Purpose: The research was conducted on senior nursing students taking mental health and disease nursing courses to individuals with physical illnesses in the inpatient services of a public hospital. It was carried out to reveal their experiences during clinical practice regarding the psychosocial care provided.
Method: A descriptive phenomenological approach was used in the research conducted in qualitative design. The research population consisted of 36 students who took mental health and disease nursing courses at a foundation university in Istanbul and carried out their clinical practice in the inpatient services of a training and research hospital, and the sample consisted of 17 volunteer students. Research data was collected with sociodemographic data and semi-structured questions prepared in line with expert opinion in focus group interviews. The interviews were conducted online by the researchers in 2 sessions. Content analysis was used to evaluate the data. The analysis of the data was carried out with the level coding system. In level coding; Open coding (first level), selective coding (second level), themes (3rd level) were used.
Findings: In the research, "Psychosocial Care", "Barriers in Psychosocial Care", "Student Self Four main themes were determined: "Evaluations" and "Recommendations in Psychosocial Care". Themes have sub-themes within themselves.
Result: It was determined that the students defined psychosocial care within the scope of holistic care, and they thought that psychosocial care could not be provided in clinics due to nurses' attitudes towards psychosocial care and working conditions. During their clinical practice, students learn to handle the patient from all aspects and improve their communication skills. He stated that they thought that awareness should be raised about psychosocial care and consultation- liaison psychiatric nursing both in vocational training and post-graduate education. Integrating psychosocial care into the curriculum during nursing education is important in holistically handling patients in the process of physical illness and increasing the quality of care. Therefore, there is a need for studies with high evidence value that investigate psychosocial care and learning strategies in nursing education.
Amaç: Araştırma ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi alan son sınıf hemşirelik öğrencilerinin, bir devlet hastanesindeki genel hasta servislerinde fiziksel hastalığı olan bireylere verilen psikososyal bakım ile ilgili klinik uygulamaları sırasındaki deneyimlerinin ortaya konulması amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Nitel tasarımda gerçekleşen araştırmada betimleyici fenomenolojik yaklaşım kullanılmıştır. Araştırma evrenini, İstanbul’da bir vakıf üniversitesinde ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi alan ve klinik uygulamasını bir eğitim araştırma hastanesindeki genel hasta servislerinde gerçekleştiren 36 öğrenci, örneklemini ise gönüllü 17 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri, sosyodemografik veriler ve odak grup görüşmelerinde uzman görüşü doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış sorular ile toplanmıştır. Görüşmeler araştırmacılar tarafından 2 oturumda çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi seviye kodlama sistemi ile gerçekleştirilmiştir. Seviye kodlamada; açık kodlama (birinci düzey), seçici kodlama (ikinci düzey), temalar (3.düzey) kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada “Psikososyal Bakım”, “Psikososyal Bakımda Engeller”, “Öğrenci Öz Değerlendirmeleri” ve “Psikososyal Bakımda Öneriler” olmak üzere 4 ana tema belirlenmiştir. Temaların kendi içlerinde alt temaları bulunmaktadır.
Sonuç: Öğrencilerin psikososyal bakımı bütüncül bakım kapsamında tanımladığı, kliniklerde hemşirelerin psikososyal bakıma ilişkin tutumları ve çalışma koşulları nedeniyle psikososyal bakımın verilemediğini düşündükleri belirlenmiştir. Öğrenciler klinik uygulamaları sırasında hastayı tüm boyutları ile ele almayı öğrendiklerini, iletişim becerilerini geliştirdiklerini, hem mesleki eğitimde hem de mezuniyet sonrası eğitimde psikososyal bakım ve konsültasyon liyezon psikiyatri hemşireliği konusunda farkındalık oluşturulması gerektiğini düşündüklerini ifade etmiştir. Hemşirelik eğitimi sırasında psikososyal bakımın müfredata entegre edilmesi, fiziksel hastalık sürecindeki hastaların bütüncül ele alınmasında ve bakım kalitesinin artmasında önem taşımaktadır. Bu nedenle hemşirelik eğitiminde psikososyal bakım ve öğrenim stratejilerinin araştırıldığı kanıt değeri yüksek çalışmalara ihtiyaç bulunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: holistic nursing, nursing student, students experiences.
.
.
.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |