BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2016, Sayı: 32, 85 - 96, 30.12.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının çeşitli demografik değişkenler ile incelemektir. Bu araştırmada, var olan bir durumu olduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Sakarya ili Pamukova ilçesi 4. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu çalışmada veriler uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen 210 öğrenciden elde edilmiştir. Çalışmada hatalı ölçekler çıkartılarak toplam 205 veri üzerinden analizler yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Ünal (2006) tarafından geliştirilen okumaya yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda, Kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre ve evde kitaplıkları bulunan öğrencilerin kitaplıkları olmayanlara göre okumaya yönelik tutumları anlamlı düzeyde yüksek bulunurken, anne eğitimi, baba eğitimi ve aile gelir durumu gibi faktörlerin istatistiki açıdan okumaya yönelik tutuma karşı anlamlı fark oluşturmadığı gözlenmiştir. Ayrıca okumaya yönelik tutumu yüksek olan bireylerin kitap okuma sıklığının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Akkaya, N. ve Özdemir, S. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi: İzmir-Buca Örneği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1),75-96
  • Akyol, H. (2008). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık ve ilgileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, A. (2013). Okuma becerisi ile ilgili makalelerde cinsiyet değişkeni. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 251-265.
  • Balcı,A., Uyar,Y. ve Büyükikiz,K.K. (2012). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları, kütüphane kullanma sıklıkları ve okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 7(4), 965-985
  • Batur, Z., Gülveren, H. ve Bek, H. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma: Uşak Eğitim Fakültesi örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 32-49
  • Başaran, M. ve Ateş, S.(2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okumaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 73-92.
  • Bircan, İ. ve Tekin, M. (1989). Türkiye’de okuma alışkanlığının azalması sorunu ve çözüm yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 393-410.
  • Black, A. ve Young, J. (2005). Attitudestoreading: An Investigationacrosstheprimaryyears. Conference proceedings, pleasure, passionprovocation AATE/ALEA National Conference. Gold Coast, Young, J. (Ed.)
  • Çakıcı, D. (2005). Ön örgütleyicilerin okumaya yönelik tutum ve okuduğunu anlama üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, D.E.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Durualp, E., Çiçekoğlu, P. ve Durualp, E.(2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin kitap okumaya yönelik tutumlarının internet ve kitap okuma alışkanlıkları açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 116-13.
  • Gül, V. (2008). Boş zaman etkinliklerinin okuduğunu anlama ve okumaya yönelik tutumlar üzerindeki etkililiği. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güneş, F. (2009). Okuma-yazma öğretimi ve beyin teknolojisi. Ankara: Ocak Yayıncılık
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kurnaz, H. ve Yıldız, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okuma motivasyonlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(3), 53-70.
  • Kush, J. C. ve Watkins, M.W. (1996). Long-term stability of children’s attitudes toward reading. The Journal of Educational Research. 89(5), 315-319
  • Salinger, T. (2003). Helping olderstrugglingreaders. Preventing School Failure, 47, 79-85.
  • Sainsbury, M. (2004). Children's attitudes to reading. Education Journal, 79(15), 49-54.
  • Sallabaş, E. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 141-155.
  • Suna, Ç. (2006). İlköğretim öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıklarının analitik olarak incelenmesi ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ünal, E. (2006). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yılmaz, M. (2011). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama seviyeleri ile Türkçe, Matematik, Sosyal bilgiler ve Fen ve teknoloji derslerindeki başarıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 9-14.

An Examination of Primary (4th grade) Students’ Attitudes Towards Reading Regarding Various Variables

Yıl 2016, Sayı: 32, 85 - 96, 30.12.2016

Öz

The aim of this study is to examine reading attitudes of 4th grade elementary school students in respect to various demographic variables.  In the current study, the data were collected using survey method which describes the existing situation. its universe was composed of 4th grade elementary school students studying in Pamukova county of Sakarya. In this study, the data were collected from 210 students who were selected by convenience sampling method. After the Incomplete scales were removed, the study was conducted through totally 205 data. Data collection tool of this study was “ Reading attitude scale” that was developed by Ünal (2010). The results revealed that 1) girls have higher positive reading attitudes than boys 2) students who have a library at home have higher positive reading attitudes that students who don’t have. 3) factors such as education level of mother and father and financial status of a family don’t have a significant effect on the students’ reading attitudes. Moreover, it is identified that students with high level of reading attitude have higher reading frequency.

Kaynakça

  • Akkaya, N. ve Özdemir, S. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi: İzmir-Buca Örneği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1),75-96
  • Akyol, H. (2008). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık ve ilgileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, A. (2013). Okuma becerisi ile ilgili makalelerde cinsiyet değişkeni. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 251-265.
  • Balcı,A., Uyar,Y. ve Büyükikiz,K.K. (2012). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları, kütüphane kullanma sıklıkları ve okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 7(4), 965-985
  • Batur, Z., Gülveren, H. ve Bek, H. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma: Uşak Eğitim Fakültesi örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 32-49
  • Başaran, M. ve Ateş, S.(2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okumaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 73-92.
  • Bircan, İ. ve Tekin, M. (1989). Türkiye’de okuma alışkanlığının azalması sorunu ve çözüm yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 393-410.
  • Black, A. ve Young, J. (2005). Attitudestoreading: An Investigationacrosstheprimaryyears. Conference proceedings, pleasure, passionprovocation AATE/ALEA National Conference. Gold Coast, Young, J. (Ed.)
  • Çakıcı, D. (2005). Ön örgütleyicilerin okumaya yönelik tutum ve okuduğunu anlama üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, D.E.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Durualp, E., Çiçekoğlu, P. ve Durualp, E.(2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin kitap okumaya yönelik tutumlarının internet ve kitap okuma alışkanlıkları açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 116-13.
  • Gül, V. (2008). Boş zaman etkinliklerinin okuduğunu anlama ve okumaya yönelik tutumlar üzerindeki etkililiği. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güneş, F. (2009). Okuma-yazma öğretimi ve beyin teknolojisi. Ankara: Ocak Yayıncılık
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kurnaz, H. ve Yıldız, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okuma motivasyonlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(3), 53-70.
  • Kush, J. C. ve Watkins, M.W. (1996). Long-term stability of children’s attitudes toward reading. The Journal of Educational Research. 89(5), 315-319
  • Salinger, T. (2003). Helping olderstrugglingreaders. Preventing School Failure, 47, 79-85.
  • Sainsbury, M. (2004). Children's attitudes to reading. Education Journal, 79(15), 49-54.
  • Sallabaş, E. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 141-155.
  • Suna, Ç. (2006). İlköğretim öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıklarının analitik olarak incelenmesi ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ünal, E. (2006). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yılmaz, M. (2011). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama seviyeleri ile Türkçe, Matematik, Sosyal bilgiler ve Fen ve teknoloji derslerindeki başarıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 9-14.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Gür Erdoğan

Yunus Emre Demir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 5 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Gür Erdoğan, D., & Demir, Y. E. (2016). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(32), 85-96.