Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik İntörn Öğrencilerinin Hemşirelik Sürecini Uygulama Sırasında Yaşadıkları Sorunların Belirlenmesi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 92 - 106, 01.08.2021

Öz

Giriş: Hemşirelik bakımında hemşirelik sürecinin kullanılması için gerekli bilgi ve becerilerin hemşirelik eğitiminde kazanılması beklenmektedir. Hemşirelik eğitiminin son yılında yer alan intörnlük programında öğrencinin bireyi holistik bakış açısı ile değerlendirip gereksinim duyduğu bakımı hemşirelik sürecini kullanarak vermesi beklenmektedir.
Amaç: Çalışma hemşirelik intörn öğrencilerinin hemşirelik sürecini uygulama sırasında yaşadıkları sorunların belirlenmesi amacı ile gerçekleştirilen tanımlayıcı bir çalışmadır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesi hemşirelik bölümünde öğrenimlerine devam etmekte olan 65 intörn öğrenci örneklemi ise çalışmaya katılmayı kabul eden 55 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasına araştırmacılar tarafından oluşturulan ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Hemşirelik Sürecinin Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar Formu’ kullanılmıştır. Öğrencilerin tanıtıcı bilgilerine yönelik veriler Sosyal Bilimler İçin İstatistik Programı 21.0 programında yüzde, frekans, ortalama ve standart sapma kullanılarak analiz edilmiştir. Hemşirelik sürecinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar formuna verilen yanıtlar ise kendi içinde kodlama yöntemi ile kategorize edilerek başlıklar altında toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin hemşirelik sürecinin en çok hemşirelik tanısını belirleme aşamasında sorun yaşadıkları görüldü. Öğrencilerin veri toplama aşamasında iletişim ve hasta dosyalarına erişimde; hemşirelik tanısı aşamasında hemşirelik etiyolojisini belirleme ve verileri yorumlamada; planlama aşamasında öncelikleri belirlemede ve bireye özgü girişim yazmada; uygulama aşamasında zaman sıkıntısı malzeme yetersizlikleri konusunda; değerlendirme aşamasında zaman yetersizliği ve değerlendirme kriterlerini bilme konusunda sorun yaşadıkları görülmüştür.
Sonuç ve Öneriler: Sonuç olarak öğrencilerin en sıklıkla hemşirelik tanısını belirleme aşamasına ilişkin sorun bildirmekle birlikte hemşirelik sürecinin uygulanmasının her aşamasında farklı sorunlarla karşılaştıkları görüldü. Bu doğrultuda eğitim hayatları boyunca öğrencilere hemşirelik süreci uygulama konusunda rehberlik yapılması ve geribildirimlerin verilmesi önerilebilir.

