Eğitim,
günümüzün en yaygın toplumsal kurumlarından birisi olan okullarda
verilmektedir. Bu nedenle eğitim
sürecinin odağında okul kavramı yer alır. Okulun zaman içerisinde değişen ve
gelişen rol ve sorumlulukları onun varlığına yönelik bakış açılarını
etkilemiştir. Buna bağlı olarak okulun hitap ettiği yakın ve uzak çevrede yer
alan, öğretmen, çocuk, veli, yönetici vb. algılarında da bir takım değişiklere
yol açtığı söylenebilir. Özellikle okul öncesi çocuklarda okul kavramına
ilişkin algı, son derece önemlidir. Bu noktadan hareketle
çalışma, okul öncesi dönemdeki çocukların “Okul” kavramına ilişkin sahip
oldukları algıları metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak amacıyla
yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim desenine göre
yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubuna tesadüfî
örnekleme yöntemi ile seçilen Türkiye, Bulgaristan ve Kıbrıs’ta okul öncesi
eğitim kurumuna devam eden toplam 75 çocuk dahil edilmiştir. Veriler, çocukların okul
kavramı ile ilgili algılarını belirlemek amacıyla “Okul … gibidir. Çünkü …” ifadelerini
tamamlamasıyla elde edilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile
analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre çocuklar “Okul”
kavramı için geçerli toplam 73 (Türkiye 36,
Bulgaristan 22 ve Kıbrıs 15) metafor üretmiştir. Üretilen bu metaforlar
daha sonra ortak özellikleri ve benzetme yönleri dikkate alınarak
kategorileştirilmiştir. Bu işlem sonucunda “Okul” kavramı için çeşitli
kategoriler elde edilmiştir. Türkiye
için yaşam alanı, eğlendirici, bilgi sağlayıcı, ilgi çekici, sosyal ilişkiler,
güven verici ve kural kategorileri; Bulgaristan için yaşam alanı, eğlendirici,
bilgi sağlayıcı, ilgi çekici, sosyal ortam, güven verici ve sağlık
kategorileri, Kıbrıs için yaşam alanı, eğlendirici, bilgi sağlayıcı,
tanımlayıcı, sosyal ilişkiler, güven verici ve açık alan kategorileri olmak
üzere toplam 21 kategori elde edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 35 |