Discussions on the acceptance of school administration as a field of expertise and its
professionalization continue. With the Teaching Profession Law, school administration was
expected to become a profession, but such a regulation was not made with the law. What could be
the obstacle for school administration to become a profession of specialization in terms of social,
political, bureaucratic and educational aspects? Do the roles and responsibilities, and the authority
and rights of the school administrator, prevent it from specializing? How do the competencies of
school administrators affect specialization and professionalization? What is the role, effect and
position of higher education in the professionalization of school administration? In this paper, the
history of school administration in Turkey is examined in terms of its effects on the acceptance of
school administration as a field of expertise.
school adminisration headteachership management leadership school administrator
Okul yöneticiliğinin bir uzmanlık alanı olarak kabul edilmesi ve meslekleşmesi tartışmaları devam etmektedir. Öğretmenlik Meslek Kanunu ile okul yöneticiliğinin de meslekleşmesi
bekleniyordu ancak söz konusu kanunla böyle bir düzenleme yapılmadı. Okul yöneticiliğinin sosyal, politik, bürokatik ve eğitsel açıdan, bir uzmanlık mesleği olmasının önündeki engel ne
olabilir? Okul yöneticiliğinin üstlendiği rol ve sorumlukluklar ile yetki ve hakları, uzmanlaşmasını engellemekte midir? Okul yöneticilerinin yetkinlikleri, uzmanlaşma ve meslekleşmeyi nasıl
etkilemektedir? Okul yöneticiliğinin meslekleşmesinde yükseköğretimin rolü, etkisi ve payı nedir? Bu makalede Türkiye’de okul yöneticiliğinin tarihi, okul yöneticiliğinin bir uzmanlık alanı olarak Kabul edilmesine etkileri bakımından incelenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1 |