Kaynakça

  • Referans1 Altun, İ. (1998). Doğru Hemşirelik Tanılamasında Eğitimin Etkinliği. (Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Referans2 Andsoy, I.I., Güngör, T., Dikmen, Y. ve BagheriNabel, E. (2013). Hemşirelerin Bakım Planını Kullanırken Yaşadıkları Güçlükler. Journal of Contemporary Medicine, 3(2): 88-94.
  • Referans3 Birol, L. (2011) Hemşirelik Süreci: Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım, 10. baskı. Dumat Ofset Matbaacılık Ltd. Şti. İzmir.
  • Referans4 Çakar, S. (2019). Klinik Hemşirelerinin Hemşirelik Süreci Kullanımı İle İlgili Sorunların Belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Referans5 Çakmakçı, A. ve Vatan, F. (2003). Manisa il merkezinde görev yapan yönetici hemşirelerin çalışma alanlarında yaşadıkları sorunlar, Modern Hastane Yönetimi Dergisi, 7(2):51-55.
  • Referans6 Dinç L. (2010). Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi,74–82
  • Referans7 Dikmen, Y., Ak,B. Ve Yorgun, S. (2015) Teorikten Pratiğe: Bilgisayar Destekli Hemşirelik Süreci Uygulaması, J Hum Rhythm, 1(4):162-167.
  • Referans8 Fesci, H., Doğan, N. ve Pınar, G. (2008). İç hastalıkları kliniklerinde çalışan hemşirelerin hasta bakımında karşılaştıkları güçlükler ve çözüm önerilerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(3):40-50.
  • Referans9 Gök-Özer, F. ve Kuzu, N. (2006) Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve Nanda tanılarını kullanma durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 22(1), 69–80.
  • Referans10 Güner, P. ve Terakye, G. (2000). Hemşirelik Yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(1): 9-15.
  • Referans11 Karadağ, S. ve Taşçı, S. (2005) Kayseri devlet hastanesinde çalışan hemşirelerin verdiği hemşirelik bakımı ve bakımı etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri Dergisi, 14:13-21.
  • Referans12 Kaya N. (2019).Hemşirelik süreci, Aşti Atabek T, Karadağ A (Ed), Hemşirelik Esasları Kitabı.
  • Referans13 Keski, Ç. ve Karadağ, A. (2010). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Süreci Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 1:41-52.
  • Referans14 Orkun, N. ve Yücel, Ş.Ç. (2017). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin rahatta (konforda) Bozulma hemşirelik tanısını kullanma durumları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4 (3):162-170.
  • Referans15 Potter, P. ve Perry, A.G. (2005). Fundamentals of Nursing. 4th ed. St Louis: Mosby Yea rBook Inc., 60-72, 265-279.
  • Referans16 Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Kelleci, M. ve Avcı, D. (2012). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İnternlik Programına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi, DEUHYO, 5 (1): 16-22.
  • Referans17 Şendir, M., Acaroğlu, R. ve Aktaş, A. (2009). Hemşirelik Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Sürecine İlişkin Bilgi ve Görüşleri. İ.ÜF.N. Hem, Derg, 17(3):166-173.
  • Referans 18 Yılmaz, N. (2000). Hemşirelerin Hemşirelik Sürecine İlişkin Bilgi Ve Görüşlerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Referans19 Zaybak, A., İsmailoğlu, E.G. ve Özdemir, H. (2016) Hemşirelerin hemşirelik süreci uygulamasında yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(4):269-277.
Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 92 - 106, 01.08.2021

Öz

Introduction: It is expected for the knowledge and skills necessary for usage of the nursing process in nursing care to be gained during nursing training. In the internship program that is found in the last year of

nursing training, the student is expected to assess the individual with a holistic point of view and provide them with the care they need by using the nursing process.
Aim: This is a descriptive study carried out for determining the problems experienced by intern nursing students during the practice of nursing process.
Materials and Methods: The population of the study consisted of 65 intern students who were continuing their education at the department of nursing at a state university, while the sample consisted of 55 students who agreed to participate in the study. The data were collected by using a “Personal Information Form” and a “Form on Problems Encountered during the Practice of the Nursing Process”. The data on the descriptive information of the students were analyzed in the statistical Package for the Social Sciences 21.0 software by using percentage, frequency, mean and standard deviation values. The responses given to the form on problems encountered during the practice of the nursing process are categorized within each other by coding and gathered under titles.
Results: It was seen that the students experienced problems the most at the stage of determining nursing diagnosis. It was seen that the students experienced problems in communication and accessing patient files at the stage of data collection, determining nursing etiology and interpreting data at the stage of nursing diagnosis, determining priorities and issuing interventions specific to individuals at the stage of planning, time problems and insufficient materials at the stage of application and lack of time and knowing about assessment criteria at the stage of assessment.
Conclusions and Recommendations: Consequently, it was seen that the students experienced problems the most frequently in relation to the stage of determining nursing diagnosis, while they also encountered different problems at all stages of the practice of nursing intervention. Accordingly, it may be recommended to provide guidance and feedback to students during their education life.

