünitesi", International Congress on Science and Education 2018 (ICSE2018) Abstract Proceedings (Uluslararası Bilim ve Eğitim Kongresi 2018 (UBEK2018) Özet Kitabı) (p. 261). Anı Yayıncılık. http://ubek-icse.com/Ubek_Abstract_Proceedings/UBEK2018_March_Proceedings.pdf (27.06.2018)
  • AYVACI, H. Ş., YAMAK, S. 2017. "2017 YGS ve LYS-2 Fizik sorularının Bloom Taksonomisi ve B12 Öğretim Programında Yer alan Kazanımlar Açısından Değerlendirilmesi", UFEK2017 Özetler Kitabı, (p. 13). http://ufek.gazi.edu.tr/docs/UFEK2017_Ozetler/files/basic-html/page25.html (27.06.2018) AYVACI, H., BEBEK, G. 2018. "Fizik Öğretimi Sürecinde Yaşanan Sorunların Değerlendirilmesine Yönelik Bir Çalışma", Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 125-134. BIGGS, J., COLLINS, K. F. 1982. Evaluating the Quality of Learning: The SOLO Taxonomy (Structure of the Observed Learning Outcome). New York: Elsevier Inc. CANGÜVEN, H. D., ÖZ, O., BINZET, G., AVCI, G. 2017. "Milli Eğitim Bakanlığı 2017 Fen Bilimleri Taslak Programının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi", IJOEEC (International Journal Of Eurasian Education And Culture), 2, 62-80. COLEMAN, V. 2017. "On the Reliability of Applying Educational Taxonomies", Research Matters, 24, 30-37. ÇEPNİ, S., & ÇİL, E. 2012. Fen ve Teknoloji Programı İlköğretim I. ve 2. Kademe Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi. DICKIE, L. 1994. Approach to Learning and Assessment in Physics. Quebec, Canada: College Joh Abbott. ERINOSHO, S. Y. 2013. "How Do Students Perceive the Difficulty of Physics in Secondary School? An Exploratory Study in Nigeria", International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE), 3(3), 1510-1515. GAGNE, R. M. 1984. "Learning Outcomes and Their Effects: Useful Categories of Human Performance", American Phychologist, 39(4), 377-385. GEELAN, D. R. 1997. "Weaving Narrative Nets to Capture School Science Classrooms", Reserach in Science Education, 27(4), 553-563. HIDI, S., HARACKIEWICZ, J. M. 2000. "Motivating the Academically Unmotivated: A Critical Issue for the 21st Century", Review of Educational Research, 70(2), 151-179. KIOURI, C., SKOUMIOS, M. 2017. "Dimensions of Scientific Literacy in Greek Upper Secondary Education Physics Curricula", Journal of Education & Social Policy, 4(4), 116-125. KOTLUK, N., YAYLA, A. 2016. "Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Modern Fizik Başarı Testinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması", YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), XIII(1), 213-231. KRATHWOHL, D. 2002. "A Revision of Bloom's Toxonomy: An Overview", Theory into practice, 41(4), 2-218. LEDERMAN, N. G. 1999. "Teachers’ Understanding of the Nature of Science and Classroom Practice: Factors that Facilitate or Impede the Relationship", Journal of Resarch in Science Teaching, 36(8), 916-929. MARZANO, R. J., KENDALL, J. S. 2006. The New Taxonomy of Educational Objectives. Thousand Oaks, CA: Corwin press. MEB. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı , Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ortaöğretim Fizik Dersi (9, 10, 11 ve12. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=351 (03.05.2018) ORLEANS, A. V. 2007. "The Condition of Secondary School Physics Education in the Philippines: Recent Developments and Remaining Challenges for Substantive Improvements", The Australian Educational Researcher, 34(1), 33-54. ORNEK, F., ROBINSON, W. R., HAUGAN, M. P. 2008. "What Makes Physics Difficult?" International Journal of Environmental & Science Education, 3(1), 30-34. POLAT, M., & SARITAŞ, D. 2017. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Üst Düzey Bilişsel Beceri Gerektiren Bazı Kazanımlara Yönelik Değerlendirmeleri; Kazanımların Ders Kitabında Verilme Şekli ve Karşılanma Düzeyi", Turkish Studies-International Periodical for the Languages and History of Turkish or Turkic, 12(33), 361-378. PORTER, A. C., & SMITHSON, J. L. 2001. Defining, Developing and Using Curriculum Indicators. CPRE Research Reports. SERWAY, R., BEICHNER, R. 2002. (Editor: Çolakoğlu, K.) Fen ve Mühendislik için Fizik-1 (Beşinci Baskıdan Çeviri). Ankara: Palme Yayıncılık. SONTAY, G., KARAMUSTAFAOĞLU, S. 2017. "5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi "Yer Kabuğunun Gizemi" Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme", Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86. SUPRAPTO, K. A., BUDI, A. S. 2018. "The Analysis of Scientific Approach on Student Physics Learning Outcomes", Proceedings of International Conference on Technology and Social Science 2018. TANIK, N., & SARAÇAOĞLU, S. 2011. "Fen ve Teknoloji Dersi Yazılı sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne Göre İncelenmesi", TUBAV Bilim Dergisi, 4(4), 235-246. YAYLA, K., & YAYLA, T. 2018. "2017 Fizik Öğretim Programının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi", Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(1), 89-94. YILDIRIM, A., & ŞİMŞEK, H. 2018. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/77105/51318/dok%C3%BCman_analizi-pdf.ppt (02.05.2018) YILMAZ, A., GÜLGÜN, C., ÇAĞLAR, A. 2017. "7. Sınıf Öğrencilerine “Kuvvet ve Enerji” Ünitesinin STEM Uygulamaları ile Öğretimi: Paraşüt, Su Jeti, Mancınık, Akıllı Perde ve Hidrolik İş Makinası (Kepçe) Yapalım Etkinliği", Journal of Current Researchers on Educational Studies (JoCuRES), 7(1), 97-116. ZORLUOĞLU, S. L., GÜVEN, Ç., KORKMAZ, Z. S. 2017. "Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analiz Örneği: 2017 Taslak Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı", Mediterranean Journal of Humanities, VII(2), 467-479.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Canel Eke

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Eke, C. (2018). Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. Sosyal Araştırmalar Ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(6), 69-84.
AMA Eke C. Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. SADAB. Ağustos 2018;4(6):69-84.
Chicago Eke, Canel. “Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi”. Sosyal Araştırmalar Ve Davranış Bilimleri Dergisi 4, sy. 6 (Ağustos 2018): 69-84.
EndNote Eke C (01 Ağustos 2018) Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi 4 6 69–84.
IEEE C. Eke, “Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi”, SADAB, c. 4, sy. 6, ss. 69–84, 2018.
ISNAD Eke, Canel. “Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi”. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi 4/6 (Ağustos 2018), 69-84.
JAMA Eke C. Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. SADAB. 2018;4:69–84.
MLA Eke, Canel. “Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi”. Sosyal Araştırmalar Ve Davranış Bilimleri Dergisi, c. 4, sy. 6, 2018, ss. 69-84.
Vancouver Eke C. Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. SADAB. 2018;4(6):69-84.