Consultation is an important application in emergency care patient management. In this process, the emergency service is invited to find a contribution in the management of the doctor's patient from another specialty. The consultant physician is present in the interventions that come and evaluate the emergency service, record the proposals in the emergency room patient file, which is allocated to him / her and his / her field of expertise required by the patient's situation.
In this study, it is aimed to shorten the duration of consultation stay, to shorten the duration of consultation stay, to decrease the patient waiting time and to decrease the emergency service crowd by sending a "Scheduled Short Message (SMS)" to the relevant physicians and administrators in the consultations of emergency patients, accelerating the decision to stay in multi-disciplinary cases, preventing the negative events that may occur between the patient and the healthcare personnel, and increasing the patient and employee satisfaction.
The study was compared before and after the SMS of the consultant physician's intervention start time during the consultation services of Dışkapı Yıldırım Beyazıt Education and Research Hospital Emergency Service of Health Sciences University between 01.01.2017-30.08.2017. The study was a retrospective descriptive study and the data were analyzed in Microsoft Excel program. The graduated SMS system is started in "0" minutes with the emergency information consultation request made by the Hospital Information Management System and the SMS prepared in standard formats to the specialist doctor, the clinical administrative responsible doctor and the assistant chief physician responsible for the Emergency Service respectively at 20, 30, 50 minutes in congestion delays information and reminder message is sent.
As a result of the study, it was determined that the cost of urgent consultation intervention decreased to 64 min, the consultation system improved by 49% and the rate of patient satisfaction increased by 3% with low cost and simple current technology application.
Konsültasyon acil serviste hasta yönetiminde önemli bir uygulamadır. Bu süreçte başka uzmanlık alanından doktor hastanın yönetiminde katkıda bulanmak amacıyla acil servise davet edilmektedir. Konsültan hekim acil servise gelip değerlendirmesini yaparak, önerilerini acil servis hasta dosyasında kendisine ayrılan bölüme kaydeder ve hastanın durumunun gerektirdiği kendi uzmanlık alanını ilgilendiren girişimlerde bulunur.
Bu çalışma ile acil servise hastalarının konsültasyonlarında, ilgili hekim ve idari sorumlularına “Kademeli Kısa Mesaj (SMS)” gönderilerek, konsültasyon müdahale başlama süresinin ortalama 20 dakikayı geçmemesi sağlanarak, müşahede kalış sürelerinin kısaltılması, hasta bekleme sürelerinin kısaltılarak acil servis kalabalığının azaltılması, yatış endikasyonu olan multi-problemli vakaların yatış kararının hızlandırılması, hasta- sağlık çalışanları arasında yaşanabilecek olumsuz olayları önlenmesi ile hasta ve çalışan memnuniyetinin arttırılması amaçlanmıştır.
Çalışma 01.01.2017-30.08.2017 tarihlerinde Sağlık Bilimleri Üniversitesi Dışkapı Yıldırım Beyazıt Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Servis konsültasyon hizmetlerinde, konsültan hekimin hastaya müdahale başlama süresinin SMS öncesi ve sonrası karşılaştırılmıştır. Çalışma geriye dönük tanımlayıcı bir araştırma olup, veriler Microsoft Excel programında analiz edilmiştir. Kademeli SMS sistemi, Acil Servis konsültasyon isteminin Hastane Bilgi Yönetim Sisteminden yapılması ile “0” dakikada başlamakta, konüsltasyon gecikmelerinde “20””30””50”dakikalarda sırasıyla uzman doktora, klinik idari sorumlu doktoruna, Acil Servis Sorumlu Başhekim Yardımcısına standart formatlarda hazırlanan SMS bilgilendirme ve hatırlatma mesajı gönderilerek uygulanmaktadır.
Çalışma sonucunda, maliyeti az ve basit güncel teknoloji uygulaması kullanılarak acil konsültasyon müdahale süresinin 64 dk’ya düştüğü, konsültasyon sisteminde %49’luk iyileşme sağlandığı ve hasta memnuniyet oranında %3’ lük bir artışın olduğu tespit edilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 4 |