Kaynakça

  • Referans1 Altun, İ. (1998). Doğru Hemşirelik Tanılamasında Eğitimin Etkinliği. (Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Referans2 Andsoy, I.I., Güngör, T., Dikmen, Y. ve BagheriNabel, E. (2013). Hemşirelerin Bakım Planını Kullanırken Yaşadıkları Güçlükler. Journal of Contemporary Medicine, 3(2): 88-94.
  • Referans3 Birol, L. (2011) Hemşirelik Süreci: Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım, 10. baskı. Dumat Ofset Matbaacılık Ltd. Şti. İzmir.
  • Referans4 Çakar, S. (2019). Klinik Hemşirelerinin Hemşirelik Süreci Kullanımı İle İlgili Sorunların Belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Referans5 Çakmakçı, A. ve Vatan, F. (2003). Manisa il merkezinde görev yapan yönetici hemşirelerin çalışma alanlarında yaşadıkları sorunlar, Modern Hastane Yönetimi Dergisi, 7(2):51-55.
  • Referans6 Dinç L. (2010). Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi,74–82
  • Referans7 Dikmen, Y., Ak,B. Ve Yorgun, S. (2015) Teorikten Pratiğe: Bilgisayar Destekli Hemşirelik Süreci Uygulaması, J Hum Rhythm, 1(4):162-167.
  • Referans8 Fesci, H., Doğan, N. ve Pınar, G. (2008). İç hastalıkları kliniklerinde çalışan hemşirelerin hasta bakımında karşılaştıkları güçlükler ve çözüm önerilerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(3):40-50.
  • Referans9 Gök-Özer, F. ve Kuzu, N. (2006) Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve Nanda tanılarını kullanma durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 22(1), 69–80.
  • Referans10 Güner, P. ve Terakye, G. (2000). Hemşirelik Yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(1): 9-15.
  • Referans11 Karadağ, S. ve Taşçı, S. (2005) Kayseri devlet hastanesinde çalışan hemşirelerin verdiği hemşirelik bakımı ve bakımı etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri Dergisi, 14:13-21.
  • Referans12 Kaya N. (2019).Hemşirelik süreci, Aşti Atabek T, Karadağ A (Ed), Hemşirelik Esasları Kitabı.
  • Referans13 Keski, Ç. ve Karadağ, A. (2010). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Süreci Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 1:41-52.
  • Referans14 Orkun, N. ve Yücel, Ş.Ç. (2017). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin rahatta (konforda) Bozulma hemşirelik tanısını kullanma durumları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4 (3):162-170.
  • Referans15 Potter, P. ve Perry, A.G. (2005). Fundamentals of Nursing. 4th ed. St Louis: Mosby Yea rBook Inc., 60-72, 265-279.
  • Referans16 Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Kelleci, M. ve Avcı, D. (2012). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İnternlik Programına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi, DEUHYO, 5 (1): 16-22.
  • Referans17 Şendir, M., Acaroğlu, R. ve Aktaş, A. (2009). Hemşirelik Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelik Sürecine İlişkin Bilgi ve Görüşleri. İ.ÜF.N. Hem, Derg, 17(3):166-173.
  • Referans 18 Yılmaz, N. (2000). Hemşirelerin Hemşirelik Sürecine İlişkin Bilgi Ve Görüşlerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Referans19 Zaybak, A., İsmailoğlu, E.G. ve Özdemir, H. (2016) Hemşirelerin hemşirelik süreci uygulamasında yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(4):269-277.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Orjinal Makaleler
Yazarlar

Berna Köktürk Dalcalı 0000-0002-2123-3386

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2020
Kabul Tarihi 3 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Köktürk Dalcalı, B. (2021). Hemşirelik İntörn Öğrencilerinin Hemşirelik Sürecini Uygulama Sırasında Yaşadıkları Sorunların Belirlenmesi. Health Academy Kastamonu, 6(2), 92-106. https://doi.org/10.25279/sak.685713

Sağlık Akademisi Kastamonu, 2017 yılından itibaren UAK doçentlik kriterlerine göre 1-b dergiler (SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI dışındaki uluslararası indekslerde taranan dergiler) sınıfında yer almaktadır. SAĞLIK AKADEMİSİ KASTAMONU Dergi kapağı Türk Patent Enstitüsü tarafından tescil edilmiştir.