Leadership is a phenomenon more issued everyday in the field of management with the increase of technological, political, social and political advances. Many studies have been carried out to comprehend the practicability of the theoretical advances in leadership. This study aims to form Turkish version of “Managerial Practices Survey” prepared by Yukl, Gordon and Taber (2002). Scale adaptation steps suggested by Hambleton and Patsula (1999) and Deniz (2007) are implemented in the study. 208 teachers working in 22 different schools 12 of which are at primary and the rest 10 are at secondary school in the central district of Edirne and Giresun formed the workgroup. In the scope of adaptation to Turkish, Confirmatory Factor Analysis (CFA) technique is used to control the convenience of the data gathered from Turkish teachers to the approach used while the original scale was being developed. Model convenience indexes are used to evaluate the CFA results. The result that three factor structure in the original form of the model adjusted to Turkish form as well since the as result of DFA results, all indexes are acceptable and matches perfectly except one of them has been concluded. The result of the adaptation studies of Managerial Practices Survey into Turkish form has indicated that it can be used to determine the effective leadership behaviours of school principals.
Managerial Practices Survey; school principal; scale adaptation
Liderlik, ekonomik, sosyal, siyasal, teknolojik gelişmelerin hızlanması ile yönetim alanında hergeçen gün daha fazla konu edilen bir olgudur. Liderlik konusundaki teorik gelişmelerin pratikte uygulanabilirliğini anlamak üzere çeşitli çalışmalar sürdürülmektedir. Bu çalışmada, Yukl, Gordon ve Taber (2002) tarafından geliştirilmiş olan “Yönetim Uygulamaları Ölçeği’nin (Managerial Practices Survey)” Türkçe formunun oluşturulması amaçlanmıştır. Çalışmada Hambleton ve Patsula (1999) ve Deniz’in (2007) önerdiği ölçek uyarlama adımları izlenmiştir. Çalışma grubu Edirne ve Giresun illeri merkez ilçelerindeki 12’si ilkokul ve 10’u ortaokul olmak üzere toplam 22 okulda görev yapan 208 öğretmenden oluşmuştur. Çalışma kapsamında öğretmenlerden elde edilen puanların orijinal ölçeğin geliştirilmesindeki yaklaşıma uygunluğunu kontrol etmek için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) tekniği kullanılmıştır. DFA sonuçlarını değerlendirmek için model uyum indeksleri kullanılmış ve bir indeks dışında, tüm uyum iyiliği indekslerinin kabul edilebilir ve mükemmel uyum gösterdiği, modelin özgün formuna ait üç faktörlü yapının Türkçe formunda da uyum gösterdiği sonucuna varılmıştır. Yönetim Uygulamaları Ölçeği’nin (Managerial Practices Survey)” Türkçeye uyarlanma çalışmasının sonuçları, ölçeğin Türkçe formunun, okul yöneticilerinin etkili liderlik davranışlarını belirlemede kullanılabilecek bir yapıda olduğunu göstermektedir.
Yönetim uygulamaları ölçeği; okul yöneticisi; ölçek uyarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 16 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 29 |